נגיחות בכדורגל: נזק בריאותי

(0)
לדרג

הספורט יפה לבריאות? מחקר חדש מצא כי נגיחות מכוונות במסגרת משחק כדורגל עלולות לגרום לתסמינים ברמה בינונית עד חמורה מאוד במערכת העצבים המרכזית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אחד ממשחקי הכדור האהובים הוא כדורגל, אבל עכשיו מתברר שיש גם צדדים פחות חיוביים לפעילות התמימה לכאורה. מנתונים חדשים עולה כי נגיחות בכדור במסגרת משחקי כדורגל עשויות להוביל לתסמינים המערבים את מערכת העצבים המרכזית. מהתוצאות עולה כי הן נגיחה מכוונת בכדור והן חבלת ראש לא-מכוונת, מלוות בתסמינים במערכת העצבים המרכזית, דוגמת כאב וסחרחורות.

במסגרת המחקר השלימו שחקני כדורגל חובבנים סדרת בדיקות ושאלונים ודיווחו על השתתפות במשחקי כדורגל, נגיחות וחבלות ראש לא-מכוונות במהלך משחק כדורגל ותדירות וחומרת תסמינים במערכת העצבים המרכזית. לצורך המחקר, תסמינים במערכת העצבים המרכזית אושרו במידה ודווח על לפחות אירוע בינוני, חמור או חמור מאוד במהלך תקופה של שבועיים.

מדגם המחקר כלל 222 שחקני כדורגל (79% גברים), שהשלימו 470 שאלונים. ממוצע הנגיחות במהלך שבועיים עמד על 44 בגברים ו-27 בנשים. חבלת ראש לא-מכוונת אחת, או יותר, דווחה על ידי 37% מהגברים ו-43% מהנשים. תסמינים הקשורים בנגיחות דווחו ב-20% מהשאלונים (93 מבין 470 שאלונים).

מניתוח הנתונים עולה כי מספר נגיחות ברבעון העליון נקשר בקשר מובהק עם תסמינים במערכת העצבים המרכזית (עליה של פי שלוש בסיכון). בנבדקים עם לפחות שתי חבלות ראש לא-מכוונות תועד סיכון מוגבר לתסמינים במערכת העצבים המרכזית (עלייה של פי שש), כמו גם באלו עם חבלה יחידה (עלייה של פי שלוש בסיכון הנ"ל).

החוקרים מסכמים כי קיים קשר בין נגיחה מכוונת וחבלת ראש לא-מכוונת ובין תסמינים בדרגה בינונית או חמורה מאוד במערכת העצבים המרכזית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום