עופרת במכונות קפה: על מה ולמה?

(0)
לדרג

בעקבות אזהרת משרד הבריאות על חשש מהימצאות רמות חריגות של עופרת במים המופקים ממכונות קפה מסחריות נוצר בלבול גדול בציבור. מדריך קצר עם שאלות ותשובות

מאת: מערכת zap doctors

האם גם אתם רגילים לעבור כל בוקר בבית הקפה השכונתי ולהתפנק בכוס קפה הפוך? ייתכן ובעתיד תשנו את הרגלי הצריכה שלכם.

משרד הבריאות ומשרד הכלכלה פרסמו אתמול אזהרה לציבור על חשש מהימצאות עופרת, ברמות חריגות מהמותר, במים המופקים ממכונות הקפה הגדולות והתעשייתיות בהן נעשה שימוש בבתי קפה, בתי מלון, משרדים ומבני ציבור. הממצאים עולים מתוך בדיקות שערך המשרד במאות מכונות קפה, ובעקבותיהם אמור המשרד לערוך בדיקה מקיפה.

עד שיתקבלו התוצאות מהבדיקות הנוספות והפרטניות הומלץ להפחית בשתיית קפה ממכונות אלו, ולנשים בהריון לצמצם ככל שניתן שתיית קפה ממכונות קפה במקומות עבודה, במסעדות או בבתי קפה.

אז מהי בכלל ההשפעה של העופרת על בריאותנו? ומהו התקן המותר של ריכוז עופרת בקפה? במיוחד עבורכם, ציבור השותים, קיבצנו כמה שאלות ותשובות.

חלקי מתכת וחיבורים בתוך המכונות עלולים לשחרר עופרת. צילום: שאטרסטוק
חלקי מתכת וחיבורים בתוך המכונות עלולים לשחרר עופרת. צילום: שאטרסטוק

מהן ההשפעות הבריאותיות של עופרת?

חשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון של השפעות בריאותיות.
אצל אנשים בוגרים חשיפה לעופרת נמצאה כקשורה למחלות לב וכלי דם ולעלייה בלחץ דם. כמו כן, עופרת עלולה לפגוע בתפקודי הכיליה ולפגוע במערכת הרבייה של נשים ושל גברים.

האוכלוסייה הרגישה ביותר להשפעות של עופרת היא ילדים קטנים ועוברים בזמן ההיריון. במהלך ההיריון חלק מהעופרת משתחרר מרקמות העצם של האם בכדי לסייע בבניית השלד של העובר. לעופרת יש יכולת לעבור מהאם לעובר דרך השלייה, וכן לעבור לתינוק דרך חלב-אם. נמצא קשר בין חשיפה לעופרת לבין עלייה בסיכון להפלות, לירידה במשקלי לידה של תינוקות וכן לפגיעה בהתפתחות קוגניטיבית של ילדים (למשל מנת משכל, יכולות למידה).

האם קיים ריכוז מותר של עופרת בקפה?

על פי תקן 5452 הריכוז המרבי של עופרת במי שתייה לא יעלה על 10 מיקרוגרם לליטר, וזאת בדומה לרמה המרבית שנקבעה במדינות אירופה ובמדינות נוספות. מכיוון שתקן זה חל גם על מכונות קפה, הריכוז המרבי המותר במים שמקורם ממכונות קפה לא יעלה על 10 מיקרוגרם לליטר.

האם בכל המכונות שנבדקו נמצאו רמות חריגות של עופרת?

לא. כ-30 אחוז מהמכונות שנבדקו עד כה נמצאו תקינות, כלומר ריכוז העופרת במים שמהם מכינים את הקפה היה נמוך מ-10 מיקרוגרם לליטר. ב-20 אחוז מהמכונות שנבדקו, ריכוז העופרת היה נמוך מ-20 מיקרוגרם לליטר. בשאר המכונות החריגות ברמות עופרת היו בטווח של 20-150 מיקרוגרם לליטר.

חלקי מתכת וחיבורים בתוך המכונות עלולים לשחרר עופרת. ייתכן שתכולת העופרת בחלקי המכונות משתנה ממכונה למכונה, כתוצאה משוני בחומרי הגלם, תהליך הייצור ובתחזוקה של המכשיר.

 לנשים בהריון מומלץ לצמצם ככל שניתן שתייה ממכונות קפה. צילום: שאטרסטוק
לנשים בהריון מומלץ לצמצם ככל שניתן שתייה ממכונות קפה. צילום: שאטרסטוק

האם כל המכונות בהן נמצאו חריגות של עופרת אסורות לשימוש?

כל המכונות בהן התגלו ריכוזים מעל 20 מיקרוגרם לליטר אסורות לשימוש.

לגבי מכונות בהן נמצא ריכוז עופרת בטווח ערכים של 10-20 מיקרוגרם לליטר, ניתנה לחברות חצי שנה למצוא חלקי חילוף ולבצע בדיקות חוזרות במטרה לוודא שריכוז העופרת במים המופקים מהן יהיה נמוך מ 10 מיקרוגרם לליטר. החלטה זאת חלה רק לגבי מכונות בבתי קפה ובמסעדות, ואינה תקפה לגבי מכונות בבתים פרטיים או במקומות עבודה, בהם אנשים צורכים כמויות גדולות של קפה מדי יום מאותה המכונה.

האם ייתכן שהחריגות שהתגלו הם ממי הברז המזינים את מכונות הקפה?

לא. עופרת נבדקת במקורות המים ובמערכת האספקה של המים באופן שגרתי.

האם ייתכן שגם בקפה שמוכן בבית עם מים מקומקום חשמלי יש חריגות עופרת?

תקן ישראלי 900 שחל על מכונות קפה, חל גם על קומקומים ביתיים. מכיוון שהתקן מפנה לדרישות 5452, יש דרישה לבדיקת עופרת. אין בידי משרד הבריאות נתונים המעידים על נוכחות של מתכות כבדות במים המחוממים בקומקום ביתי.

אני בהריון ושותה קפה במקום העבודה או בבית קפה באופן קבוע. האם קיים חשש לעובר?

התשובה תלויה בכמות הקפה שאת שותה (תדירות, נפח) וריכוז העופרת שנמצא במכונה הספציפית. אם את חוששת, ניתן לפנות לרופא המטפל, אשר יחליט לפי שיקול דעתו האם יש צורך בבדיקת ריכוז עופרת בדם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום