סוד הזוגיות: חשק, תשוקה ומשיכה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כיצד ניתן לשמור על מיניות טובה, במערכת יחסים ממושכת? מה ההבדל בין חשק מיני, תשוקה ומשיכה? כיצד מצילים את המיניות מהשחיקה? טיפים מועילים לשיפור הזוגיות

סקסולוגית ויועצת מינית
077-9977185 (מספר מקשר)

מהו חשק מיני, על פי ההגדרה במילון? "תשוקה, תאווה, רצון". ומהי תשוקה, על פי המילון? "רצון עז ויצרי". ומהי משיכה? "מציאת חן, מבחינה מינית". ואחרי כל ההגדרות: כאשר אנו מדברים על משיכה מינית, אצל זוגות שנמצאים בקשר ממושך ומעוניינים להחיות את הקשר הזוגי והמיני, חשוב להבין כי חשק ומשיכה הם למעשה שני דברים שונים.

במאמר הבא נסקור את הקשרים בין חשק, תשוקה ומשיכה, וננסה לבחון כיצד ניתן לשפר את הזוגיות.


צריך לקבוע זמן לסקס - ולתכנן עבורו את הזמן. צילום: שאטרסטוק

מהי משיכה? כיצד ניתן להשפיע עליה?

משיכה לאדם מסוים היא דבר די קבוע, התלוי בטעם. משיכה כמעט גובלת באינסטינקט. עם זאת, תחושת חשק מיני היא תחושה שיכולה להשתנות לאורך החיים. אנחנו הרי יכולים להימשך למישהו, אבל לא לחשוק בו באותו רגע. למשל: אם אישה נמצאת עם בן זוג לאורך זמן - לא תמיד יהיה לה חשק לקיים איתו יחסים מיניים, על אף שהיא עדיין נמשכת אליו, כמו בעבר.

במערכות יחסים ארוכות טווח: האם לנשים יש חשק מיני, כמו לגברים?

שלבים שונים במהלך החיים משפיעים על החשק המיני, הן של הגבר והן של האישה. שינויים בתחומים אחרים בחיים, לחצים ומתחים - משפיעים לרוב על החשק המיני. כמובן, אצל נשים, שלבי ההריון השונים והתקופה ההורמונלית שאחרי הלידה (ואפילו התקופה הסמוכה למחזור החודשי), משפיעה אף היא על החשק המיני. עולה אפוא כי גם למנגנונים הביולוגיים שלנו, יש השפעה רבה על החשק המיני.

מה עולה מהמחקר, בנושא חשק מיני אצל נשים?

רוזמרי בסון, תיאורטיקנית של מיניות, חקרה את נושא החשק המיני אצל נשים בנות 20 עד 60, במערכות יחסים ארוכות טווח; היא הציגה את ממצאיה במחקר מקיף: חשק בעיניה היה עניין של החלטה!

על פי בסון, לנשים יש צורך גדול באנטימיות, מעבר למשיכה מינית. כאשר נשים חושבות על מיניות, הן מחפשות תחושה של קירבה - ולכן חשק מיני אצל נשים מבוסס על צרכים פנימיים, השונים מהצורך הביולוגי לחוות עוררות מינית ופורקן גופני.

בעיניי, מסקנה זו איננה מוחלטת, מפני שנשים כן יכולות לחוות עוררות, שהיא חשק מיני פיזי, המבוסס על יצרים - ולא רק על צרכים אחרים.

מה משפיע על החשק המיני?

אם במערכת היחסים הזוגית אין אנרגיה של כיף ושל "לחוות דברים ביחד", סביר להניח שגם לא נמצא בה יותר מדי מיניות. הרי החשק המיני - לא מתחיל רק במיטה. כמו כן, אם אין חשק לעשות דברים אחרים בחיים (כמו במצב דיכאון) - אין כל כך חשק לסקס.

כמטפלת מינית, אני נתקלת לרוב בתלונות על ירידה בחשק המיני, עקב שחיקת היום-יום: עייפות, עומס, לחצים ושלל משימות, המלוות במצב רוח ירוד. הרבה פעמים, קשיים בקשר הזוגי - תסכולים, כעסים וריבים - מורידים את החשק המיני.

כיצד אפשר להחיות את החשק המיני, במערכת יחסים ארוכת טווח - ולהתגבר על השחיקה?

חשק מיני צריך תנאים בסיסיים, כדי להתקיים. כך, למשל: אם אישה אחרי לידה איננה ישנה היטב; או כאשר בני הזוג אינם נמצאים במצב נפשי ובריאותי תקין - החשק המיני מושפע מכך. אנשים מצפים כי חשק מיני יבוא יחד עם סקס ספונטני; אבל, בחיים עצמם, כשכולם עובדים, עסוקים ומטופלים בילדים, נדרש לא פעם ליצור את התנאים - לשגשוג של החשק המיני וליצירה שלו.


תסכולים, כעסים וריבים מורידים את החשק המיני. צילום: שאטרסטוק

אז איך עושים את זה? 

10 טיפים ונקודות למחשבה:

  • מכניסים תכנים ארוטיים לחיים: לא בהכרח סרטי פורנו. גם קריאה של ספרות ושירה ארוטית, או צפייה בסרט כמו "חמישים גוונים של אפור" (שהשפיע על לא מעט מטופלות שלי, לעוררות מינית) - משפיעים על החשק המיני ועל היכולת לפנטז. חשוב להבין כי חשק מיני הוא דבר שמתחיל בראש.
  • מכניסים את הסקס לחיים עצמם: ככל שיש פחות חשיפה לסקס, או לתכנים שקשורים במיניות בחיים - יש פחות חשק מיני.

  • קובעים זמן לסקס: בגלל סגנון החיים המאוד עמוס, שמאפיין את ימינו, צריך לקבוע זמן לסקס - ולתכנן עבורו את הזמן. למרות האקט המעט מלאכותי, על פי רוב התכנון הזה מסייע ומשתלם.

  • שמים לב לתרופות נגד דיכאון, המשפיעות על ירידה בחשק: אנשים שנוטלים תרופות נפשיות עלולים לסבול מתופעת לוואי, הקשורה לחשק המיני. במקרה זה, יש לבדוק עם הרופא המטפל אפשרות להחליף את סוג התרופה.

  • להתחבר לגוף שלנו: הרבה נשים שאינן מחוברות לגוף שלהן, אינן נהנות מסקס. כדי להצליח ליהנות מהחוויה, יש להתמקד ברגשות ובתחושות בגוף - ולא לרדוף אחרי האורגזמה, אלא להכיר מחדש את הגוף.

  • לדבר עם בן הזוג: לספר לו מה מדליק אותי - ולוודא מה מדליק אותו. אולי צריך להשקיע עוד במשחק מקדים? או בדברים אחרים, שיכולים לעורר חשק?

  • הורדת מתח בחיים: תמיד משפרת את הדחף המיני ואת החשק. תמיד טוב לנסות להוריד את הלחצים בחיים - ולתכנן זמן פינוק זוגי.

  • לא מדובר באורך: אין לחשוב שיחסי מין צריכים להיות תמיד מתוכננים או ארוכים. גם קיום יחסי מין קצרים ו"רגילים" מעלה את החשק המיני.

  • להגביר את הקצב: ככל שיש יותר מיניות בקשר - יש יותר חשק מיני. מכירים את האמירה בגמרא: "משביעו - רעב, מרעיבו - שבע"? חשק מיני הוא דבר שמזין את עצמו.

  • נותנים ספייס אחד לשני: חוקרת הקשר הזוגי, אסתר פרל, בספרה "אינטליגנציה אירוטית", טוענת כי עודף בטחון או עודף קרבה, יכולים להשפיע על הקשר המיני. אם בני הזוג מאוד קרובים ואין מספיק ספייס ומקום לכל אחד מהם, לפתח את החיים שלו והרצונות שלו - החשק המיני עלול להיפגע. כשיש מעט נפרדות ומרחק - יש יותר חשק מיני.


לסיכום: אני ממליצה לכולנו להיות אופטימיים ולדעת שאם יש משיכה לבן או בת הזוג... חשק מיני הוא דבר שלפעולות שלנו בהחלט יכולה להיות השפעה עליו.

אפרת מנור היא סקסולוגית ומטפלת מינית מוסמכת.

בואו לדבר על זה בפורום מין ומיניות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום