מתגייסים לצבא, מתחילים לעשן

(0)
לדרג

מחקר חדש: שכיחות העישון במהלך השירות הצבאי עולה בכ-40% מיום הגיוס ליום השחרור. החוקרים ממליצים על תכנית לפיקוח על הטבק בצה"ל

מאת: מערכת zap doctors

מעשנים בחברותא? עישון סיגריות בקרב חיילים נובע פעמים רבות מלחץ חברתי או סתם משעמום, אבל עכשיו יש גם הוכחות שמדובר בתופעה מדאיגה.

מחקר שבדק את הרגלי העישון בקרב כ-30,000 חיילים וחיילות בשירות חובה בין השנים 2011-1987, מצא כי שכיחות העישון עלתה ב-39.4% מיום הגיוס ליום השחרור משירות חובה (משיעור של 26.2% בעת הגיוס ל-36.5% בעת השחרור).

שכיחות העישון בשחרור הייתה גבוהה יותר בקרב גברים (40.3%) מאשר בקרב נשים (32.4%), אך קצב העלייה במהלך שירות החובה היה דומה.

המחקר העלה ש-18% מהנבדקים שלא עישנו בזמן הגיוס, התחילו לעשן במהלך השירות הצבאי. כמו כן, מעשנים לשעבר (לפני השירות הצבאי) היו בסיכון הרב ביותר לשוב לעשן במהלך השירות הצבא, ובפועל - 56% מהם חזרו לעשן במהלך השירות. גברים ונשים עם פרופיל קרבי היו בסיכון מוגבר להתחיל לעשן במהלך השירות. לעומת זאת, 12% מהמעשנים בעת הגיוס הפסיקו לעשן במהלך השירות הצבאי.

18% מהנבדקים התחילו לעשן במהלך השירות הצבאי. צילום: שאטרסטוק
18% מהנבדקים התחילו לעשן במהלך השירות הצבאי. צילום: שאטרסטוק

המחקר, שמומן על ידי המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות, נערך על ידי ד"ר לאה רוזן, ד"ר חגי לוין וד"ר סלמאן זרקא מבתי הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית-הדסה ואוניברסיטת חיפה ובשיתוף חוקרים מחיל הרפואה של צה"ל, וצפוי להתפרסם היום בכתב העת Nicotine & Tobacco Research.

לוקחים דוגמה מצבאות אחרים

בדומה לתכנית שקיימת בצבא האמריקאי וראיות ממחקרים בעולם, ממליצים החוקרים על הקמת גוף מרכזי ותכנית כוללת לפיקוח על הטבק בצה"ל, לרבות הצעדים הבאים: אכיפת איסור העישון במקומות ציבוריים, מניעת אספקת סיגריות לחיילים בחינם או במחיר מוזל, מניעה וטיפול בגמילה מעישון המותאם למסגרת הצבאית, תיעוד סטטוס עישון ברמת הפרט וניטור מצב העישון בצה"ל ברמת הכלל.

עוד ממליצים החוקרים, כי המפקדים בצבא יובילו את המסר הבריאותי ויתנו דוגמא אישית, בפרט ביחידות הקרביות.

המחקר מלמד כי חיילים שהחלו לעשן והפסיקו לפני גיוסם, מהווים קבוצת סיכון לחזרה לעישון ועל כן נדרשת תכנית מניעת עישון בקרב קבוצה זו. בנוסף, נדרשת תשומת לב מיוחדת לחיילים בעלי פרופיל גבוה, שלרוב נמצאים בשירות בעל אופי קרבי יותר ושיעור העישון בקרבם הוא הגבוה ביותר.

המחקר מדגים כי תופעת העישון בישראל קיימת עוד טרם הגיוס לצה"ל ועל כן נדרשת תכנית לאומית למאבק בעישון בתיאום בין מערכות החינוך, הביטחון והבריאות.

ד"ר לאה רוזן, ראש חוג לקידום בריאות, בית הספר לבריאות הציבור מאוניברסיטת תל אביב מציינת כי: "השימוש בטבק בצה"ל פוגע בחיילי צה"ל ובביטחון. על הממשלה ומשרד הבריאות לשתף פעולה עם צה"ל במטרה לצמצם את מספר החיילים שמתחילים לעשן, לעודד חיילים מעשנים להפסיק לעשן, ולהגן על מי שאינו מעשן מפני חשיפה לעשן סיגריות. עלינו לקחת דוגמה מארה"ב, שערכה שינויים מקיפים במדיניות העישון במסגרות צבאיות, על מנת להגן על החיילים, ולשפר את המוכנות לקרב ואת ביצועי היחידות."

ד"ר חגי לוין, ראש מסלול בריאות וסביבה, בית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה מוסיף: "העלייה שמצאנו בשיעורי העישון במהלך שירות החובה בצה"ל מדאיגה מאוד לאור ההשלכות הקשות על בריאות הציבור ובריאות הצבא. אנו חייבים לרכז מאמץ במלחמה בעישון לצורך הגנה על בריאות החיילים כחלק מתכנית לאומית כוללת. אני תקווה שבצה"ל יופעלו צעדים דומים לאלו שיושמו בהצלחה בצבאות אחרים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום