תכירו: האנשים שמאחורי החלוק

(0)
לדרג

בכל פעם שאתם מגיעים לקבל טיפול רפואי, אתם פוגשים אנשים שבחרו בתחום הטיפולי מתוך תחושת שליחות אמיתית. מה מניע אותם? כתבה לרגל יום הרופא הישראלי

מאת: מערכת zap doctors

אתם מכירים אותם בתור הרופאים שבודקים אתכם, מנתחים אתכם ואחראים על בריאותכם. מאחורי כל רופא עומד בן אדם שבחר במקצוע הזה - מתוך תחושת שליחות אמיתית. לרגל יום הרופא הישראלי שחל לאחרונה, ביקשנו מרופא כירורג, רופאת שיניים ומד"ר לפסיכולוגיה רפואית, שנחשפים למגוון גדול של מצבים טיפוליים לספר לנו על רגע אחד שריגש אותם, עיצב אותם והאיר את עיניהם. תכירו: האנשים והלבבות שמאחורי החלוק הלבן.

תחושת שליחות אמיתית. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
תחושת שליחות אמיתית. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מקום בלב לבעלי צרכים מיוחדים ברפואת שיניים

ד"ר גלית כהן, רופאת שיניים, במרפאות המומחים ברפואת שיניים מקבוצת מדארט: "לפני 20 שנה נולדה ביתי הקטנה והוגדרה כילדה עם פיגור קשה וצרכים מיוחדים. גידלנו אותה באושר רב - והיום היא עומדת להתנדב לצה"ל, מתנדבת פעמיים בשבוע בגן ילדים, עשתה בגרות חלקית ומתכננת לטוס לארה"ב. הגידול שלה השפיע עלי המון, גם מבחינה מקצועית, בכל הקשור ליחס הנדרש לבעלי צרכים מיוחדים ברפואת שיניים.

יש יותר קושי בטיפול בבעלי צרכים מיוחדים. ברוב המקרים, לא ניתן לבדוק אותם לפני הטיפול - והצרכים שלהם מהותיים יותר (כך, למשל, שן תותבת עלולה לגרום להם לחנק). ההבנה הזו והתמודדות האישית שלי, הביאו אותי לפתח את התחום הזה ולהתמקצע בו כל הזמן. אמנם, מאז ומתמיד עשיתי טיפולים פרו בונו לאנשים עם קשיים כלכליים, אבל יש בטיפול באנשים עם צרכים מיוחדים הרבה מעבר להשקעת זמן. כל מקרה הוא מיוחד ומאתגר - ואני מוצאת את עצמי ממציאה ב"לייב" בכל פעם טיפול אחר, בהתאם למה שנדרש. זה גורם לי לרמות סיפוק שלא דמיינתי שיכולות להיות ואני חושבת שזו עבודה מדהימה".

כל מקרה הוא מיוחד ומאתגר וגורם לסיפוק עצום. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
כל מקרה הוא מיוחד ומאתגר וגורם לסיפוק עצום. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

הרפואה מחברת בין אנשים

ד"ר רון טנצר, מומחה בכירורגיה פלסטית, מרכז רפואי פולג: "כירורגיה פלסטית היא תחום שמשלב בין טיפולים רפואיים לטיפולים אסתטיים, מה שמפגיש אותנו עם מנעד מטופלים רחב - נשים, גברים, צעירים, מבוגרים, יהודים, ערבים, חילוניים, דתיים וכו'. לפני מספר חודשים, תוך כדי יום עבודה עמוס, שמתי לב לסיטואציה כביכול פשוטה, אשר דווקא היא מילאה אותי - אפילו יותר מאשר לא מעט מקרים דרמטיים אחרים שאנו חווים. הבטתי סביבי ושמתי לב שבחדר הניתוח שלנו, שוכבת מטופלת בת 96, שהגיעה בליווי שכנתה בת 89; בחדר טיפולים נוסף, טיפלנו באוזן של תינוק בן שלושה חודשים; בחדר הטיפולים השלישי, הענקנו ייעוץ לניתוח וטיפול אסתטי, למטופלת בת 45; ובחדר הייעוצים נכח גבר בן 50, שהתעניין בניתוח מתיחת פנים.

מבט נוסף האיר את עיניי לכך שהגיוון ניכר גם אצלנו, בצוות המרכז הרפואי: בחדר הניתוח עובדות אחיות פנסיונריות, לצד אחים ואחיות צעירים יותר, בני כל הדתות; מנהלת המרפאה ואני בעשור החמישי לחיינו; מנהלת השיווק בשנות הארבעים; המזכירות שלנו בשנות העשרים והשלושים; ויש לנו אפילו עובדת בת 18, לפני גיוס. הרגע הזה גרם לי להיזכר עד כמה אני אוהב לחוות, בכל בוקר מחדש, את חיבור האנשים, הגילאים והתרבויות".

הגיוון בין האנשים ניכר גם בקרב צוות המרכז הרפואי. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
הגיוון בין האנשים ניכר גם בקרב צוות המרכז הרפואי. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מחזמר יכול לרפא

ד"ר ברוך קושניר, פסיכולוג קליני, מנהל מרפאות לטיפול בהרטבת לילה, בעיות שליטה בסוגרים וגמילה מחיתולים: "אני עובד בתחום הרטבת לילה ובעיות צואה של ילדים, במשך המון שנים. במהלך השנים, למדתי חלקית את המקור לבעיות האלה - וכל הזמן חיפשתי דרך שבה אוכל להמליץ להורים ולילדים, איך להתנהל בתהליך הגמילה, על מנת למנוע מראש את הבעיות.

לפני מספר שנים, החלטתי לבנות ולהפיק מחזמר שיציף את המכשולים, החרדות, הבעיות והפתרונות האפשריים. חיברתי אוסף של סיפורים בנושא - שידברו גם לילדים וגם להורים, פניתי למיכל צפיר ולאמנים נוספים, שהתגייסו לפרוייקט; ויחד הפקנו את "האסלה הקסומה", גם כ-DVD וגם כאפליקציה.

החוויה הזו היתה אחד הדברים המדהימים שהיו לי... הפקת סרט ועבודה עם אמנים ומוזיקאים, הינה תהליך מדהים; והעובדה שכך יכולתי לסייע לציבור הרחב, רק העמיקה את ההנאה והסיפוק".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום