לידה: חשיבות מגע עור לעור

(0)
לדרג

מאמר חדש: מגע בין עור התינוק לעור האם מיד לאחר הלידה, ולמשך שעה לפחות, מגדיל את הסיכוי להמשך ההנקה ולהצלחתה ומספק לתינוק התחלה טובה יותר לחיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיבות המגע בין האם לתינוק היא עובדה מוכחת, וידוע כי מדובר בצורך בסיסי וחיוני להתפתחות התינוק. ממצאים חדשים מחדדים את הטענה ומוכיחים כי מגע בין עור האם ועור היילוד מיד לאחר הלידה, עשוי לעודד הנקה ולספק לתינוק התחלה טובה יותר לחיים. כך עולה ממאמר חדש שפורסם ב-Cochrane Library.

החוקרים השלימו סקירה של הספרות וזיהו 46 מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם סך כולל של 3,850 נשים והיילודים שלהן מ-21 מדינות. כל התינוקות היו בריאים ורובם נולדו במועד. הם בחרו לערוך השוואה של מחקרים אלו לטיפול הסטנדרטי, שהיה שונה מאוד ממחקר למחקר. במחקרים משנות השבעים של המאה הקודמת ייתכן והאמהות הופרדו מהתינוקות למשך מספר שעות, כאשר במחקרים עדכניים יותר ייתכן והתינוקות נעטפו בשמיכה לפני שהועברו לאם.

מומלץ להקפיד על מגע בין עור האם ועור היילוד מוקדם ככל הניתן. צילום: שאטרסטוק
מומלץ להקפיד על מגע בין עור האם ועור היילוד מוקדם ככל הניתן. צילום: שאטרסטוק

בהשוואה לתינוקות ואימהות תחת טיפול סטנדרטי, במקרים של חשיפה בין עור התינוק ועור האם מיד לאחר הלידה תועד סיכוי גבוה ב-24 אחוז להמשך הנקה לאחר 1-4 חודשים. ביילודים אלו תועד סיכוי גבוה ב-32 אחוז להנקה מוצלחת כבר בניסיון הראשון. עוד עלו עדויות לפיהן בנשים לאחר מגע עורי עם היילוד, משך ההנקה היה ארוך יותר, עם סיכוי גבוה יותר להנקה בלבד לאחר השחרור מבית החולים.

בתינוקות אלו תועדו גם מדדים גבוהים יותר בהערכת תפקוד הריאות והלב, ערכי הסוכר בדם היו גבוהים יותר וחום הגוף היה דומה לזה של תינוקות שנעטפו בשמיכת עיטוף לאחר הלידה.

לסיכום, טוענים החוקרים, כי יש מקום להקפיד על מגע בין עור האם ועור היילוד מוקדם ככל הניתן ולמשך לפחות 60 דקות. שעה זו תאפשר לתינוק להתאושש מחווית הלידה, למצוא את פטמת האם ולתפוס אותה ליניקה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום