טיפול קבוצתי: אתם לא לבד

(4)
לדרג

היתרון המרכזי של טיפול קבוצתי הינו עיבוד הקשיים, בחברת אנשים המתמודדים עם בעייה דומה. דיכאון? חרדה? קבוצת תמיכה לחולים ולמשפחתם? מדריך מקיף

מאת: ד"ר אירנה נתנאל

בהשוואה לטיפול פסיכותרפויטי אישי - טיפול קבוצתי מאפשר להיפגש עם אנשים המתמודדים עם בעיה דומה וחווים את אותם הקשיים. בטיפול קבוצתי, המשתתף מבין כי הבעיה שהוא חווה איננה יוצאת דופן.

במהותו, הטיפול הקבוצתי דורש חשיפה עצמית - ולכן הוא יכול להתאים ולסייע רק לאנשים שמוכנים לחשוף את עצמם ואת בעיותיהם הנפשיות והמצוקות שלהם.

בהתאם לבעיה הספציפית של המטופל ובהתאם לנכונותו להיחשף, יומלץ הטיפול הקבוצתי המתאים.

תחושת שותפות הגורל גורמת למטופל להיפתח בפני המשתתפים. צילום: שאטרסטוק
תחושת שותפות הגורל גורמת למטופל להיפתח בפני המשתתפים. צילום: שאטרסטוק

מהן הבעיות הנפשיות הניתנות לטיפול במסגרת קבוצתית?

ככלל, ברוב הבעיות הנפשיות וההפרעות הפסיכיאטריות, ניתן לטפל גם במסגרת קבוצתית.

קיימות קבוצות טיפול, בתחומים כגון:

דיכאון - המתבטא במצב רוח ירוד, במשך רוב השעות; ויכול להיות מלווה גם בסימפטומים, כגון חוסר תפקוד וחוסר מוטיבציה, עייפות כרונית, ירידה בביטחון העצמי ובדימוי העצמי, שינויים בתיאבון, שינויים בשינה (למשל: שינה למשך שעות רבות, או קשיים בהירדמות).

חרדות - הפרעה המתבטאת בפחדים, עד כדי פאניקה. ללחץ הנפשי יש ביטוי פיזי. והוא עשוי להיות מלווה בתסמינים כגון: דופק מואץ, עלייה בלחץ הדם, הזעה, תחושה של חום בגוף או קור, המלווה בקושי להניע את האיברים הנוקשים.

הפרעה טורדנית כפייתית (Obsessive Compulsive Disorde (OCD - הכוללת מחשבות אובסיסיביות והתנהגויות כפייתיות, המבוצעות כטקסים. הסובלים מההפרעה חוזרים על ההתנהגויות, על מנת להפיג את רמת החרדה ואת המחשבות האובססיביות.

סכיזופרניה (ברמות שונות) - הפרעה פסיכיאטרית חמורה, המאופיינת במחשבות שאינן תואמות את המציאות; ייתכנו הזיות, מחשבות שווא ופרנויה וכן התנהגויות חריגות, אדישות והימנעות חברתית.

למי שמאובחן כלוקה בתסמונת אספרגר, המאופיינת בקושי בתקשורת עם הסביבה ובהתנהגות נוקשה. במסגרת קבוצות הטיפול, מלמדים את המטופלים קודים חברתיים וכיצד ליצור קשר.

לסובלים מחרדה חברתית - ונמנעים בשל כך ביצירת קשרים חברתיים וזוגיים. במסגרת הקבוצה, רוכשים מיומנויות חברתיות; ויש גם קבוצות טיפול, למיומנויות ביצירת קשר עם בני/בנות זוג, כולל הנחייה כיצד להתנהג בדייטים.

קבוצות טיפול לסובלים מאנורקסיה, הקשורה בדימוי גוף - שאינו תואם את המציאות?

קבוצות טיפול למכורים: גמילה מעישון, גמילה מסמים וכו'.

קבוצות של הנחיית הורים, להתמודדות עם קשיים של הילדים: בעיות התנהגות, הצבת גבולות, קשיים ביצירת קשרים חברתיים, ילדים עם פיגור או אוטיזם.

קבוצות תמיכה (לדוגמא: עבור משפחות של מכורים, משפחות של חולה במחלה סופנית, עבור נפגעי פוסט טראומה, לאחר גירושין, מוות של קרוב ומצבים נוספים).

כיצד ניתן לבחון התאמה לטיפול קבוצתי?

חשוב לבחון את התאמתו של המטופל לקבוצה מסוימת. לדוגמא, כאשר מדובר בטיפול קבוצתי בשיטת CBT (טיפול התנהגותי-קוגניטיבי), זהו סוג טיפול מאוד משימתי, הדורש עבודה עצמית עקבית ושיטתית.

גם אם המטופל מוכן לשתף פעולה, הוא צריך להיות גם בעל יכולת למלא אחר הוראות ולבצע משימות. לכן, למטופל חסר מוטיבציה או חסר משמעת, לא יתאים טיפול מסוג זה. מאידך, יש מקרים רבים בהם המשתתפים בקבוצה מאוד מדרבנים האחד את השני לעבוד ולהתקדם. אם מטופל הגיע עם מוטיבציה נמוכה, הוא ירגיש מחויבות בפני חברי הקבוצה; וגם הוא יתגייס לביצוע המשימות.

המשתתפים בקבוצה מאוד מדרבנים האחד את השני. צילום: שאטרסטוק
המשתתפים בקבוצה מאוד מדרבנים האחד את השני. צילום: שאטרסטוק

מהו הערך המוסף של טיפול קבוצתי?

בטיפול קבוצתי, מכנסים בנקודת זמן מסוימת, תחת קורת גג אחת, אנשים עם בעיה משותפת. תחושת שותפות הגורל - גורמת להם להיפתח בפני המשתתפים; ולרצות לטפל בבעיה. העדפת הטיפול הקבוצתי על פני טיפול פרטני נובעת ממספר סיבות:

המטופל מרגיש שהוא איננו חריג - וכי הקשיים איתם הוא מתמודד הם בגדר הנורמה.

המטופל מקבל תמיכה וחיזוק מצד חברי הקבוצה.

קבלת עצות מניסיונם של מטופלים - שחווים את אותן הבעיות.

למידה מטעויות של אחרים.

קבוצת הטיפול מהווה מסגרת חברתית.

באיזה מקרים ניתן טיפול קבוצתי, במקביל לטיפול פסיכולוגי פרטני?

תלוי במורכבות הבעייה ובגישה הטיפולית. לדוגמא: שיטת טיפול כמו "12 הצעדים", שמיועדת לטיפול במכורים, כוללת גם טיפול קבוצתי וגם פגישות פרטניות עם חונך.

שיטת טיפול כמו טיפול דיאלקטי-התנהגותי, שפותח על ידי מרשה לינהן (Marsha Linehan), לטיפול בהפרעת אישיות גבולית, המתבטאת בבעיה בוויסות הרגשי, מחייבת גם השתתפות בקבוצה וגם פגישות פרטניות.

גם השתתפות בקבוצת תמיכה יכולה לסייע - במקביל לטיפול פסיכותרפויטי פרטני.

לסיכום: טיפול במסגרת קבוצתית יכול לסייע מאוד להתמודדות של המטופל עם הקשיים והמצוקות, עם הפגיעה בדימוי העצמי - וכן ללמוד מיומנויות שונות ושליטה בהפרעות השונות, מהן הוא סובל.

המשתתפים יכולים ללמוד על התנהגויות בחברה, משפחה וזוגיות. יחד עם זאת, הטיפול בקבוצה מתאים למי שמסוגל להיחשף ולשתף פעולה עם חברי הקבוצה ועם המשימות שניתנות במסגרת הטיפול.

ד"ר אירנה נתנאל, פסיכותרפיסטית מוסמכת לטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), מנהלת "אלפא בריין סנטר", מרכז לשיפור תפקודי המוח.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום