עור יבש בחורף: חשוב לטפל

(0)
לדרג

עונת החורף בישראל קצרה וממוקדת, אך עקב שינויי טמפרטורה קיצוניים בין היום והלילה, מרבית האוכלוסייה סובלת מפגיעה בעור. כיצד נטפל בעור יבש אצל ילדים ומבוגרים?

מאת: מערכת zap doctors

בעונת החורף, נוכח סיבות רבות, עור הפנים של כולנו נוטה להתייבש. ירידת הלחות באוויר, הקור, אוויר המזגנים, שימוש במפיצי חום ולבישת בגדים חמים ועבים האוגרים חום - כל אלה גורמים ליובש בולט וניכר בעור.

כיצד מתבטא היובש בעור?

העור נראה יבש, קשקשי ולעתים אף מגרד. תחושת היובש ניכרת בין קיפולי העור, במרפקים, בברכיים, בקדמת השוקיים ובכפות הרגליים. הידיים סובלות במיוחד מתחושת היובש, עקב שינויי הטמפרטורה בין היום והלילה, עד כדי הופעת כוויות קור. התופעה גורמת לנפיחות של האצבעות, עד כדי כאב וחוסר יכולת לתפקד.


הידיים סובלות במיוחד מתחושת היובש. צילום: שאטרסטוק

הידיים סובלות במיוחד מתחושת היובש. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות, כדי לטפל בתופעה?

יש למרוח את החלקים היבשים במשחות וכן לדאוג לשתות מים באופן קבוע. כאשר מדובר בעור הפנים - חשוב לשטוף את הפנים עם סבונים עדינים ולא מייבשים, למרוח קרמים (בוקר וערב) וסרום מסביב לעיניים והצוואר.

בעת פעולה זו, יש לעסות את העור בעדינות - לא לשפשף. כמו כן, יש להימנע מבישום עור יבש מאוד; ובנוסף יש להימנע מענידת תכשיטים הבאים במגע ישיר עם העור. כשמדובר בעור המרפקים וכפות הרגליים, יש לעסות אזורים אלה עם משחה שומנית; ובמקרים של יובש קיצוני - לעטוף את המקום למשך שעה, עם ניילון נצמד.

כיצד מטפלים בעור כפות הרגליים?

חשוב לדעת כי בעור כפות הרגליים עלולים להיווצר, עקב היובש, חריצים הגורמים לאי-נוחות - עד כדי כאב. עודף התקררות העור והיובש מחייבים טיפול שוטף, בכל ימות השנה ובמיוחד בימי החורף היבשים במיוחד. לכן, חשוב לרכך את העור ולטפל בו, על-ידי פצירת נייר (ולא פצירת מתכת) - כדי לא לפצוע את העור.

יש לרכך את הרגל במשחה שומנית, להשרות אותה במים חמים, למשך 10 דקות, לטפל באזורים היבשים על-ידי עיסוי וקילוף העור המיותר; לאחר מכן, יש למרוח משחה רגילה ולא שומנית מדי, על כפות הרגליים. אם מופיעה קשקשת עדינה בין אצבעות הרגליים, יש למרוח עליה משחה לפטריות.

באופן כללי, יש להקפיד לא לגזור ציפורניים, ללא ריכוך העור היבש - כי זו דרך לפצוע את המעבר העדין שבין הציפורן לעור, מה שעלול לגרום לציפורן חודרנית.

כיצד מטפלים בעור יבש אצל ילדים?

בזמן עונת החורף והיובש שהחורף מביא אתו - ילדים סובלים מפריחות בצוואר, מאחורי האוזניים, מאחורי הברכיים, באזורי הלחיים וכן במקומות נוספים בגוף.

היובש הניכר בעור הילדים קשור למזג האוויר, לקור ולחימום הבתים, הגורם להעצמה של היובש.

מצב העור עשוי להגיע למצב של אקזמה אטופית ולהגיע אף להחמרה, עקב זיהומי עור.

לכן, חשוב להלביש תינוקות וילדים בעיקר בכותנה (ופחות בצמר), לשמור על לחות החדרים, לשמור על הלחות של העור, באמצעות מריחה של חומרים מתאימים לגיל הרך. ולפי צורך, לגשת לטיפול רפואי אצל מומחה עור.

כמו כן, יש להימנע מחשיפה ישירה לתנורי חימום, מיקרוגל, תנורי אפייה, מפיצי חום ושמיכות חשמליות, הגורמות להעמקה של היובש בעור.

החמרה של כתמי עור והופעה של תמונה רשתית של הרגלים, הבאה לביטוי בחשיפה של מקור חם קרוב לעור, ואז יש חימום של כלי דם והתפרקות של כדוריות דם - דבר הגורם להופעה של פיגמנטציה ששוקעת בעור השוקיים ואין אפשרות לטפל בכתמים הנשארים כפיגמנטציה קבועה.


חשוב להקפיד למרוח קרמים (בוקר וערב) על עור הפנים. צילום: שארטסטוק

חשוב להקפיד למרוח קרמים (בוקר וערב) על עור הפנים. צילום: שארטסטוק

כיצד נשמור על עור הצוואר בחורף?

הצוואר הוא אחד האזורים היותר קשים לטיפול, עקב היותו אזור בעל עור דק - ונתון לפגעי הזמן והגיל.

חשוב להקפיד על מריחה של סרום ועליו קרם הזנה.

חשוב להשתמש במוצרי בישום באזורי דופק ולא בתרסיס, במיוחד לנשים בעלות עור רגיש.

אם יש על העור סרחי עור (יבליות עור) - זה הזמן לטפל בהם על-ידי המסת העור, באמצעות צריבה או חומרים פעילים, הממיסים באופן כימי.

חובה למרוח מסנן קרינה בכל ימות השנה, גם בחורף.

מומלץ לבצע עיסוי עצמוני של הצוואר וקדמת החזה, עם משחות עדינות - פעולה שתגרום למרקם יפה יותר, מעבר לתחושת הרעננות.

לאלה המטפלים בהסרת שיער באזור הפנים והצוואר, חשוב להקפיד על מריחה של חומר מרגיע וקרם לחות, במיוחד בחורף (מפני שהטיפולים בלייזר ובקרני אור, גורמים ליובש של העור).

ניתן לבצע פילינג לצוואר ולחזה, על-ידי טיפולים קוסמטיים, אצל קוסמטיקאית מומחית.

במקרים שיש נזק סולרי לרקמה, ניתן לבצע פילינג לייזר מיוחד, המטפל בכתמים חומים בהירים או בבעלי קשקשת עדינה - וגורם לעידון העור ולשיפור במרקמו, בשילוב עם לייזר מיוחד, לסגירת כלי דם נימיים. טיפולים אלה מסוגלים ליצור עור חדש, נקי משינויים פרגמנטריים ומכלי דם.

על מנת להעשיר את חיוניות עור הצוואר והחזה, יש אפשרות לבצע טיפול משולב של עיסוי מכני, הגורם לחידוש העור, על ידי שיפור בזרימת הדם, גירוי ליצירת קולגן ואפקט מתיחה של העור.

לסיכום: עונת החורף בארץ קצרה וממוקדת, אך עקב שינויי טמפרטורה קיצוניים - בין היום והלילה, מרבית האוכלוסייה סובלת מפגיעה בעור (ילדים ומבוגרים כאחד). פנים, צוואר, קדמת החזה ואזורי הרגליים - הם אזורי גוף החשופים לפגעים רבים, דוגמת מזג האוויר ושינויים הורמונליים. ולכן, חשוב לטפל בהם בכל ימות השנה, במיוחד בעונת החורף הקרה והיבשה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום