קלאב פוט: מיישרים את הרגל

(0)
לדרג
תוכן מקודם

1 מ-1,000 תינוקות נולד עם כפות רגליים במנח לא תקין - וסובל מקלאב פוט (club foot, רגל קלובה). כיצד מאבחנים את התופעה וכיצד מטפלים בה?

רופא אורטופד
077-2307866 (מספר מקשר)

קלאב פוט (club foot, רגל "סוסנית" או "קלובה" בעברית) - היא תופעה שתינוקות הסובלים ממנה נולדים עם כפות רגליים במנח לא תקין. במצב זה, כפות הרגליים מסובבות ונוטות פנימה.

מה גורם לתופעת קלאב פוט?

מקור התופעה איננו ידוע בשלמותו, אבל יחד עם זאת - לתופעה יש זיקה משפחתית; ונראה שקיים מרכיב גנטי ברקע התופעה. לאחר לידה של ילד, שנולד עם קלאב פוט, הסיכוי ללדת ילד עם אותה התופעה - גדל ב-20%.

מימין - כפות רגליים תקינות, משמאל - קלאב פוט. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
מימין - כפות רגליים תקינות, משמאל - קלאב פוט. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם העיוות מופיע בכף רגל אחת - או בשתי כפות הרגליים?

תופעת הקלאב פוט יכולה להופיע רק ברגל אחת, או בשתי הרגליים. ברוב המקרים, מדובר בתופעה דו-צדדית.

האם קלאב פוט שכיח יותר אצל בנים או אצל בנות?

קלאב פוט שכיח יותר אצל בנים - ושכיחות התופעה היא 1 ל-1,000. בקרב 50% מהמקרים, התופעה דו צדדית.

כיצד מאבחנים את הבעיה?

לאחר שבוע 16 בהריון, במסגרת הסקירה הראשונה והשנייה, ניתן לבצע אבחון טרום לידתי באולטרסאונד.

כיצד מטפלים בקלאב פוט?

הטיפול בקלאב פוט מתחיל מיד עם לידת התינוק. הטיפול מתבסס על שיטה שפותחה ע"י ד"ר איגנאסיו פונסטי - וקרויה על שמו. מדובר בסדרת גבסים שמונחים על הרגל, מוחלפים מדי שבוע - ומתקנים באופן הדרגתי את העיוות.

על פי רוב, התינוק הסובל מקלאב פוט יטופל בגבס הראשון - עוד טרם שחרורו מבית החולים (ועד שבוע מרגע הלידה). הגבס המדובר מונח מקצות הבהונות - ועד קרוב למפשעה (על מנת למנוע את החלקתו) ומוחלף מדי שבוע. בכל פעם שהגבס מוחלף - בבית החולים ועל ידי אנשי מקצוע - מבוצע המשך תיקון של העיוות בכף הרגל, עד הגעה למנח משביע רצון של הרגליים.

הטיפול עצמו מבוצע על פי המצב הפרטני של התופעה - שיכולה להופיע כפגם קל או חמור. כך או כך, קיימת חשיבות רבה בהתחלת הטיפול באופן מיידי - לאחר לידת התינוק, על מנת למנוע פגיעה התפתחותית, שתפריע לתינוק לזחול, לעמוד וללכת בצורה תקינה.

כאמור, השיטה העיקרית לטיפול בתופעת קלאב פוט הינה שיטת "פונסטי". בשיטה זו, הגבס המקבע בעצם מסייע לרגל לחזור למיקום הרצוי והנכון, במקביל להמשך הגדילה.

האם הטיפול מלווה בכאבים?

הטיפול בקלאב פוט איננו כולל שום כאב. חשוב לדעת כי אם לא מטפלים בקלאב פוט, התינוק לא יוכל לנעול נעליים - ויסבול ממגבלה משמעותית בהליכה.

הטיפול בקלאב פוט מתחיל מיד עם לידת התינוק. צילום: שאטרסטוק
הטיפול בקלאב פוט מתחיל מיד עם לידת התינוק. צילום: שאטרסטוק

האם מנח קלאב פוט עשוי לחלוף מעצמו?

עיוות קלאב פוט מעל דרגה מסוימת איננו יכול לחלוף לבד, ללא התערבות חיצונית, אלא אף ילך ויחמיר, יחד עם גדילת הילד - מה שיוביל למצב של פגיעה תפקודית.

כמה זמן נמשך הטיפול?

על פי רוב, משך הטיפול בין שישה לשמונה גבסים; לאחר הגבס האחרון, יש צורך בניתוח קטן, להארכת גיד אכילס, כדי לאפשר מנח תקין של כף הרגל. הניתוח הינו אמבולטורי - ואינו מחייב אשפוז. לאחר הניתוח, מונח גבס נוסף למשך שלושה שבועות, שבסיומם עוברים לטיפול בסדים - נעליים מיוחדות, שתומכות במנח החדש של הרגל ומייצבות אותו.

כיצד מתבצע טיפול ההמשך בסדים?

מטרת הטיפול בסדים, שהם כאמור נעליים מחוברות למוט, הינה למנוע את חזרת העיוות, לשמור על התיקון, שהשגנו בעמל רב - ולקבע אותו לאורך שנים. הטיפול בסדים מתבצע עד גיל 4; בכל שנה, יורדים במספר השעות ביממה - בהם מחויבים להיות עם הסד.

מהם אחוזי ההצלחה של הטיפול בקלאב פוט?

הטיפול הינו בעל אחוזי הצלחה גבוהים - ובסופו, לרוב, כפות הרגליים הינן בעלות מראה תקין, ללא כל פגיעה בתפקוד ובהליכה.

בנוסף חשוב לדעת כי במקרים בהם קיימים עיוותים קשים של קלאב פוט, עולה צורך בהתערבות כירורגית נוספת - העברת גידים לצורך שיפור המנח והתפקוד. אבל, ברובם הניכר של המקרים, בזכות הגילוי המוקדם (עוד בזמן ההיריון), תינוקות שנולדו עם קלאב פוט וקיבלו את הטיפול המתאים לא ירגישו שום פגיעה באיכות החיים או ביכולת התפקודית שלהם.

ד"ר אלכסנדר כצמן הוא רופא בכיר ביחידה האורתופדית לילדים בבית החולים לילדים "מאייר" (ליד בי"ח רמב"ם), מומחה בתיקון עיוותים בגפיים, הארכת גפיים, טיפול בשברים וטיפול בקלאב-פוט.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום