דיקור סיני קוסמטי לעור הפנים

(5)
לדרג

רגע לפני שתסתערו על הקמטים עם בוטוקס: הרפואה הסינית מציעה תהליך עומק הוליסטי, הצפוי להמעיט את סימני הגיל, התשישות והסטרס. יותר לאט, אבל טבעי ובטוח

מאת: רונן רוזנבלט-ניר

מה הייתם אומרים, אם הייתה ניתנת לכם האפשרות "למחוק" כ-5 עד 15 שנים ממראה הפנים שלכם, מבלי לעבור פרוצדורה כירורגית או הזרקות כלשהן? ובכן, כדאי שתדעו כי דיקור סיני - לחידוש, מיצוק והצערת עור הפנים - יגרום לכם להראות ולהרגיש במיטבכם.

אין ספק שתעשיית היופי והאנטי אייג'ינג מציפה אותנו בטכניקות ומוצרים רבים מספור, לשיפור המראה - כדוגמת ניתוחים פלסטיים, הזרקות בוטוקס או קולגן, ופרוצדורות שונות. לרוב, מדובר בטיפולים כואבים ויקרים, שלא פעם טומנים בחובם סיכונים ותופעות לוואי. לכן, יותר ויותר אנשים מחפשים כיום את האלטרנטיבה הטבעית, למראה צעיר ובריא יותר.

הדיקור הסיני הקוסמטי הינו טכניקה עדינה, ללא כאב, שמטרתה למנוע ולתקן את סימני ההזדקנות על פני העור; ובו בזמן, לרפא ולהרגיע את הגוף כולו, תוך שהיא תורמת לבריאות כללית טובה יותר, תחושת רוגע ושלווה נפשית.

עם חלוף השנים, מופיעים בעור סימנים המבטאים את ההזדקנות. צילום: שאטרסטוק
עם חלוף השנים, מופיעים בעור סימנים המבטאים את ההזדקנות. צילום: שאטרסטוק

כיצד נוצרים סימני הגיל והקמטים, על גבי העור? מהו, למעשה, תהליך הזדקנות העור?

ניתן לומר כי תהליך ההזדקנות של העור מתחיל מיד אחרי שאנו נולדים, שכן עורו של התינוק נחשב לעור הרך, העדין והיפה ביותר (לא בכדי אנו נוהגים להשתמש בביטוי "כמו עור של תינוק"). עם חלוף השנים, מופיעים בעור סימנים המבטאים את תהליך ההזדקנות. סימנים אלה הם תוצאה של היחלשות תהליכים טבעיים בגוף, הכוללים בין השאר:

1. ירידה בייצור סיבי קולגן ואלסטין - הקולגן הינו החלבון האחראי על מיצוק העור, חוזקו וקשיחותו; ואילו האלסטין הוא חלבון אלסטי, המאפשר לרקמה לחזור לצורתה המקורית, לאחר התכווצות או מתיחה. ירידה בייצורם גורמת להפחתה בגמישות העור; ובהמשך, לנפילה של העור, המלווה בקמטים, קמטוטים ורפיון.

2. ירידה ברמת הלחות - הירידה ביכולת העור לאפשר חדירת לחות ולשמר מים, אם בשל הגיל או בגין חשיפה מוגברת לשמש, מובילה למראה עור בוגר ויבש יותר; ולירידה ברמת הבוהק והזוהר של העור (העור הופך לעמום וצהבהב).

3. מיעוט השומן התת עורי והיחלשות שרירי הפנים גורמים לשקיעת (נפילת) העור באזורים שונים.

4. גורמים חיצוניים, כמו חשיפה לשמש או עישון, מובילים להזדקנות מוקדמת של העור - באמצעות תהליכי הרס סיבי החלבון וירידת אספקת החמצן אליו.

5. תזונה לא מאוזנת והיעדר פעילות גופנית - קשורים אף הם ליכולת גופנו לשמור על מראה צעיר וטונוס גבוה (עור מתוח ומוצק).

6. קמטי הבעה (מימיקה) - נוצרים בשל כיווצים חוזרים ונשנים של שרירי הפנים, לצורך הבעת רגשות הניכרים בפנינו.

מהו דיקור (סיני) קוסמטי?

למעשה, אין מדובר כלל בהמצאה חדשה, אלא בשיטה עתיקה בת אלפי שנים. דיקור קוסמטי היה בשימוש בסין עוד בשנים 970-1279 אחרי הספירה, זמן תקופת שושלת סונג. באותה תקופה, שירתה השיטה את נשות הקיסרים ופילגשיהם, כמו גם את הקיסרים עצמם - לצורך הנצחת נעוריהם. במשך דורות, הם ידעו כי היופי מקרין מן הפנים אל החוץ; והבינו כי אם הגוף מוזן כהלכה, כך שאנו בריאים וטוב לנו, ניתן לראות זאת במראה פנינו.

אחד ההבדלים המהותיים ביותר, בין דיקור סיני קוסמטי ופרוצדורות קוסמטיות אחרות, הוא העובדה כי הדיקור אינו עושה הפרדה, בין עור הפנים לבין גופנו. כלומר, על פי תיאוריה זו, הטיפול בבריאות הגוף יוביל בהכרח להארה ושיפור נראותו כלפי חוץ, בשטח עור הפנים.

מדובר בטיפול הנבנה באיטיות ובאופן מצטבר; ואת השפעותיו ניתן לראות במסגרת סדרת טיפולים - ולא כפי שמצפים רבים, לאחר טיפול בודד. זהו גם הסוד של הרפואה הסינית, באופן כללי: לאט אבל בטוח.

כיצד פועל הדיקור הקוסמטי?

דיקור סיני קוסמטי פועל באמצעות מספר דרכים, ששילובן יחד הוא אשר מביא לתוצאה המבוקשת:

1. עקרונות הדיקור הסיני הרפואי, בדגש על אזור הפנים. כלומר: הטיפול מכוון לגוף עצמו, באותו זמן שמטפל בפנים. מטופלים רבים סבורים כי הדיקור הקוסמטי הוא תחום נפרד מהדיקור הרפואי - ועוסק רק באסתטיקה; אבל, כאמור, לא כך הדבר. לכן, חשוב מאוד שהמטפל שמבצע את הדיקור הקוסמטי יהיה מטפל מוסמך בדיקור סיני וחבר האגודה הארצית, לרפואה סינית.

2. החדרת מחטי הדיקור לעור הפנים גורמת לגוף להזרים כמות גדולה של צ'י (אנרגיה) ודם - ביחד עם אספקת חומרי הזנה לתאים ושיפור קצב חילוף החומרים אליהם (כלומר: פינוי פסולת מתוכם).

3. דיקור עור הפנים גורם לפציעות מיקרוסקופיות, בעלות השפעה חיובית, שכן הפציעה גורמת ליצירת תהליך החלמה טבעי של הגוף, בו ישנה התכנסות של תאים (פיברובלאסטים) וכלי דם, בתוך סביבת הפצע. בין השאר, פיברובלאסטים אלה מכילים רמה גבוהה של קולגן, מה שמעודד את הייצור הטבעי של קולגן בגוף - והובלתו לפנים. התוצאה הישירה היא מיצוק העור והעלמת הקמטים. בנוסף, הם מכילים פרוטאוגליקנים, שאחראיים על ספיחת נוזלים; ובכך, משפיעים לטובה על נפח העור ועל מראהו הרענן.

נקודות הדיקור הקוסמטי הן זהות לאלה של הדיקור הרפואי. צילום: שאטרסטוק
נקודות הדיקור הקוסמטי הן זהות לאלה של הדיקור הרפואי. צילום: שאטרסטוק

במה יכול הדיקור הקוסמטי לסייע?

הפחתת הנראות של קמטים עמוקים והעלמת קמטוטים מעור הפנים.

הרמת ומתיחת שרירים נפולים על גבי הפנים (מעין סוג של מתיחת פנים טבעית).

הפחתת נפיחויות מתחת לעיניים ובפנים בכלל.

שיפור בנראות הכללית של עור הפנים ומתן מראה צעיר וזוהר יותר.

שיפור בכתמי פיגמנטציה בעור.

שיפור בצלקות אקנה.

סגירת נקבוביות, תוך כדי הזנת העור.

מהו מהלך הטיפול?

המפגש הראשון מתחיל בתשאול כללי, בו יציג המטפל שאלות הקשורות למצב בריאותו הכללי של המטופל. זאת, כדי שהמטפל יוכל להבין טוב יותר את הפתולוגיות הקיימות בגופו של המטופל, בין אם הפתולוגיות קשורות להיווצרות הנזקים בעור (ובין אם אינן קשורות). לאחר סיום התשאול, יבצע המטפל אבחנות נוספות, המאופיינות ברפואה הסינית (אבחנות דופק ולשון, המסייעות לתמוך באבחנה הכללית ובקביעת הטיפול המתאים).

לאחר קביעת האבחנה, יתחיל המטפל בהחדרת מספר מחטים איכותיות, דקיקות וקטנות ביותר, באזורים שונים ברחבי הגוף והפנים. מדובר בנקודות דיקור זהות - לאלה של הטיפול הרפואי, אך תוך דגש על האפקט הקוסמטי שלהן.

המחטים יישארו בגוף המטופל, במשך 20-30 דקות; וכבר בסיום הטיפול הראשון, ניתן יהיה לראות שיפור בנראות הפנים. עם זאת, כמו ברפואה הסינית, מדובר כאמור בתהליכים נבנים, בעלי אפקט מצטבר. הצלחת כל טיפול נבנית על הטיפול שקדם לו.

לפיכך, אין די בטיפולים בודדים, אשר לא יאפשרו את האפקטים המשמעותיים הניתנים להבחנה, החל מן הטיפול החמישי או השישי; ועל כן, מומלצת סדרה של עשרה טיפולים. תוצאות הטיפול יישארו בדרך כלל למשך שנים, אם יתבצעו טיפולי שימור בתדירות של אחת לחודש, לאחר תום סדרת הטיפולים.

בדרך כלל, יכלול הטיפול, בנוסף לדיקור, גם מסכת פנים המאפשרת הזנה טובה יותר של עור הפנים. מטפלים שונים ישלבו בנוסף טיפול ב-LED, מיקרוקורנט, או שיטות טיפול אחרות, היכולות לסייע אף הן לחזק ולזרז את התהליך כולו.

למי מיועדת השיטה?

דיקור קוסמטי מיועד לגברים ונשים, המעוניינים להאט את קצב תהליך ההזדקנות של העור ויצירת הקמטים, תוך כדי תמיכה בבריאותם הכללית. בנוסף, מתאימה השיטה לאלה המעוניינים לטפל באופן פעיל בקמטים וקמטוטים שכבר נוצרו.

למי השיטה אינה מתאימה?

נשים בהריון.

הסובלים מלחץ דם גבוה, שאיננו מאוזן.

הסובלים ממיגרנות באופן פעיל.

מדוכאי מערכת חיסון.

הסובלים מהרפס פעיל.

קיימים כיום כבר מספר מחקרים, שהתבצעו על הדיקור הקוסמטי ותוצאותיו - ומוכיחים את היתרונות הטמונים בו, סביב מראה עור בוהק ובהיר יותר, שיפור באלסטיות העור ושרירי הפנים, שיפור בנראות קמטים, מראה חי ובריא של העור, שיפור ברמת הלחות והשמנוניות של העור; ומראה צעיר יותר, באופן כללי.

נוכל לסכם ולומר כי הדיקור הסיני הקוסמטי הינו, למעשה, רפואת האנטי אייג'ינג האמיתית והנכונה ביותר, שכן היא קושרת בין שיפור המצב הבריאותי הכללי של גופך, לבין הנראות החיצונית של עור הפנים. זאת, באמצעים טבעיים בלבד - ללא פרוצדורות פולשניות או הזרקות וללא תופעות לוואי.

בואו לגלות אפוא איך דיקור קוסמטי יכול להעצים את היופי הטבעי הטמון בכל אחד ואחת מכם ולהעלים את סימני הגיל, התשישות והסטרס.

רונן רוזנבלט-ניר, Lic.Ac, הוא מטפל מוסמך בדיקור סיני ודיקור קוסמטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום