אובססיה ושמה אורתורקסיה

(1)
לדרג

שמירה על תזונה מאוזנת משפיעה לטובה על הבריאות, אבל יש להיזהר מהפרזה ואובססיה. תכירו את אורתורקסיה, הפרעת האכילה שמתבטאת בהקפדה כפייתית

מאת: עדי מילר

הקשר בין תזונה לבריאות מדובר ללא הרף וכולנו ממלמלים מתוך שינה מהן הסכנות הנלוות לעודף משקל, מהי התחלואה הנלווית לצריכת מזון עתיר שומנים, סוכר וכולסטרול ועד כמה חשוב לדאוג לאיזון התפריט היומי, כתרומה לבריאות פיסית ונפשית.

כל אלה ועוד הם קווים מנחים בסיסיים ומקובלים, המניעים את רובנו לעשות מאמצים אדירים ולשלב בחיי היום יום הרגלים בריאים (ולו מעט הרגלים בריאים...). חלק מאתנו נכשלים בכך, בעוד אחרים מצליחים. עם זאת, יש כאלה שמצליחים אפילו "מדי". לפני שתביטו בקנאה ובהערצה באלה שמצליחים להתאפק ושומרים על משטר מושלם של אכילה, כדאי שתכירו את הפרעת האכילה הנקראת "אורתורקסיה".

קיצורו של דבר: בפעם הבאה שתראו מישהו מחבריכם מקפיד בסגפנות על משטר אכילה בריא, תחשבו פעמיים לפני שתאמרו: "הלוואי עלי".

אורתורקסיה - התמכרות כפייתית לאכילה בריאה. צילום: שאטרסטוק
אורתורקסיה - התמכרות כפייתית לאכילה בריאה. צילום: שאטרסטוק

אנורקסיה, בולימיה: את ההפרעות האלה אנחנו מכירים... אבל מהי אורתורקסיה?

אורתורקסיה הינה מונח שנטבע ע"י רופא אמריקאי, ד"ר סטיבן ברטמן בשנת 1997. זהו מונח המורכב משתי מילים: "אורתו" - נכון ו"אורקסיס" - תיאבון. המונח מתאר אפוא הפרעת אכילה שמהותה כפייתיות ואובססיביות לאכילה בריאה. הדגש בהפרעה זו הוא הקפדה כפייתית על איכות המזון, לצורך שיפור הבריאות. ההפרעה מזכירה הפרעות אכילה מוכרות יותר, דוגמת אנורקסיה נרבוזה, מבחינת הכפייתיות; אלא שבקרב הסובלים מהפרעה זו (אנורקסיה), הכפייתיות באה לידי ביטוי בכמות המזון, לצורך ירידה במשקל.

מה רע בכך? מדוע לא להיות כפייתי לגבי אכילה בריאה? "כל המרבה, הרי זה משובח" - לא?!

לא, בהחלט לא! שגרת תזונה בריאה היא תזונה מבורכת, התורמת רבות לבריאות. אבל יש חשיבות רבה לאופן ההתנהלות של האדם, שבוחר להקפיד על תזונה בריאה. כאשר הקפדה זו הופכת להיות הקפדה כפייתית, יש חשד לקיומה של הפרעת אכילה. בדומה לכל הפרעת אכילה אחרת, אורתורקסיה נושאת תסמינים מסוימים.

מהם התסמינים של הפרעת האכילה אורתורקסיה?

עיסוק אובססיבי בהקפדה על מזון בריא, המתבטא (בין היתר) במאפיינים הבאים.

הקפדה על תפריט נוקשה וקפדני, ללא כל הצדקה בריאותית.

עיסוק בלתי פוסק בתזונה בריאה.

הימנעות טוטלית ממאכלים, שבעיני הסובל מההפרעה נחשבים מאכלים בלתי בריאים.

חלוקה של מזון ל"אסור" ו"מותר".

חרדה סביב התזונה.

רגשות אשם קיצוניים, בעקבות צריכת מזון "אסור".

מצב בו איכות המזון חשובה יותר מטעמו.

הימנעות מאירועים חברתיים הכוללים אוכל.

כל המאפיינים האלה (ונוספים) גורמים להשלכות קשות.

מהן ההשלכות של הפרעת האכילה אורתורקסיה?

לעיסוק האובססיבי בתזונה בריאה (וליתר ההתנהגויות הנלוות) יש השפעה קשה על שגרת החיים של הסובל מההפרעה. לא רק שהוא סובל, עקב פגיעה באיכות החיים ובתפקוד האישי, רגשי, חברתי; אלא שהעיסוק הבלתי פוסק בתזונה בריאה וכללי האכילה הנוקשים - דווקא מובילים, באופן אבסורדי, לפגיעה בבריאות.

כיצד? הרי תזונה איכותית תורמת לבריאות. הלא כך?

תזונה איכותית אכן תורמת לבריאות; אבל כשהיא גובלת בכפייתיות ואובססיביות, עד כדי התפתחות הפרעת אכילה - אזי, בדיוק כמו בהפרעות אכילה אחרות, אורתורקסיה עלולה להוביל לפגיעה פיזית ונפשית. אנשים תוהים כיצד הדברים עולים בקנה אחד עם ההיגיון: לאכול בריא - ולשלם מחיר פיסי?! ובכן, זה אפשרי, משום שההפרעה גוררת גם, על פי רוב, תפריט חסר ובלתי מאוזן. עקב כך, ישנה פגיעה בבריאות הפיסית. כך, למשל: שיבוש במאזן האלקטרוליטים, חסרים תזונתיים (עד מצב של תת תזונה), אוסטאופניה (צפיפות עצם נמוכה) ועוד.

כמובן שהעיסוק האובססיבי בתזונה בריאה, החרדות, רגשות האשם וההתחמקות מאירועים חברתיים - גוררים גם השלכות נפשיות-רגשיות; כמו, למשל: דיכאון וקשיים חברתיים.

מי נוטה לסבול מאורתורקסיה?

הפרעת האורתורקסיה נפוצה יותר בקרב נשים; כמו כן, אנשים במצב סוציו-אקונומי גבוה יותר, הינם בעלי סיכון גבוה יותר לסבול מההפרעה.

שתיה מופרזת היא אחת מנורות האזהרה. צילום: שאטרסטוק
שתיה מופרזת היא אחת מנורות האזהרה. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים להתפתחות הפרעת אכילה מסוג אורתורקסיה?

הגורמים להתפתחות הפרעת אכילה מסוג אורתורקסיה הינם גורמים שונים ומגוונים, הכוללים שילוב של רגישויות ביולוגיות, דינמיקות משפחתיות וחשיפה לגורמים סביבתיים.

לדוגמה: אישה שהחליטה "להתחיל לאכול בריא" והחליטה לנקוט שינוי תזונתי, עקב מצב בריאותי (ברוב המקרים, השינוי נעשה ללא ליווי מקצועי של דיאטנית) והיא בעלת נטייה להתנהגות כפייתית אובססיבית (OCD) - עשויה לפתח הפרעת אכילה מסוג זה.

כיצד נזהה אפוא כי בן משפחה סובל מההפרעה? מהן נורות האזהרה לאורתורקסיה?

הימנעות מאכילה חברתית, עיסוק רב בבישול, אכילה איטית במיוחד, טקסיות באכילה, שתיה מופרזת, שינויים במצב רוח, קשיי ריכוז. עם הזמן מפתחים הסובלים מההפרעה גם ביטויים פיסיים - ובהם: אמנוריאה (היעדר וסת), חיוורון, חולשה, נשירת שיער, ידיים כתומות, ירידה במשקל ועוד.

מהו הטיפול באורתורקסיה?

הטיפול הוא טיפול רב תחומי (מולטי דיסציפלינרי), המערב צוות רב מקצועי, הכולל טיפול בהיבט התזונתי ובהיבט הנפשי. חשוב מאד לבנות תכנית טיפולים מותאמת אישית, בעזרת דיאטנית המתמחה בהפרעות אכילה.

האם יש סיכוי "להחלים" מאורתורקסיה?

אחוזי ההחלמה משתנים בין אדם לאדם, אך התערבות מוקדמת וטיפול מתאים - משפרים את סיכויי ההחלמה באופן משמעותי.

עדי מילר היא דיאטנית קלינית מוסמכת, מומחית בהשמנה והפרעות אכילה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום