ט"ו בשבט הגיע, חג לתעודות!

(0)
לדרג

כיצד נכון להגיב לתעודה שהילד מביא הביתה? הורים, שימו לב: הילד שלכם הוא הרבה יותר מהציונים בתעודה. התגובה שלכם משפיעה רבות על הדימוי העצמי שלו

מאת: לאה שטרן

בקרוב הילד שלנו יחזור עם תעודת סיום מחצית, מבית הספר. זוהי סיטואציה העלולה להיות טעונה; ולכן עלינו, ההורים, להיערך אליה. מטרתנו היא לחזק ולהעצים את הילד שלנו, גם אם הציונים בתעודה נמוכים. התעודה מעריכה את הישגי הילד שלנו, במשך מספר חודשים - והיא מתארת את הדרך והמאמצים שהשקיע בתקופה לא קצרה.

עלינו לזכור כי תגובתנו לתעודה משמעותית עבור הילד שלנו, הרבה יותר מהציונים המופיעים בה. ולכן, חשוב שניקח לתשומת ליבנו את הנושאים הבאים, המפורטים במדריך זה. הורים, האם תעמדו במבחן ביום חלוקת התעודות? הנה הנקודות שחשוב לזכור.

חשוב שנזכור שהילד שלנו הוא כל כך הרבה - מעבר לציון. צילום: שאטרסטוק

הילד שלנו הוא הרבה יותר מציון!

הילד שלנו חייב להרגיש שהוא אהוב על ידינו, ללא שום תנאי. הוא אהוב - גם אם קיבל ציון נמוך; וגם אם לא עמד בציפיות שלנו. הוא אהוב - פשוט מפני שהוא הילד שלנו... וכך הוא חייב להרגיש. חשוב שנזכור שהילד שלנו הוא כל כך הרבה - מעבר לציון. חשוב לזכור כי התעודה מתייחסת למספר תחומים בודדים, בהתנהלות הילד שלנו. ועלינו לראות את מכלול התכונות שלו, שהן לא פחות חשובות, מכל ציון בתעודה.

נקודת המבט של הילד

כאשר הילד יחזור עם התעודה, נפנה זמן - ונבין מהי הרגשתו לגביה. חשוב שנבין כי אם התעודה גרועה, הילד כבר יודע זאת בעצמו. סביר שהוא כבר השווה את הציונים עם חבריו. ועלינו להבין כי מצב רוחו שפוף. לכן, אין שום טעם ב"ירידות", ביקורת, הטלת עונש או הבעת אכזבה. כל אלה רק יורידו עוד יותר את הערך של הילד בעיני עצמו. והוא יחוש שאינו מסוגל ליותר.

עידוד, עידוד, עידוד!

מטרתנו היא להראות לילד, גם אם התעודה גרועה, את נקודות החוזק והיכולות שאנחנו מזהים אצלו. למשל: התאמצת, התכוננת, רצית, השתפרת, ניסית וכו'. ככל שהילד שלנו יראה כמה אנו רואים את יכולותיו וכישוריו, כך הוא יאמין בכך בעצמו ויוכל לגייס את עצמו למגמת שיפור במחצית השנייה.

המחצית הבאה

שיחה על המחצית הבאה רצוי לעשות במועד אחר, בו גם הילד וגם ההורים נינוחים יותר. חשוב שנשאל את הילד שלנו מה הוא היה רוצה לשפר וכיצד נוכל לעזור לו. כך נוכל, למעשה, ליצור תיאום ציפיות משותף והגדרת יעדים, לתהליך הדרוש לשיפור ההישגים, בתעודה הבאה.

לציונים אין קשר להורות

הילד שלנו אינו "כרטיס הביקור" שלנו; וציוניו אינם מעידים כלל על האיכות שלנו כהורים. לכן, חשוב שנדע להתמקד אך ורק בילד ולא בהשלכה שאנו חשים, השלכה שעלולה להיות על תפיסתנו את ההורות שלנו. הציונים הם של הילד ורק שלו.

ניבוי הצלחה

בחברה ההישגית בה אנחנו חיים, יש הערכת יתר לציונים והערכות. עם זאת, היום ידוע כי ציונים ומנת משכל הם רק חלק מהגורמים המנבאים הצלחה של הילד בעתיד. תכונות כמו יצירתיות, דחיית סיפוקים ויכולת עבודה בצוות, תורמים לא פחות להצלחתו העתידית של ילדנו.

בחברה ההישגית בה אנחנו חיים, יש הערכת יתר לציונים והערכות. צילום: שאטרסטוק

גיבוי למערכת

ילדים רבים ינסו לתרץ את ההישגים הנמוכים במורים מסויימים, או בהתנהלות בית הספר. כאן המקום שלנו לגבות את בית הספר ולהזכיר כי האחריות היא של הילד. וכמובן: אם יש טעם בדבריו של הילד, עלינו לבדוק ולטפל בכך; אך אסור שנבטל את מערכת החינוך מול הילד.

ואם הכל נהדר?!

זאת לכאורה הסיטואציה הפשוטה. הילד שלנו קיבל תעודה נהדרת. גם כאן, עלינו לעודד את המאמץ והדרך, שהובילו אותו להישג זה. חשוב שלא להשוויץ לכל העולם או לקנות לו מתנה על ההישגים, על מנת שלא ליצור לחץ מיותר, לקראת המחצית הבאה.

לסיכום: קבלת התעודה עלולה להיות חוויה מלחיצה עבור הילד שלנו. תגובה מתונה שלנו, הרואה את הילד בפרספקטיבה רחבה ולא צרה (הממוקדת בציונים), תעזור לילד שלנו לשמור על הערך העצמי שלו; וגם תבטיח יחסים טובים ומכבדים בינינו.

והכי חשוב לזכור: תגובה טובה תגרום לכך שהילד שלנו ירגיש שיש מאחוריו הורה, שרואה את יכולותיו ומאמין בו!

לאה שטרן היא מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, להנחיית קבוצות הורים; ובעלת קליניקה פרטית להדרכת הורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום