נהנתנות: המתכון לחיים ארוכים

(0)
לדרג

עכשיו זה מדעי: ככל שאדם נהנה יותר מהחיים, גם בגיל מבוגר, הוא עשוי לחיות זמן ארוך יותר, בהשוואה לאלו שאינם נהנים מהחיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רובנו מחפשים את התשובה איך חיים נכון, נשארים בריאים וזוכים לחיים ארוכים. ייתכן כי התשובה לכך היא פשוטה מאוד ונעוצה ברמת הנהנתנות שלנו, גם בגיל מבוגר.

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ, מדווחים חוקרים כי אנשים הממשיכים ליהנות מהחיים בגיל מבוגר עשויים לחיות זמן ארוך יותר, בהשוואה לאלו שאינם נהנים מהחיים. הממצאים מעידים על כך שככל שאדם נהנה זמן רב יותר מהחיים, כך הסיכון שלו לתמותה הוא נמוך יותר.

אנשים שנהנים מהחיים בגיל מבוגר עשויים לחיות זמן ארוך יותר. צילום: שאטרסטוק
אנשים שנהנים מהחיים בגיל מבוגר עשויים לחיות זמן ארוך יותר. צילום: שאטרסטוק

נשים נהנות יותר

החוקרים התבססו על נתונים שנאספו מ-9,365 גברים ונשים בגילאי 50 שנים ומעלה שלקחו חלק במחקר ELSA (English Longitudinal Study of Ageing). הנתונים נלקחו שלוש פעמים במרווחים של שנתיים, בין 2002-2006, וניתחו את הקשר עם תמותה עד שנת 2013.

2,264 משתתפים (24%) דיווחו כי לא נהנו מהחיים באף מקרה; 1,833 (20%) דיווחו על הנאה רבה במקרה אחד; 2,063 (22%) דיווחו על הנאה רבה בשני מקרים; ו-3,205 (34%) דיווחו על הנאה רבה בכל שלושת המקרים שהוצגו בשאלון הרפואי. במהלך המעקב, 1,310 הלכו לעולמם.

מספר הדיווחים על הנאה רבה מהחיים היה גדול יותר בנשים, ובאלו שהיו נשואים או במסגרת חיים משותפים, משכילים, בריאים, צעירים יותר ועובדים.

החוקרים זיהו קשר הפוך בין תמותה ובין מספר המקרים בהם דיווחו הנשאלים על הנאה רבה מהחיים. בהשוואה לאלו שלא נהנו מהחיים, הסיכון לתמותה מכל-סיבה היה נמוך ב-13% בנוכחות של שני דיווחים על הנאה מהחיים ונמוך ב-24% בנוכחות של שלושה דיווחים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום