קטסטרופת בתי האבות הסיעודיים

(0)
לדרג

בדיון דחוף שהתקיים בכנסת, עקב התנאים היירודים בבתי אבות סיעודיים, יו"ר ועדת עבודה, רווחה ובריאות הבטיח: נביא לפתרון מהיר למצוקת כוח האדם

מאת: מערכת zap doctors

עקב סדרת התחקירים הקשה שפורסמה השבוע ב"ידיעות אחרונות" אודות המחלקות הסיעודיות בבתי אבות שונים בארץ והתנאים הירודים שבהם, התקיים היום דיון דחוף בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. במסגרת הדיון הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) כי בכוונתו "לעשות הכל", כלשונו, על מנת להתיר לעובדים זרים לעבוד בבתי האבות הסיעודיים. "ההתלבטויות נגמרו. איעזר ביו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם ובשר האוצר וכך, אני מקווה, נביא לפתרון מהיר למצוקת כוח האדם האדירה בתחום".

אלאלוף קרא עוד ליישם את הרפורמה בסיעוד באמצעות העלאת מס הבריאות. "החמלה והמוסר שלנו כחברה נעלמו. הטיפול בקשישים הפך ללא אנושי, התקציבים נשחקים והופכים בלתי ריאליים, והתוצאה היא הזנחה".

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי "תחושותיי נעות בין ייאוש ותסכול למעט אופטימיות. הזדקנות האוכלוסייה היא משימה אדירה, ואנחנו לא באמת נערכים אליה עם תפישה לאומית רחבה. מדינה נמדדת ביכולת שלה לייצר סולידריות וערבות הדדית, וזאת תמונת ראי קשה. לא נעשה הנחות לאף מוסד. כוח האדם שלנו לפיקוח הוא זעום, אך אנחנו מפעילים סנקציות, גם כלכליות. התחלנו במספר פעולות בעקבות התחקיר, נמצה את הדין עם כל מי שצריך, ונעשה בדק בית לעצמנו. אני בחיבוטים עצמיים לגבי סוגיית העובדים הזרים. לאחרונה אני נוטה לחשוב שבחלק מהמקרים יש לאפשר זאת".

גם מנהל אגף גריאטריה במשרד הבריאות, ד"ר אהרון כהן, התייחס לתחקיר הקשה שפורסם בידיעות אחרונותך: "אטפל לעומק במקרים שנחשפו בתחקיר ידיעות אחרונות. היו מקרים בעבר בהם גם שללנו רישיונות". כהן ביקש מהעיתונאית אריאלה שטרנבך, אשר חשפה את סדרת התחקירים, להעביר אליו לטיפול את הפניות המגיעות אליה.

תגובות נוספות לתחקיר שעלו במהלך הדיון: ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר כי "אלה לא בתי אבות, אלא מכלאות. המקומות האלה צריכים להיסגר. היה אמור להיות פה פיקוח שקרס ולא ביצע את תפקידו כמו שצריך".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הוסיף כי "הממשלה פועלת בצורה פושעת בתחום הקשישים בישראל. זאת תכנית ההתנתקות האמתית, ההתנתקות מהקשישים".

הטיפול בקשישים הפך ללא אנושי. צילום: שאטרסטוק
הטיפול בקשישים הפך ללא אנושי. צילום: שאטרסטוק

משמרות של 17 שעות ושכר מינימום

שורת הבעיות שעלו בדיון ודורשות טיפול מידי הן המחסור בכוח האדם בבתי האבות, המשמרות הארוכות להם נדרשים העובדים במוסדות אלה, שכרם הנמוך, וגובה התקציבים של משרד הבריאות. ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) ציין כי "יש מחסור בכ-5,000 עובדים בבתי האבות. העובדים הקיימים נאלצים לעבוד גם במשמרות של 17 שעות".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין כי השכר החודשי לעובדי בתי אבות סיעודיים הוא 7,000 ש"ח ברוטו.

הגרונטולוג פרופ' יצחק בריק התריע כי "אם לא תהיה פעולה אינטנסיבית של הממשלה אנחנו הולכים לקראת קטסטרופה. בשנת 2025 תוכפל אוכלוסיית הקשישים, ובינתיים הנושא מפוזר בין מספר משרדי ממשלה ולא זוכה לטיפול נאות".

"כמעט ואי אפשר להחזיק מעמד כלכלית. או שהמוסד יהיה הגון ומכבד ולא מרוויח, או שירוויח כסף", אומר זהר יפה, מנהל בית אבות.

לדבריו הצטרף אביטוב זלכין, מנהל בית אבות בירושלים, שאמר כי: "לפי התקציב שמקצה לנו משרד הבריאות, אנחנו אמורים לשלם שכר מינימום לעובדים. אז אם בשכר מינימום הם יכולים ללכת לעבוד בחנות בגדים, למה שיבואו לנקות ישבנים? לא ייתכן שמאשרים עובדים זרים לתחומי חקלאות וטיפול ביתי, ולסיעוד בבתי אבות לא".

את הדברים סיכמה יו"ר ועדת המשנה למעמד הקשיש, טלי פלוסקוב, לדבריה: "אין יותר 'פראיירים' שיבואו לעבוד בשביל כל סכום. כעת צריך לפתוח את השמיים ולתת אישור לעובדים זרים באופן מידי. עם זאת, יש גם מטפלים בבתי אבות עם המון לב וחמלה וצריך להגיד להם תודה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום