חדש: תוסף תזונה למניעת דמנציה

(0)
לדרג

מחלות המוח הניווניות פוגעות בחלק ניכר מהאוכלוסייה, וגורמות לסבל משמעותי, נפשי וגופני. טרם נמצא טיפול למחלה, אולם תוסף תזונה חדש עשוי למנוע אותה

מאת: פרופ' רות גביזון

מחלת הדמנציה השכיחה ביותר בישראל (ובכל העולם) היא מחלת האלצהיימר, על צורותיה השונות. מחלה זו מתאפיינת בבעיות זיכרון, ירידה קוגניטיבית ולבסוף גם בעיות נוירולוגיות אחרות.

מחלת דמנטית עלולה, במקרים מסוימים, להופיע כבר בגיל שישים, אבל בדרך כלל מופיעה בגיל מבוגר יותר - ופוקדת כ-50% מהאוכלוסייה אחרי גיל שמונים. ישנו גם מצב ביניים, הנקרא ירידה קוגניטיבית קלה, שממנו יכולה להתפתח בהמשך (אם כי לא בהכרח) מחלת אלצהיימר.


מחלות מוח ניווניות נוצרות בעיקר מאוטמים מוחיים. צילום: שאטרסטוק

מחלות מוח ניווניות נוצרות בעיקר מאוטמים מוחיים. צילום: שאטרסטוק

מה גורם לדמנציה?

הסיבה העיקרית להיווצרותן של דמנציה וסקולרית ומחלות מוח ניווניות (כמו אלצהיימר) היא אזורים מרובים של אוטמים מוחיים, אשר גורמים למוות של תאים, בגלל חוסר חמצן, וגורמים להופעת סימפטומים של דמנציה.

בנוסף למחלת אלצהיימר, דמנציה עלולה להיגרם בגלל שלל מחלות מוח ניווניות, שבהן הדמנציה היא לא בהכרח סימפטום ראשוני מרכזי, אלא תוספת לסימנים נוירולוגיים אחרים. מצב זה מאפיין ,למשל, את מחלת פרקינסון, מחלת קרויצפלד יעקוב (CJD) ומחלות נוספות אחרות. זהו גם המצב בשלבים מתקדמים של טרשת נפוצה.

מהם הגורמים הידועים למחלות אלה?

לא הכל ידוע על המנגנונים הפתולוגיים במחלות אלה. עם זאת, שני גורמים ידועים הם תקלה במבנה המרחבי ובתהליך הפירוק של חלבוני מפתח, הייחודים לכל מחלה, כמו A-BETA באלצהיימר, a-SYNUCLEIN בפרקינסון ו-PrP במחלות פריונים, כמו מחלת CJD. בנוסף, בכל המחלות האלה ישנו חמצון מוגבר של חלבונים (בעיקר החלבונים הפגומים) וליפידים, אשר מרכיבים את ממברנות התא. שני התהליכים הפתולוגיים המדוברים גורמים יחד למוות מואץ של תאי עצב.

כיצד מאבחנים מחלות דמנטיות, באבחון ראשוני?

בדרך כלל, האבחון הראשוני הוא אבחון סימפטומטי. החולה מגיע לרופא המשפחה, עם תלונה נוירולוגית כלשהי - ומופנה להמשך בירור, אצל רופא נוירולוג. בהמשך, החולה מופנה לאבחון מתאים, הכולל בדיקות הדמיה, בדיקות מעבדה ובדיקות נוירופסיכולוגיות, להערכת דרגת הדמנציה.

מהם הטיפולים השמרניים השכיחים כיום במחלות אלה?

בשעה שלמחלות כמו פרקינסון וטרשת נפוצה, קיימת שורה של טיפולים ספציפיים, הרי שבמחלות הדמנציה האחרות, נותנים בעיקר טיפול סימפטומטי, ובנוסף, מנסים להוריד את גורמי הסיכון להחמרה, כמו שמירה על לחץ דם תקין וכן על רמות תקינות של כולסטרול וסוכר.

תזונה בריאה והתעמלות פיזית וקוגניטיבית גם תורמות לשמירה על תאי המוח. בנוסף, ישנן תרופות המיועדות לשמור על מעבר האותות החשמלי התקין במוח, כמו אקסלון ואריספט.


מחלות דמנטיות הינן שכיחות באוכלוסייה. צילום: שאטרסטוק

מחלות דמנטיות הינן שכיחות באוכלוסייה. צילום: שאטרסטוק

מדוע נדרש פיתוח של תכשירים חדשים, לטובת טיפול במחלת אלצהיימר?

עבודה רבה הושקעה בשנים האחרונות במציאת תכשירים היכולים למנוע היווצרות של מצבורים עמילואידיים, המכילים חלבוני A BETA, או לפרק אותם, אחרי שנוצרו. עם זאת, בינתיים, אין לקונספט טיפולי זה הצלחה. מסתבר שעל אף שנוגדנים מיוחדים יכולים לפרק את מצבורי החלבונים הפגומים (הוכח כטיפול מוצלח בחיות מעבדה) - לא נמצא שינוי בבני אדם, בבדיקה של מצב החולים; ולמעשה, אפילו לא נגרמה האטה, בקצב החמרת המחלה.

הדבר נכון הן עבור חולים "ממש" והן עבור אנשים עם ירידה קוגניטיבית קלה. משמעות הדבר אינה כי הקונספט כולו נכשל, אבל הקונספט בהחלט ספג מכה קשה. נראה, אפוא, כי נדרש למצוא פתרון נוסף, לטובת טיפול במחלות דמנטיות.

מה מציעה הנוסחה החדשנית של שמן זרעי רימונים בפורמולת "מיקרו טיפות"?

הגורם המשותף לכל מחלות המוח הניווניות הוא חמצון פתולוגי של מרכיבים בתאי העצב. לכן, הנוסחה החדשנית עליה מבוסס תוסף התזונה יוצאת מנקודת הנחה - שכאן צריך להתחיל. מכיוון שאין דרך חזרה לתאי עצב פגומים מאוד (ובוודאי לא לתאים שכבר מתו), יש להתמקד בעיקר בשמירה על הקיים. משמע: שמירת תאי המוח שלנו - לכמה שיותר שנים.

מתוך ההבנה הזו נולדה הנוסחה החדשנית של תוסף תזונה שאפשר לתת לאנשים בריאים במשך שנים רבות, ללא תופעות לוואי. השימוש בחומרים טבעיים, שהותאמו באמצעים מדעיים במסגרת הליך מחקרי, הוביל לכך שה"מיקרו טיפות" משתמשות במקור חמצון טבעי, כמנגנון ששומר על תאי המוח.

כיצד פועלת נוסחת ה"מיקרו טיפות" של תוסף התזונה?

ברוח זאת פיתחנו במחלקה הנוירולוגית בבית החולים הדסה, יחד עם הקבוצה של פרופ' שלמה מגדסי, מהמרכז לננוטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית, את GranaGard, תוסף תזונה חדשני המכיל נוסחה פורצת דרך, שמורכבת כולה מחומרים הנמצאים בטבלת החומרים הבטוחים של ה-FDA. בתוך הקפסולות של גרנגרד (GranaGard) יש שמן זרעי רימונים, אשר כ-90% ממנו חומצה פוניסית (אומגה 5), חומצה בלתי רוויה

חומצה פוניסית הנה אחד החומרים האנטי-מחמצנים החזקים בטבע. בנוסף, יש בקפסולה חומרי אמולסיה מאושרים לתעשיית המזון. הנוסחה החדשנית שפיתחנו, גורמת לכך, שכאשר תערובת השמן המצויה בקפסולה נפגשת עם מים (כמו בקיבה), נוצרות מיקרו טיפות של שמן, אשר במקום להתפרק בכבד (כמו שמנים רגילים) - מגיעות לדם, ומשם - למוח (תכונת המעבר מהדם למוח - ידועה עבור חומצות שומן לא רוויות). ניסינו את התכשיר בשני מודלים של חיות מעבדה, עם מחלות מוח ניווניות - וקיבלנו תוצאות מרשימות, שהראו דחיה משמעותית בהופעת המחלות בחיות. בחיות אלה, בדקנו את נכונות הקונספט - ומצאנו ירידה משמעותית בחמצון חומצות השומן בתאים; וכן ירידה משמעותית במוות התאים.

כיצד ניתן לקחת את תוסף התזונה?

כדאי לקחת את התוסף באופן קבוע, שני כדורים בכל בוקר.

מה דיווחו לנו אנשים הנוטלים את GranaGard?

ברוב המקרים שבהם אנשים בריאים לוקחים את התכשיר - איננו מצפים לתוצאה ברורה, מכיוון שהתכשיר הינו בעיקר מניעתי. להפתעתנו, מספר לא מבוטל של משתמשים מדווח על עליה באנרגיה הפיזית והמנטלית. הדבר נכון גם לחולים שונים שהחלו להשתמש בתוסף התזונה.

לסיכום: מחלות דמנטיות הינן שכיחות באוכלוסייה - פוגעות בבריאות הגוף והנפש ופוגעות באורח החיים, באופן מהותי. הנוסחה החדשנית של תוסף התזונה, תוכל לשמש ולסייע לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון למחלות מוח ניווניות ולאוכלוסייה הסובלת ממחלות אלה.

פרופ' רות גביזון היא חוקרת בכירה בנוירולוגיה ניסויית, המחלקה לנוירולוגיה, בית חולים הדסה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום