סרטן: סיכון גבוה יותר בפריפריה

(0)
לדרג

יום הסרטן הבינ"ל: הסיכון לתמותה מסרטן גבוה יותר בתושבי הפריפריה בישראל. הבשורות הטובות: ירידה של 25% בשיעורי התמותה בשני העשורים האחרונים

מאת: מערכת zap doctors

בשנת 2014 אובחנו 29,516 חולי סרטן חדשים בישראל. 243.6 מכל 100,000 גברים יהודים אובחנו עם גידול סרטני, 195.7 מכל 100,000 גברים ערבים, 257.9 מכל 100,000 נשים יהודיות ו-167.6 מכל 100,000 נשים ערביות.

10,931 מתו מהמחלה מהם 5,511 גברים ו-5,420 נשים. מתוכם 1,038 גברים ונשים מהחברה הערבית.

כך עולה מנתונים שהציגה היום (רביעי) פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות במסיבת עיתונאים של האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות לרגל יום הסרטן הבינלאומי.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "הפעילות המאומצת של האגודה למלחמה בסרטן שיזמה והובילה תכניות למניעה ואבחון מוקדם, ולשיפור דרכי הטיפול והשיקום, תרמו משמעותית לירידה בשיעור החולים המאובחנים מדי שנה והובילו לירידה מרשימה בתמותה. אם מה שידוע היום ייושם, ניתן יהיה להפחית את שיעורי ההיארעות והתמותה מסרטן בכ-50%. מדובר בהימנעות מעישון, השמנה, אימוץ אורח חיים פעיל, הפחתת צריכת אלכוהול וחשיפה מבוקרת לשמש, כמו גם היענות לתוכניות הסריקה הלאומית המוכחות כיעילות סרטן השד, סרטן המעי הגס, וסרטן צוואר הרחם".

נתונים: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות
נתונים: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות

סוגי הסרטן הנפוצים ביותר

בקרב גברים: סרטן הערמונית, מעי גס וריאה. סוגי הסרטן הגורמים לתמותה הגבוהה ביותר בקרב גברים הם (בסדר יורד): סרטן ריאה, מעי גס, ערמונית ולבלב.

בקרב נשים: סרטן שד, מעי גס וריאה. סוגי הסרטן הגורמים לתמותה הגבוהה ביותר בקרב נשים: סרטן שד, מעי גס, ריאה ולבלב.

ירידה בתחלואה ובתמותה

החדשות הטובות הן שחלה ירידה משמעותית בשיעורי התחלואה והתמותה: כ-25% ירידה בתמותה בשני העשורים האחרונים.

מנתונים המעודכנים לשנת 2013, בהשוואה בינלאומית למדינות ה-OECD: ישראל במקום ה-18 מבין 34 מדינות בתחלואה בסרטן מחד, ומאידך במקום ה-28 מבין 34 מדינות בתמותה מסרטן.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי 14.1 מיליון איש אובחנו ב-2012, עם סרטן ברחבי העולם. 8.2 מיליון מקרי מוות בעולם נקשרו למחלות הסרטן. אם מגמה זו תמשיך, עד לשנת 2030 יעלה המספר ל-21.6 מיליון חולים בסרטן בשנה. לא מדובר רק בנזק בריאותי, אלא גם בנזק כלכלי חמור לכלכלת העולם, המוערך בכ-1.16 טריליון 1,160,000,000,000 דולרים בשנה.

נתונים: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות
נתונים: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות

בפריפריה סיכון גבוה ב-8% לתמותה מסרטן

מנתוני הדוח עולה כי גברים באזורים הפריפריאליים היו בסיכון גבוה ב-8% לחלות בכל סוגי הסרטן, ביחס לסיכון הצפוי באוכלוסייה הכללית. באזורים המרכזיים היו שיעורי התחלואה נמוכים ב-3% מהצפוי.

בקרב נשים הפער נמוך יותר: באזורים הפריפריאליים היה הסיכון גבוה ב-1-3% מהצפוי באוכלוסייה הכללית, לעומת האזורים המרכזיים, שם היה הסיכון נמוך ב-2-3% מהצפוי באוכלוסיה הכללית.

גם הסיכון לתמותה מסרטן בפריפריה היה גבוה מעט יותר: באזורים הפריפריאליים ביותר היה הסיכון למות ממחלות הסרטן גבוה ב-8.1% יותר מהסיכון למות מסרטן באזורים המרכזיים ביותר.

כך עולה מדו"ח מיוחד שבחן את נתוני התחלואה והתמותה מסרטן, ביחס למדד הפריפריאלי בישראל (מדד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). זאת על מנת לבחון האם מרחק גיאוגרפי וחברתי משפיע על הסיכון לחלות בסרטן ועל סיכויי ההחלמה.

בבחינת סוגי סרטן ספציפיים, נמצאו הפערים הגדולים ביותר בקרב חולי סרטן המעי הגס. הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס באזורים הפריפריאליים ביותר היה גבוה בגברים ב-17% ובנשים ב-12%, לעומת הסיכון של תושבי המרכז (הגיאוגרפי והחברתי), שהיה נמוך ב-8% בקרב גברים וב-7% בקרב נשים - מהצפוי באוכלוסייה הכללית. הממצא יכול לשקף מודעות גבוהה יותר ושימוש גבוה יותר בטכנולוגיות לגילוי מוקדם, ובעקבות כך הסרת נגעים טרום סרטניים שמפחיתים סיכון למחלה", מסבירה פרופ' קינן-בוקר. בסרטן הריאה בגברים נצפו פערים דומים, שניתן להסביר בשיעורי העישון הגבוהים בקרב גברים בחברה הערבית.

ממצאים הפוכים נרשמו לגבי סרטן השד בנשים: הסיכון של תושבות האזורים המרכזיים היה גבוה יותר בהשוואה לאזורים הפריפריאליים. עם זאת המגמה אינה אחידה ויש לציין כי בכל האזורים היה הסיכון נמוך מהצפוי באוכלוסייה הכללית.

בואו לדבר על זה בפורום החלמה מסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום