סוף להתעללות בקשישים במוסדות?

(0)
לדרג

משרד הבריאות: כדי להתמודד עם הבעיה יש לתגבר ולשפר את איכות כ"א במוסדות גריאטריים וכן לקדם תוכנית סיעוד ממלכתית שתאפשר לאנשים להזדקן בכבוד בביתם

מאת: מערכת zap doctors

בעקבות העדויות המזעזעות ששודרו לאחרונה בערוץ 2 על התעללות של מטפלים בקשישים סיעודיים בבתי אבות, ערך אתמול (שני) משרד הבריאות שימוע לאבי רודמן, הבעלים של בית אבות " נאות כיפת הזהב" בחיפה. בשימוע נקבע שבית החולים יקבל רשיון זמני ומוגבל לשלושה חודשים בלבד ותעריף יום אשפוז יופחת בהתאם. בנוסף, יהיה אסור לו לקבל חולים חדשים עד קבלת החלטה אחרת.

עוד נקבע בשימוע כי במהלך החודש הקרוב תוחלף הנהלת בית החולים בממלאי תפקידים אחרים, שיקבעו בהסכמה עם משרד הבריאות. ובלילות יתווסף כוח עזר לכל מחלקה (ללא גריעה מהקיים בשאר המשמרות). המשך הפעלת בית החולים לאחר 3 החודשים הקרובים והסרת המגבלות תותנה בצעדים הבאים: בהחלפת ההנהלה, הגשת תוכנית מובנית למניעה של אלימות נגד מטופלים, התקנת מצלמות לאיתורה בזמן ולטיפול מיידי ומתאים בה. במשרד הבריאות הדגישו כי יסייעו לכל משפחה שתרצה להעביר את קרובה מבית האבות למקום חלופי.

"סיעוד ממלכתי יפתור את הבעיה"

בתוך כך, שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס אתמול (שני) לשאלות חברי הכנסת קסניה סבטלובה ועבד אל חכים חאג' יחיא על תחקיר ההתעללות בקשישים. ח"כ סבטלובה שאלה "מתי אנחנו נראה פיקוח הדוק ואמיתי, וגם ענישה של אותם אלה שכשלו בתפקידם, הזניחו ופגעו כל כך קשה בקשישינו?"

השר ליצמן השיב: אני לוקח אחריות, אני לא זורק את זה. גם היום במשרד עשיתי סדר והתחלתי לבדוק כל מה שקורה. איך הולך הפיקוח, איך הולכים כל הדברים. אבל קודם כל צריך לדעת מה היה. לא ידענו על זה, וטוב שעשו לי את התחקיר הזה, וטוב שאנחנו מטפלים בזה. הפתרון הזה זה כמה פתרונות - נתתי הוראה להכניס מצלמות בכל בתי-האבות, אנחנו גם עושים ביקורי פתע עכשיו. עשו הלילה 10, ואנחנו הולכים לעשות את זה כל הזמן. היום פיטרנו עוד אנשים. המנהל של המוסד התפטר. יש כמה אנשים במשטרה, במעצר. אני חושב שזה נכון, ואני מברך על כך, ואנחנו צפויים לעוד אולי אפילו מעצרים.

לדעתי פתרון אחד זה המצלמות. פתרון שני זה שנצטרך לתגבר את הפיקוח כאן. אבל הפתרון המרכזי זה הסיעוד. סיעוד ממלכתי פותר חצי מהבעיות מיד. למה? כי הסיעוד שאנחנו עושים, בתוכנית של משרד הבריאות, זה הסיעוד שחצי מהאנשים יהיו בבית, יקבלו את הטיפול, כולל כוח-אדם, כולל אפילו עובדים זרים שיקבלו תוספת שעות, תוספת תקציבים, וזו המטרה, לא להיות בבתי-אבות, שיהיו בבית.

אני לא מוכן לקבל ששכר עובדים או תנאים, גרם למה שקרה. אני לא אקבל תירוצים. מי שלא רוצה לעבוד בשכר נמוך, שלא יבוא לעבוד. אבל אם הוא בא לעבודה, הוא צריך להתנהג כמו בן אדם אנושי, לא לעשות כל מיני דברים נוראיים."

"דרושה התערבות לאומית להתמודד עם הזדקנות האוכלוסייה"

שר הבריאות יעקב ליצמן שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה להתערבות מיידית למתן משאבים להתמודדות עם הזדקנות האוכלוסייה. לדבריו גובשה במשרד הבריאות תכנית התערבות דחופה לצורך מתן פתרון ביניים למניעת הישנות מקרי התעללות במטופלים. וכן תוכנית לרפורמה דחופה בסיעוד, שמטרתה לתת פתרון מעמיק יותר לבעיה, באמצעות מתן אפשרות ליותר קשישים להישאר בביתם ולא במסגרת סיעודית.

קצב ההזדקנות של האוכלוסייה בישראל הולך וגובר. כיום הגידול השנתי בבני 75 ומעלה הינו כ-5,000 קשישים בשנה. ב2021 נגיע לגידול שנתי של 20,000 וב 2025 לכ30,000 בשנה. במידה והמדינה לא תחל להיערך עכשיו -אנו צפויים לעמוד במרכזו של משבר חברתי גדול ביותר בטווח הזמן המידי, נאמר במכתב.

להלן עיקרי תכנית התערבות מיידית שמטרתה שיפור בכמות ואיכות כוח האדם במוסדות הגריאטריים: תוספת של כוח אדם סיעודי, בכלל זה כוח עבודה זר, תוספת של 95 תקנים לתגבור הפיקוח במסגרות השונות של מערכת הבריאות והכנסת מצלמות מעקב למחלקות.

בנוסף מוצעת תוכנית התערבות דחופה - הרפורמה בסיעוד. מערכת הסיעוד במדינת ישראל מפוצלת וגורמת לפגיעה בקשישים. אין רצף טיפולי (הטיפול מפוזר בין קופות החולים, ביטוח לאומי, משרד הרווחה ומשרד הבריאות) והזכאות הציבורית היא נמוכה ביותר ומנתבת את הקשישים לאשפוז במקום להיות מטופלים בסביבה הטבעית שלהם, בקהילה. הרפורמה בסיעוד, אליה התחייב ראש הממשלה בהסכם הקואליציוני מיועדת לפתור כשלים חמורים אלו, מסכם ליצמן במכתבו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום