אקנה: נפרדים מפצעי הבגרות

(0)
לדרג

פצעי אקנה בגיל ההתבגרות משפיעים על הביטחון העצמי ועל איכות החיים. כיצד ניתן להימנע מראש מהתופעה? ומדוע הפצעונים עלולים לחזור בגיל מבוגר?

מאת: חני הרשקו

מחלת האקנה היא מחלת עור שכיחה, הבאה לידי ביטוי בפצעונים המופיעים בעיקר באזור הפנים, בית החזה העליון והגב העליון. למעשה, פצעונים אלה נובעים מייצור מוגבר של סבום (SEBUM) - אותו חומר שומני הטמון בגוף ומסכך את עורנו.

כאשר נבחין בפצעי אקנה - נבחין בפצעים שמופיעים באזורים שבהם העור שומני יותר מהרגיל. כאשר ייצור הסבום מוגבר, אחד מחיידקי העור, השוכן בעומק העור, מתחיל לשגשג (להתרבות) בתוך זקיקי השיער וגורם למצב דלקתי, המתבטא בסופו של דבר בפצע.

פצעי אקנה מופיעים באזורים שבהם העור שומני יותר מהרגיל. צילום: שאטרסטוק
פצעי אקנה מופיעים באזורים שבהם העור שומני יותר מהרגיל. צילום: שאטרסטוק

מהם הגילאים המועדים להופעת אקנה?

האקנה מופיעה בעיקר בקרב בני נוער, מכיוון שבגיל ההתבגרות מתרחשים (הן אצל בנים והן אצל בנות) שינויים הורמונליים, המשפיעים על איזון מצב העור. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי מתח נפשי, חוסר היגיינה בסיסית וכן שימוש יומיומי במוצרי טיפוח שגויים - עלולים להחמיר את מצב המחלה. כך או כך, לרוב שיא המחלה מתבטא בגיל ההתבגרות - וחולף לאחריו. יחד עם זאת, חשוב לציין כי לא כל המתבגרים סובלים מאקנה.

האם אקנה עלולה לשוב - ולהופיע גם בגיל יותר מבוגר?

אחת התופעות (שפחות מדברים עליה...) היא אקנה לאחר גיל 30. מדובר באקנה הורמונלי, הנגרם בשל שינויים הורמונליים, המביאים את הפצעונים האלה אל קדמת הפנים. אם לא מטפלים בפצעים כמו שצריך, יישארו סימנים וצלקות על העור, גם לאחר היעלמות ההתפרצות.

התופעה בדרך כלל נמצאת בשיאה אצל נשים סביב המחזור החודשי או בזמן הריון/ טיפולים הורמונליים. בעקבות מצב זה, פיתחתי סדרה ייחודית, שנועדה לטפל בבעיית האקנה עבור עור בוגר, אשר עדיין סובל מהתפרצויות אקנה.

כיצד האקנה באה לידי ביטוי על עור הפנים?

האקנה יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות. אצל "בעלי המזל", יופיע פצעון קטן בודד, לעתים רחוקות; ואילו "חסרי המזל" יסבלו מכמויות אדירות של פצעונים עם מוגלה על המצח, הלחיים, הסנטר, החזה והגב. ככל שמספר הפצעונים עם המוגלה גדול יותר, קיים סיכון גבוה יותר לריפוי, שישאיר אחריו צלקות וכתמים.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות במחלה?

בקבוצת סיכון נמצאים בעיקר בני נוער (בנות ובנים) בגילאי ההתבגרות. אך ישנם מקרים שהאקנה מופיעה, כאמור, גם בשנות השלושים. בקבוצת סיכון מוגברת לאקנה מאוחרת, נמצאות נשים סביב המחזור החודשי או בהריון. במצב זה, בדרך כלל, הפצעונים יופיעו באזורי הלסת והסנטר.

כיצד יש להימנע מראש מפצעי אקנה?

הימנעות מראש מהתפרצות אקנה היא אבחון מוקדם של המחלה, אבחון וטיפול מיידי - שימנע את המשך התפרצותה העתידית. חשוב לדעת כי עור שאיננו מטופל בזמן עלול לגרום לסימנים אדומים ואחר כך לצלקות. כדי להימנע מעור שמנוני, יש להקפיד על נקיון הפנים, שטיפה במים ובסבון פנים מתאים ועל תזונה בריאה ושתייה של הרבה מים.

יש להקפיד על נקיון הפנים, שטיפה במים ובסבון פנים מתאים . צילום: שאטרסטוק
יש להקפיד על נקיון הפנים, שטיפה במים ובסבון פנים מתאים . צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים באקנה?

ישנן שיטות רבות לטיפול באקנה, אך השלב החשוב ביותר הוא שלב האבחון, בו אנו בודקים את חומרת הפצעים. רק לאחר מכן, ניתן לקבוע את תהליך הטיפול ואופיו. חשוב לציין כי שיתוף הפעולה של המטופל חשוב מאוד להצלחת הטיפול. אם המטופל יתמיד בשימוש יומיומי בתכשירים המומלצים לפי ההוראות, הטיפול יהיה אפקטיבי ביותר. כמו כן, לרוב, לאחר הטיפול בפצעים - יש לעבור סדרת טיפולים נוספת, שנועדה לטפל בצלקות שהותירו אחריהם הפצעים.

הטיפול הראשוני באקנה יתרכז בהמסת הפצעים והקרטין (אותו חומר שמביא לזרימה חופשית של השומן בעור) - החוצה. טיפול זה, המבוסס על המסה - חשוב ביותר ב"אקנה ציסטי" - פצעים עמוקים, ללא ראש מוגלתי. בעת הטיפול, חשובה ההקפדה על ניקוי נקודות שחורות והחדרת חומרים מרפאים לעור. כמו כן, כל טיפול מסתיים במסכות מרפאות ומחטאות. לאחר שהעור נרגע, יש לחזור על סדרת ההמסות - כעל תהליך המאיץ ריפוי.

כיצד מטפלים בצלקות האקנה?

בצלקות האקנה, נטפל בעזרת במכשיר ה"סינרג'י" (בעולם הוא נקרא "ונוס ויוה"), שעושה שימוש בטכנולוגיה חדשנית, המוליכה זרם חשמלי מדוייק לרקמת העור; ובכך מסייע בתהליך שיקום והתחדשות העור. הטכנולוגיה עליה מבוססת השיטה נחשבת חדשנית וייחודית, במיוחד בשל גודל האלקטרודות (המעבירות את הזרם החשמלי) הקטן ביותר. שיטה זו מאפשרת קיצור משמעותי של זמן ההחלמה - והפחתת הכאב במהלך הטיפול.

כל כמה זמן יש לחזור על הטיפול?

טיפול בבית ומעקב במכון - ייתן תוצאות מהירות, שקצב ההחלמה שלהן משתנה, ממטופל למטופל. יש להקפיד על טיפולים מסודרים, פעם בשבועיים (בהתחלה); ולרווח אותם, בהתאם לשיפור העור.

איך משמרים את התוצאה, גם לבד בבית?

מעקב קבוע אחרי הטיפול בבית יבטיח שיפור משמעותי, עד כדי מיגור האקנה - וכן עור נקי, בוהק וללא סימנים. כמו כן, מעקב זה יפחית וימנע התפרצויות חוזרות.

הטיפול בבית מורכב ממספר דגשים חשובים.

1. שטיפת פנים פעמיים ביום בסבון מיוחד.
2. מריחת תכשירים מיוחדים, שגורמים להמסת השומן והקרטין.
3. מריחת לחות על בסיס מים.
4. הגנה מפני השמש (גם בחורף!).

ישנה חשיבות גדולה לשימוש בתכשירים בבית, להצלחת הטיפול באקנה; כמו כן, חשוב מאוד להשתמש בתכשירים פעילים - ולא במוצרי מדף.

חני הרשקו היא בעלת חני קוסמטיקה - מטפלת באקנה ואנטי-אייג'ינג, מייסדת שיטת חני קוסמטיקה, לטיפול בפצעי אקנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום