לייזר לטיפול בבעיות גינקולוגיות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הטיפול בלייזר ידוע זה מכבר כמחולל פלאים בניתוחי העיניים. חשוב לדעת שלייזר מסייע גם לטיפול בבעיות גינקולוגיות: הצרת נרתיק, דליפת שתן והשבת הרטיבות הנרתיקית

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
03-6956867

החלק הפנימי של נרתיק האישה בנוי משכבות עבות של תאים (רירית), המפרישים את הרטיבות - החיונית לתפקוד התקין של הנרתיק. מתחת לשכבה זאת, נמצאת הרקמה התומכת, הקולגן - שמעניקה לנרתיק את חוזקו וגמישותו; ומעניקה את התמיכה הראויה - הן לנרתיק והן לדרכי השתן התחתונות.

מה נגרם, עם השנים, כתוצאה מהירידה ברמת האסטרוגן?

ברבות השנים, עם הירידה ברמת האסטרוגן, מתדלדלות השכבות הבונות את הנרתיק ואת סביבתו - ונגרמות הבעיות הבאות:

1. יובש ופריכות בנרתיק, הגורמים לתופעות הבאות (כולן, או חלקן): גירוי פנימי וגרד, צריבה ותחושת צריבה, דימום אחרי יחסי מין, כאב ביחסי מין, צריבה במתן שתן.

2. דלדול ואיבוד אלסטיות, בשכבת הקולגן התומכת; מצב זה מביא להתרחבות הנרתיק, לרפיונו -ולירידה בהנאה ביחסי המין (הן לאישה והן לבן-זוגה).

3. דלדול הקולגן סביב דרכי השתן התחתונות מביא לדליפת שתן (על סוגיה השונים), הגורמת לפגיעה באיכות החיים ולסבל נפשי.

עם הירידה ברמת האסטרוגן, עלולות להיגרם בעיות בנרתיק. צילום: שאטרסטוק
עם הירידה ברמת האסטרוגן, עלולות להיגרם בעיות בנרתיק. צילום: שאטרסטוק

כ-50%-80% מהנשים הנמצאות בגיל המעבר (התקופה שלאחר הפסקת המחזורים החודשיים), חוות את הסימפטומים שתוארו לעיל. סימפטומים אלה עלולים לגרום למתח נפשי, הפרעה בחיי היום-יום ואף לגרום להפרעה משמעותית בתפקוד המיני.

לאור העלייה בגיל האוכלוסייה, נשים עלולות לסבול מסימפטומים אלה לאורך שליש מחייהן.

כיצד ניתן לטפל בבעיות אלה? מהם היתרונות והחסרונות של חומרי הסיכוך ושל התכשירים ההורמונליים?

כיום מוצעים מספר פתרונות לבעיות הנ"ל, כולל מוצרים לא הורמונליים, חומרי סיכוך לנרתיק ולפות, מוצרים הורמונליים מקומיים לנרתיק וטיפולים הורמונליים, הניתנים דרך הפה - ומשפיעים על כל הגוף. חומרי הסיכוך אמנם מועילים, אולם אינם פותרים את הבעיה - והשפעתם חולפת, עם הפסקת השימוש בהם.

תכשירים הורמונליים (הן במתן מקומי והן במתן דרך הפה והעור) מועילים במידה מסוימת, אך קשורים בסיכונים בריאותיים - ולא נבדקו בקרב נשים בעלות סיכון.

גם כאן, החיסרון העיקרי הוא כי השפעת התכשירים חולפת, לאחר הפסקת השימוש בהם; וטיפולים אלה מיועדים רק לשכבה השטחית של קירות הנרתיק.

בשנים האחרונות, התעורר הצורך בטיפול בטוח, ארוך-טווח בהשפעתו ובעל יכולת השפעה גם על השכבות העמוקות של קירות הנרתיק (ולא רק על שכבת הרירית המצפה את פנים הנרתיק).

על-ידי הכנסת עקרונות של רגנרציה (בנייה מחדש) ושל אנטי אייג'ינג (הצערה) לנרתיק - ניתן כיום להרחיב את השימוש בלייזר דו-תחמוצת הפחמן (CO2), לטיפול בנשים הסובלות מכל הסימפטומים, שתוארו לעיל.

כפי שהודגם במקומות אחרים בגוף, הטיפול בלייזר CO2 גורם לבנייה מחדש, הן של רקמת הרירית המצפה את פנים הנרתיק והן של רקמת החיבור הפנימית, הקולגן.

שיטה זו, הקרויה TOPICAL REMODELING, מוסיפה תאים לרקמת הרירית, מעבה אותה - וגורמת לחידוש יכולתה להפריש את הרטיבות הטבעית שחסרה. בשיטה זו, גם בונים את שכבת הקולגן התומכת; וכן את הסיבים האלסטיים הכלולים בה.

אסופת מחקרים המובאים בהמשך מדגימה את החידוש שבפעולת הלייזר, שבעצם מחליף ניתוחים בהרדמה כללית וטיפולים שונים.

הלייזר מבוצע לא הרדמה וללא כל כאב, ללא סיבוכים; ותוך חזרה לפעילות יום-יומית, מיד לאחר מכן.

פעולת הלייזר במכשיר FEM TOUCH, המיוצר ע"י חברת LUMENIS, נמשכת 2-4 דקות; וניתן לחזור עליה עוד 2-3 פעמים בהפרש חודש. יחסי מין ניתן לחדש 72 שעות לאחר הפעולה.

הטיפול התוך נרתיקי בלייזר CO2 מבוצע לא הרדמה וללא כל כאב. צילום: שאטרסטוק
הטיפול התוך נרתיקי בלייזר CO2 מבוצע לא הרדמה וללא כל כאב. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מהמחקר המדעי אודות טיפולים בלייזר בבעיות גינקולוגיות?

א. במחקר שנערך בשנת 2013 וכלל 44 נשים, שסבלו מיובש נרתיקי, צריבה מקומית, גירוי וכאב ביחסי מין, ועברו טיפול בלייזר CO2 נצפו תוצאות טובות. הטיפול התבצע באמצעות מתמר המוכנס אל תוך הנרתיק, שלוש פעמים - תוך 30 יום. לאחר 30 יום, התוצאות היו מרשימות; ובכל המדדים, חל שיפור משמעותי, אצל 91.7% מהנשים. הטיפול היה ללא הרדמה, ללא כאב או תחושת אי-נוחות - וללא סיבוכים.

ב. במחקר נוסף שנערך בשנת 2014 נכללו 49 נשים בגילאים מעל 50, שסבלו מיובש נרתיקי, כאב ביחסי מין, צריבה וגירוי נרתיקיים וצריבה בשתן, שעברו טיפול בלייזר CO2 תוך-נרתיקי. הטיפול נעשה פעם בחודש למשך 3 חודשים. שיעור הצלחת הלייזר בהעלמת תלונות אלה היה 84%.

ג. במאמר שפורסם ב-2015, נסקרו השינויים בדפנות הנרתיק, שהתרחשו לאחר טיפול, פעם בחודש למשך 3 חודשים, בלייזר CO2. השינויים שנצפו לאחר הטיפול היו התעבות משמעותית של רירית הנרתיק, התעבות רקמת הקולגן, כולל תוספת של סיבים אלסטיים, התומכת בהקטנת קוטר הנרתיק.

ד. חל שיפור משמעותי בתלונות של הנשים, שלפני הטיפול סבלו מיובש נרתיקי, צריבה וגירוי נרתיקיים, כאב ביחסי מין, תכיפות גבוהה במתן שתן, חוסר יכולת שליטה על מתן שתן וצריבה במתן שתן. בנוסף, דווח על שיפור משמעותי בחיי המין ובאיכות החיים של הנשים שטופלו.

ה. מחקר נוסף מדגים הצלחה של טיפול בלייזר CO2, ב-50 נשים, בגיל 53 שנים בממוצע, שעברו סרטן שד - וסבלו לאחר מכן מיובש בנרתיק ומכאב במהלך יחסי מין. בקרב 76% מהן, היה שיפור בתלונות אודות כאב ביחסי מין. הן היו מרוצות מהטיפול.

ו. מחקר שנערך על 30 נשים, שסבלו מדליפת שתן וטופלו בלייזר הביא להעלמות התופעה בקרב 18 נשים; ואצל 12 הנשים הנוספות חל שיפור משמעותי. מתוך הנשים שהיו עם שרירי אגן תקינים ובלתי קרועים, הטיפול העלים את דליפת השתן, ב-26 נשים. אצל הנשים ללא פגיעה בשריר הנרתיק, הושגה עליה של פי 3.4 בלחץ התוך נרתיקי. בנוסף, הודגם שיפור משמעותי בתפקוד הרירית הפנימית, המצפה את פנים הנרתיק, מה שהתבטא בהגברת הרטיבות והמתח הנרתיקי. המחקר הוכיח שטיפול בלייזר CO2 יכול ליצור בניה מחדש גם של רקמת החיבור הנרתיקית וגם של הרירית המצפה את פנים הנרתיק, מבלי לפגוע ברקמות סמוכות.

ז. במחקר נוסף טופלו בלייזר CO2 40 נשים, שסבלו מיובש נרתיקי, כאב ביחסי מין וגירוי מקומי. אצל 67.5% חלף היובש בנרתיק, אצל 62.5% חלף הכאב ביחסי מין ואצל 50% חלפו תופעות הגירוי והצריבה המקומיים. בבדיקה היסטולוגית, נמצאו עליה משמעותית בכמות הקולגן ובכמות הסיבים האלסטיים בנרתיק; וכן עליה משמעותית בעובי הרירית, המצפה את פנים הנרתיק.

ח. במחקר בו השתתפו 133 נשים שעברו טיפול פנים נרתיקי בלייזר CO2, לריפוי דליפת שתן, ממנה סבלו, אצל 80.6% נצפתה הפסקת שימוש בפדים היגייניים; ואצל השאר - ירידה משמעותית. אצל 97%, חלה הטבה, עד היעלמות תלונות של דליפת שתן. אצל 91.4% חלף הכאב בזמן יחסי המין; ואצל השאר, הכאב ירד באופן משמעותי. לא נצפו תופעות לוואי או סיבוכים.

ט. במחקר בו בדקו החוקרים את השפעת הלייזר CO2 על הרירית המצפה את פנים הנרתיק, בנשים בגיל המנופאוזה נמצא שחזור מוצלח של תאי הרירית, עם ריבוי כלי דם ברקמת החיבור. זאת על פי דגימות מהרירית, שנלקחו לפני ואחרי הטיפול.

מהם אפוא היתרונות המרכזיים של הטיפול התוך נרתיקי בלייזר CO2?

הטיפול התוך נרתיקי בלייזר CO2, בטכניקה לא פולשנית, ללא הרדמה, ללא סיבוכים, עם זמן החלמה אפסי ועם חזרה מידית לפעילות השגרתית, מביא במרבית המקרים לתוצאות הבאות:

קוטר הנרתיק מוקטן לגודל הרצוי, הרירית מייצרת נוזל רב יותר; ושלפוחית השתן מחוזקת למקומה הטבעי.

הרטיבות חוזרת לנרתיק ועמה חולפים תופעות היובש והדלקות החוזרות, בנרתיק ובשלפוחית השתן.

חוזרת ההנאה בחיי המין, אצל שני בני הזוג, בזכות הקטנת קוטר הנרתיק, חזרה של הרטיבות והחזרה של הגמישות והמתיחות של הנרתיק.

חוזרת (ואף עולה) האורגזמה אותה חווים - גם הנשים וגם בן זוגן.

חולפת דליפת השתן.

כל אלה מביאים לשיפור בתחושת הנשים - ולעליה בביטחון העצמי שלהן.

רוב הנשים שעברו טיפול זה - דיווחו על שיפור, כבר לאחר הטיפול הראשון.

ד"ר שרגא וקסלר הוא מומחה לרפואת נשים.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום