איכלוב: קיצור ההמתנה להשתלת קרניות

(0)
לדרג

בעקבות החלטת בית החולים לרכוש קרניות מבנקי קרניות בחו"ל, זמן ההמתנה להשתלה קטן משמעותית מהמתנה של כשנה לחודשיים בלבד. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

הישג חסר תקדים למערך עיניים של המרכז הרפואי איכילוב: זמינות השתלת הקרניות בבית החולים התקצרה באופן משמעותי, וכיום הזמינות להשתלה היא כמעט מידית. הצלחת המהלך היא תוצאה של החלטת בית החולים מחודש יוני 2016 על רכישת קרניות מבנקי קרניות בארה"ב, במטרה להגדיל את התפוקה ולקצר את רשימת ההמתנה להשתלה.

לפי הערכות, זמן ההמתנה הממוצע בישראל להשתלת קרניות עומד על כשנה, אך בעקבות המהלך, חולים בבית החולים איכילוב הזקוקים להשתלת קרניות עוברים את הפרוצדורה בתוך חודשיים בלבד.

ד"ר דוד ורסאנו, מנהל יחידת קרנית במערך עיניים של בית החולים איכילוב אומר כי "אנחנו קרובים מאד למצב של זמינות מידית, כמו בניתוחים אחרים שאינם זקוקים לשתל. כיום, השתלת קרניות באיכילוב הפסיקה להיות פעולה נדירה אלא פרוצדורה יומיומית".

השתלת קרנית. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
השתלת קרנית. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

103 השתלות ב-2016

עד לרכישת הקרניות 57 חולים המתינו לקרניות להשתלה כתוצאה ממחלות עיניים שונות, אליהם התווספו במהלך השנה עוד עשרות רבות של חולים. לאחר רכישת הקרניות (45 קרניות סה"כ), בשבעת החודשים האחרונים של 2016, בוצעו בבית החולים לא פחות מ-76 ניתוחים להשתלת קרניות. סה"כ במהלך שנת 2016, בוצעו בבית החולים 103 ניתוחים בקרניות. בסיום השנה עמדה רשימת ההמתנה על 32 אנשים בלבד, רובם חולים מורכבים מאוד (מקרים מיוחדים, כמו התלבטות המטופלים או מצבים מורכבים בהם קשה להגיע למצב בריאות שמאפשר ניתוח).

פרופ' ענת לבנשטיין, מנהלת מערך עיניים של המרכז הרפואי, מסבירה כי "הקפיצה בביצועים במחצית השנייה של השנה נובעת קודם כל מהחלטה משותפת של מערך עיניים ושל פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי על רכישת הקרניות לטובת החולים וביטול זמני ההמתנה לניתוח זה. הצלחת המהלך התאפשרה בזכות הקצאת חדרי ניתוח ויצירת זמינות למנתחים על חשבון פעילויות אחרות שלהם לביצוע מידי של פעולה זו".

במקביל, חלה השנה קפיצה של 30% ביחס לאשתקד בהשגת הסכמתן של משפחות לתרומת קרניות של יקיריהם שנפטרו, וכיום המרכז הרפואי איכילוב הוא המוביל בישראל בהשגת הסכמות לתרומת קרניות.

פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב, מסכם: "הנהלת בית החולים בראשותי תמשיך גם בשנת 2017 לרכוש קרניות מחו"ל, על מנת שנוכל לשמור את ההמתנה להשתלת קרנית קצרה ככל הניתן. מדובר במהלך שהובלתי עוד מתקופתי כמנכ"ל משרד הבריאות ואני גאה ליישם אותו בהצלחה יוצאת דופן כאן באיכילוב".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום