ניתוח בריאטרי חוזר: מתי מומלץ?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עשיתם ניתוח בריאטרי - ומצאתם את עצמכם מתמודדים מחדש עם השמנה, בחלוף הזמן? עלולות להיות לכך מספר סיבות. מתי ניתוח חוזר עשוי להיות אפקטיבי?

רופא כירורג
077-2307856 (מספר מקשר)

חלק מהמטופלים שעברו ניתוח בריאטרי, נאלצים לבצע ניתוח חוזר מסיבות שונות - שהעיקרית שבהן: חוסר הקפדה על אורח החיים הנחוץ לאחר הניתוח. על פי הנתונים, 20%-30% מהמטופלים שעברו ניתוח בריאטרי מסוג שרוול, נאלצים לעבור ניתוח נוסף; ו-40% מהמטופלים שעברו ניתוח בריאטרי מסוג טבעת נאלצים לעבור ניתוח נוסף.

מהם הגורמים לניתוח בריאטרי חוזר?

העיקרון שעומד מאחורי ניתוחים בריאטריים חוזרים, הוא ההתייחסות להשמנת יתר כאל מחלה כרונית - וכמו בכל מחלה כרונית, חלק מהמטופלים יגיבו טוב לטיפול ראשוני; חלק לא יגיבו טוב; וחלק יגיבו טוב בהתחלה, אך יפסיקו להגיב בהמשך.

לעיתים יש צורך בניתוח חוזר, בשל חוסר התאמה של סוג הניתוח הראשון למטופל, אך ברוב המקרים יש צורך בניתוח חוזר, בשל עליה חוזרת במשקל, שמקורה בחוסר שיתוף פעולה של המטופל, לאחר הניתוח הראשון.

הסיכויים לירידה במשקל יהיו קטנים יותר בניתוח חוזר. צילום: שאטרסטוק
הסיכויים לירידה במשקל יהיו קטנים יותר בניתוח חוזר. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים הטכניים לניתוחים חוזרים?

חלק קטן מהמטופלים נאלצים לעבור ניתוח בריאטרי חוזר, בשל בעיות טכניות שהיו בניתוח הראשון, כגון מקרים בהם משאירים יותר מדי קיבה בניתוח שרוול, למשל. בעיות אלה הן נדירות מאוד - ולרוב מתגלות בביקורת השוטפת אצל הרופא, לאחר הניתוח.

סיבה טכנית נוספת (נדירה אף היא): הערכה שגויה של הפסיכולוג והדיאטנית, לפני הניתוח הראשון. אחד התפקידים שלהם הינו לזהות מתי השמנת היתר נובעת מהפרעת אכילה, שלא תיפתר באמצעות ניתוח. לעיתים, כאשר הדבר איננו מאובחן, מבצעים את הניתוח, אך המטופל לא מצליח לפתור את הבעיה - וחוזר לעודף המשקל.

מה גורם לעליה חוזרת במשקל?

הקיבה היא איבר גמיש. אם לא מקפידים על אורח חיים בריא ומאוזן לאחר הניתוח הראשון, הקיבה יכולה להתרחב בחזרה. פעמים רבות ה"משבר" מתרחש כשנתיים לאחר הניתוח, שבהם ירד המטופל יפה במשקל והקפיד על אורח חיים נכון.

לאחר כשנתיים, המטופל מרגיש טוב עם עצמו ועם המשקל החדש ו"מרשה לעצמו" לחרוג מהתפריט, "להתפנק" על עוד משהו מתוק וכו'. עם הזמן, הקיבה מתרחבת, דורשת מנות גדולות יותר של מזון - ומביאה את האדם שוב למצב של עודף משקל.

בחלק מהמקרים, המטופלים שעברו את הניתוח מתקשים לוותר על ההנאה מהאוכל, שאליו היו רגילים - ומוצאים פתרונות עוקפים, כגון אכילה של גלידות, מילקשייק, שוקולד מומס ומאכלים נוספים, שקשה להגביל בכמות, אך עתירים בקלוריות ובסוכר (Soft Calorie Syndrome).

המטופלים שעברו את הניתוח מתקשים לוותר על ההנאה מהאוכל. צילום: שאטרסטוק
המטופלים שעברו את הניתוח מתקשים לוותר על ההנאה מהאוכל. צילום: שאטרסטוק

מהו התהליך לניתוח בריאטרי חוזר?

בשל העובדה כי הירידה במשקל, לאחר ניתוח בריאטרי, היא תהליך ממושך שלוקח זמן ומשתנה בין מטופל למטופל, חשוב להדגיש כי לשם ניתוח חוזר, יש להמתין תקופה מסוימת לאחר הניתוח הראשון - ולא ניתן לאמוד את הצורך, כבר לאחר חצי שנה.

לאחר תקופת מעקב מספקת, שבה הומלץ על ניתוח חוזר - על המטופל לעבור שוב את כל התהליך המקדים, כפי שעבר לפני הניתוח הראשון. כלומר: לרבות בדיקות רפואיות, מפגשים עם פסיכולוג ודיאטנית והתייצבות בפני ועדה רפואית בריאטרית, שברוב המקרים קפדנית יותר מהוועדה הראשונה. בדומה לניתוח הראשון, גם בניתוח חוזר, קריטריון מדד ה-BMI מהווה קריטריון עיקרי - ועומד על מדד BMI של 35 ומעלה.

מהם הסיכויים להצלחת ניתוח בריאטרי חוזר?

ברוב הגדול של המקרים, הסיכויים לירידה במשקל - של מטופל שלא הצליח לשמור על תוצאות הניתוח הבריאטרי הראשון - יהיו קטנים יותר בניתוח החוזר, אך עדיין טובים.

השאלה העיקרית שעומדת בפני הוועדה לניתוחים חוזרים, היא כיצד ניתן להעריך כי אדם שלא הצליח לשמור על תוצאות הניתוח הראשון, אכן יצליח בכך לאחר ניתוח חוזר. כמובן, אין לכך תשובה חד משמעית - ותפקידם של אנשי המקצוע, הוא לנסות להעריך מחדש את מוכנותו של המטופל לעשות שינוי אמיתי באורח חייו ולקבל עליו את המגבלות ההכרחיות, לטובת הצלחת התהליך.

גם הסיכון לסיבוכים בניתוח חוזר - גבוה יותר, אם כי לא משמעותית, באופן סטטיסטי, בעיקר בשל ההצטלקויות מהניתוח הראשון.

האם ניתוח חוזר זהה לניתוח הראשון?

באופן כללי, לא מומלץ לחזור על סוג הניתוח שנכשל פעם נוספת.

האנשים שסובלים מהשמנת יתר נחלקים לשתי קבוצות: ווליום איטרס (volume eaters) - אנשים שאוהבים לאכול בכמות גדולה; וסוויט איטרס (sweet eaters)- אנשים שלא בהכרח אוהבים לאכול, אבל אוהבים מאוד שוקולדים ונשנושים מתוקים.

בהתאם לסוג השמנת היתר, ניתן לחלק את סוגי הניתוחים לשלוש קבוצות עיקריות: 1. ניתוחים שהמטרה שלהם היא בעיקר להגביל את האדם ביכולת לאכול (כגון ניתוח טבעת או שרוול); 2. ניתוחי מעקף בין חלק המעי הדק העליון והחלק התחתון (jejuno-ileal bypass), שהמטרה העיקרית שלהם היא לגרום לתת-ספיגה קשה של פחמימות ושומנים (ניתוחים שבהם המטופלים יורדים הרבה במשקל, אך סובלים מתופעות לוואי של שלשולים קשים וחוסר של ויטמינים וחלבונים); 3. ניתוחים משולבים, כמו מעקף קיבה, שגם מגבילים מבחינת כמות האוכל - וגם גורמים לתת ספיגה קלה, בלי פגיעה באיכות החיים.

לכן, אם הניתוח הראשון היה ניתוח שמטרתו להקטין את כמות האוכל - ההמלצה בניתוח החוזר תהיה לעבור לניתוח משולב, שגם מגביל את כמות האוכל וגם מוריד, במידה מסוימת, את הספיגה - במיוחד לאנשים שאוהבים מתוק.

ד"ר פבל שמולבסקי הוא מנהל מרפאה כירורגית השמנה, במרכז הרפואי "מאיר".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום