כיצד לטפל באף סתום כרונית?

(34)
לדרג
תוכן מקודם

כולנו סובלים מעת לעת מאף סתום, אך כאשר הבעיה הופכת לכרונית, מומלץ לטפל בכך - מפני שעלולות להיות לכך השלכות רפואיות של ממש. כיצד מומלץ לטפל?

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9977277 (מספר מקשר)

אנשים רבים סובלים מאף סתום לאורך זמן, כתוצאה מקונכיות נפוחות, מחיצת אף עקומה, בעיה מבנית בסחוסי האף, שקד שלישי מוגדל ועוד. על מנת לטפל בכך, יש צורך בהתערבות רפואית תרופתית ולעיתים ניתוחית.

מהו מבנה האף?

האף בנוי מסחוסים ועצמות. מבחוץ האף בנוי משלד אשר בחלקו העליון משתי עצמות ובחלקו התחתון מארבעה סחוסים. בקו האמצע של האף, ישנה מחיצה שמפרידה בין הצדדים ובנויה מסחוס (מקדימה) ומעצם (מאחורה) ותומכת באף מבפנים. לכל אורך "קירות" האף הצדדיים ישנן קונכיות - בליטות פנימיות, הדומות למדף מצופה ברירית, שתפקידן לחמם את האוויר שאנחנו נושמים, לנקות ולהרטיב אותו. בכל צד קיימות 3 קונכיות - תחתונה אמצעית ועליונה. הקונכיות התחתונות הן הגדולות ביותר והן גם אלה שלרוב גורמות לבעיות בנשימה.


מומלץ לגשת לרופא במקרים בהם תחושת הגודש האפי או האף הסתום ממושכת. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לאף סתום באופן כרוני?

קונכיות תחתונות נפוחות - הגורם השכיח ביותר. במקרים רבים הקונכיות מתנפחות כחלק מתסמונת של אלרגיה ונזלת אלרגנית. סיבה שכיחה נוספת היא רגישות לא אלרגית כגון שינויי טמפרטורה ולחות, עשן, זיהום אוויר, שינויים הורמונליים, תרופות ועוד. כמו כן בשכיבה באופן טבעי זורם יותר דם לראש בכלל ובפרט לקונכיות, דבר שיכול להוביל לנפיחות שלהן.

מחיצת אף עקומה - כתוצאה מפגם מולד, שינויים בגיל ההתבגרות או חבלה.

חולשה, או בעיה מבנית בסחוסים של האף - תהליך טבעי שקורה עם הגיל, לאחר ניתוחים פלסטיים באף, או בעקבות חבלה. פעמים רבות מתבטא כתמט של הנחיר בעת שאיפת אויר דרך האף.

שקד שלישי גדול (אדנואיד) - שכיח בעיקר בקרב ילדים, אבל גם בקרב מבוגרים. השקד השלישי נמצא בחלק האחורי של חלל האף במעבר בין האף ללוע.

סיבות נוספות - פוליפים, סינוסיטיס; ובשכיחות נמוכה, גם גידולים שפירים וממאירים של חללי האף.

מתי צריך לגשת להיבדק?

כמובן שלא כל צינון או גודש אפי דורש התערבות טיפולית. מומלץ לגשת לרופא במקרים בהם תחושת הגודש האפי או האף הסתום ממושכת, במידה ויש דימומים מהאף, קושי משמעותי בנשימה המפריע לתפקוד ו/או קושי בנשימה שהתפתח תוך זמן קצר ללא קשר להצטננות.

כיצד מתבצע האבחון?

כאשר מטופל מתלונן על אף סתום, יש לברר אם הסתימה היא בצד אחד של האף, או בשני הצדדים. כמה זמן הבעיה קיימת. ההאם הבעיה מופיעה לאורך כל השנה, או רק בחלק מהשנה, האם התחושה מופיעה רק בתנוחות מסוימות בשינה, או במהלך היום, והאם יש נזלת, כאבי ראש, נחירות, בעיה בחוש הריח, או דימומים.

חשוב לבצע את הבדיקה אצל מומחה אף אוזן גרון, ולהעריך את כל המרכיבים שצויינו, כולל בדיקה באמצעות סיב אופטי של האף, המאפשר לראות מהנחיריים -ועד הלוע האפי, ועל ידי כך להבין במדוייק מה מקור החסימה ובאיזה חלק של האף.

בנוסף, חשוב לבדוק את האף עם מכווצי ריריות, כגון אוטריוין ולבחון האם יש השפעה על הנשימה. תכשירים אלה מכווצים את הקונכיות ובמידה ויש גם שיפור משמעותי בנשימה האפית, הדבר תומך בכך שלקונכיות מרכיב עקרי בחסימה האפית. במידה ולא ניתן לבדוק את חללי האף לכל אורכם עם הסיב האופטי או במידה ויש חשד לסינוסיטיס, מומלץ לבצע CT מערות פנים על מנת להעריך את חללי האף במלואם.


חשוב לבדוק את האף עם מכווצי ריריות, כגון אוטריוין, ולבחון האם יש השפעה על הנשימה. צילום: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול?

אלרגיה - כאשר יש חשד לאלרגיה, המלווה בדרך כלל בסימפטומים נוספים כגון התעטשויות מרובות, גרד של האף ונזלת מימית מומלץ לשלוח את המטופל לבדיקות אלרגיה ולקבלת טיפול מניעתי ואנטי אלרגי.

קונכיות מוגדלות - הטיפול הראשוני הוא באמצעות תרסיסי אף סטרואידליים, או אנטי-היסטמינים. מטרת הטיפול היא לנסות להוריד הנפיחות של הקונכיות. התכשירים אלו יעילים בחלק גדול של המקרים. חשוב לדעת שלוקח זמן עד השפעה מלאה של התרסיסים ויש לקחת את הטיפול למשך חודש-חודשיים, באופן יומיומי. בהמשך ניתן להוריד את המינון בהדרגה עד למינון מינימלי, שיספק הקלה על הסימפטומים.

כאשר הטיפול השמרני אינו מקל על הסימפטומים וקיימת פגיעה באיכות החיים של ניתן לשקול טיפול ניתוחי להקטנת הקונכיות.

כיצד מתבצע ניתוח קונכיות? ישנן שתי גישות עיקריות לניתוח קונכיות: גישה אחת היא הקטנת הקונכיות באמצעות צריבה חשמלית, או קובלציה. הגישה השניה היא חיתוך פיזי של חלק מהקונכיה. הגישה הניתוחית הראשונה פשוטה יותר אך מחקרים מראים שהינה פחות יעילה לאורך זמן. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית או כללית, בהתאם למטופל ולשיקולי המנתח.

מחיצת אף עקומה - הטיפול היחידי האפשרי הוא ניתוחי. במצב זה, ניתוח מחיצה מתבצע דרך הנחיריים - ובמהלכו מוציאים את החלקים העקומים, או מיישרים אותם, בהתאם לצורך.

בעיה בסחוסים הטיפול השמרני כולל מדבקות המודבקות על האף או מיני התקנים מסיליקון המוחדרים לנחיריים, ומסייעים במתן תמיכה לאף ומשפרים את הנשימה דרך האף.

אפשרות נוספת היא טיפול ניתוחי, ניתוח פלסטי תפקודי של האף - בו מחזקים את הסחוסים החלשים, מיישרים סחוסים עקומים או משתילים סחוס לחיזוק, על מנת ליצור מעבר אוויר טוב יותר בנחיריים.

שקד שלישי מוגדל סיבה השכיחה בילדים. אם אין חשד לגידול, ניתן לנסות לטפל באמצעות תרסיס סטרואידים לאף. במידה והתרסיס איננו יעיל, יש להוציא את השקד בהליך ניתוחי, פשוט יחסית.



פרופ' איתן סודרי הוא רופא בכיר במערך אף אוזן גרון, ניתוחי ראש וצוואר, במרכז רפואי "רבין"; ואחראי המכון לאף וסינוסים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
פרופ' איתן סודרי- אף אוזן גרון
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום