אומגה 3 בהריון: פחות אסתמה

(0)
לדרג

נטילת אומגה 3 במהלך הטרימיסטר השלישי להריון עשויה להפחית את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה, לצפצופים ולאסתמה בחמש השנים הראשונות לחיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

זיהומים בדרכי הנשימה, צפצופים, קשיי נשימה ואסתמה נחשבים שכיחים מאוד בקרב ילדים צעירים, בעיקר בחודשי החורף. מאמר חדש שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת New England Journal of Medicine, מדווח על ממצאי מחקר חדש ממנו עולה כי נטילת תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש במהלך הטרימסטר השלישי להיריון עשויים להפחית את הסיכון לצפצופים ואסתמה בצאצאים במהלך חמש השנים הראשונות לחיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי-רוויות עשויים לשחק תפקיד בעלייה בשיעורי ההימצאות של הפרעות צפצופים. כעת, ביקשו החוקרים לבחון את השפעות מתן התוספים לנשים הרות על הסיכון לצפצופים ואסתמה בצאצאים.

מדגם המחקר כלל 736 נשים הרות בשבוע 24 להיריון, שחולקו באקראי לטיפול באומגה שלוש (שמן דגים) או פלסבו (שמן זית) בכל יום. כמו כן, הילדים שלהן לקחו חלק במחקרי Copenhagen Prospective Studies on Asthma in Childhood והיו במעקב פרוספקטיבי. החוקרים והמשתתפים לא היו מודעים לקבוצת המחקר במהלך המעקב במשך שלוש השנים הראשונות לחיי הילדים, לאחר מכן נמשך מעקב לשנתיים נוספות במהלכן החוקרים לא היו מודעים לקבוצות המחקר.

תוצא הסיום העיקרי היה צפצופים ממושכים או אסתמה ותוצאי הסיום המשניים כללו זיהומים בדרכי נשימה תחתונות, התלקחויות אסתמה, אקזמה וריגוש אלרגי.

695 ילדים נכללו במחקר ו-95.5% השלימו את שלוש שנות המעקב. הסיכון לצפצופים ממושכים או אסתמה בקבוצת הטיפול עמד על 16.9% לעומת 23.7% בקבוצת הביקורת, מקביל לירידה יחסית של 30%.

מהערכת תוצאי סיום משניים עלה כי תוספי חומצות שומן אומגה שלוש לוו בסיכון מופחת לזיהומים בדרכי נשימה תחתונות, אך לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין התוספים והתלקחויות אסתמה, אקזמה או ריגוש אלרגי.

לסיכום ציינו החוקרים כי תוספי אומגה שלוש בטרימסטר השלישי להיריון לוו בסיכון אבסולוטי נמוך יותר לצפצופים ממושכים או לאסתמה וזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות בצאצאים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום