היסטרוסקופיה: להסתכל ברחם

(7)
לדרג
תוכן מקודם

הופנית לביצוע היסטרוסקופיה? מה כוללת הבדיקה? מה מתבצע במהלכה? מהו ההבדל בין היסטרוסקופיה אבחנתית להיסטרוסקופיה ניתוחית? מדריך לקראת בדיקת חלל הרחם

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-2312574 (מספר מקשר)

היסטרוסקופיה (אבחנתית או ניתוחית) היא פעולה המשמשת לבחינת חלל הרחם, ואיתור ממצאים תוך רחמיים (המצריכים לעתים טיפול). במאמר זה, נבחן את ההבדל בין היסטרוסקופיה אבחנתית לניתוחית; ונציג את הדברים שחשוב לדעת לפני הפעולה, במהלכה ואחריה.

מהי היסטרוסקופיה?

המונח היסטרוסקופיה מורכב משתי מילים: "היסטרו" - רחם; "סקופיה" - הסתכלות. היסטרוסקופיה מיועדת להערכת חלל הרחם ואבחון ממצאים תוך רחמיים. בהתאם להיסטרוסקופיה האבחנתית וגילוי הממצאים התוך רחמיים מחליטים על הפעולה הניתוחית.

היסטרוסקופיה מיועדת להערכת חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק
היסטרוסקופיה מיועדת להערכת חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק

באיזה מקרים מופנית המטופלת לבדיקת היסטרוסקופיה?

כאשר ישנם מצבים הקשורים לרחם והמצריכים בירור ובדיקה, יומלץ למטופלת על ביצוע בדיקת היסטרוסקופיה. בין המצבים הללו, נפוצים במיוחד המצבים הבאים - כגורמים להפניה לבדיקה היסטרוסקופית: דימומים רחמיים בלתי סדירים, דימומים רחמיים כבדים וממושכים מהרגיל, הפלות חוזרות, בעיות פוריות (כשיש חשד לבעיה בחלל הרחם) חשד לפתולוגיות בחלל הרחם (פוליפים, שרירנים, גידולים), חשד להימצאותן של הידבקויות תוך רחמיות, חשד להימצאות חומר לאחר הפלה או לאחר לידה ועוד.

כיצד מבוצעת בדיקת היסטרוסקופיה?

במהלך הבדיקה, מוחדר אל חלל הרחם (דרך צוואר הרחם) סיב אופטי - שבקצהו מצלמה. מכשיר זה מכונה "היסטרוסקופ". באמצעות היסטרוסקופ, ניתן לבצע הערכת חלל הרחם ולאבחן ממצאים תוך רחמיים. מהלך ומאפייני הבדיקה שונים בין שתי הפעולות ההיסטרוסקופיות הקיימות: היסטרוסקופיה אבחנתית והיסטרוסקופיה ניתוחית.

מה ההבדל בין היסטרוסקופיה אבחנתית לבין היסטרוסקופיה ניתוחית?

היסטרוסקופיה אבחנתית היא בדיקה פשוטה, וקצרה המתבצעת במסגרת מרפאה וללא צורך בהרדמה - במהלכה, על פי רוב, לא יבוצע טיפול. מרבית בדיקות ההיסטרוסקופיה האבחנתיות כוללות התבוננות ובחינה של ממצאים תוך רחמיים - ולא כוללות פעולות כירורגיות. פעולות אלה, במידת הצורך, ייעשו במסגרת היסטרוסקופיה ניתוחית, אשר כוללת לא רק אבחנה, אלא גם טיפול.

ברוב הגדול של המקרים, מהלך הדברים הינו כמפורט להלן. בדרך כלל היסטרוסקופיה אבחנתית מתבצעת לפני הפעולה הניתוחית. בהתאם לתוצאה הבדיקה יוחלט על היסטרוסקופיה ניתוחית.

היסטרוסקופ - סיב אופטי שבקצהו מצלמה. צילום: שאטרסטוק
היסטרוסקופ - סיב אופטי שבקצהו מצלמה. צילום: שאטרסטוק

מה קורה במהלך בדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית?

בדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית מבוצעת במרפאת הנשים - ואיננה כרוכה בהרדמה. לשם ביצוע הבדיקה, מוחדר ההיסטרוסקופ דק אל חלל הרחם, דרך צוואר הרחם. באמצעות ההיסטרוסקופ, מוזלפים "מים פיסיולוגיים" (תמיסה) אל חלל הרחם - לשם הרחבתו, באופן שיאפשר את ההתבוננות בו. ההיסטרוסקופ מכיל סיב אופטי, שמדגים על מסך את חלל הרחם. לרוב, הפעולה אורכת מספר דקות.

מה מרגישה האישה במהלך הבדיקה? האם זה כואב?

רוב הנשים לא חשות כאב או אי נוחות במהלך או לאחר הבדיקה.

האם נחוצה הכנה לבדיקה?

לא.

מה קורה אחרי הבדיקה?

בסיום הבדיקה הקצרה, המטופלת משוחררת לביתה ותופנה לביצוע היסטרוסקופיה ניתוחית בהתאם לממצאים שאובחנו בבדיקה האבחנתית.

חשוב לציין כי לעתים, כאשר ישנן פעולות כירורגיות קטנות וקיימים תנאים המאפשרים זאת - ניתן לכלול במהלך בדיקת ההיסטרוסקופיה האבחנתית גם טיפול (ולא להזדקק להליך נפרד). זהו הליך המכונה SEE AND TREAT - "ראה וטפל". הליך טיפולי ואבחנתי גם יחד מתאפשר, למשל, כאשר ישנם פוליפים קטנים שניתן לכרות או הידבקויות יחסית "פשוטות" לטיפול. הליך אבחנתי וטיפולי גם יחד המאפשר לאבחן ולטפל בממצאים קטנים או הידבקויות קלות ללא צורך בהרדמה או היערכות בחדר ניתוח.

היסטרוסקופיה מאפשרת לגניקולוג לבחון את חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק
היסטרוסקופיה מאפשרת לגניקולוג לבחון את חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק

מהי היסטרוסקופיה ניתוחית?

זוהי פעולה כירורגית, הנעשית בעזרת ההיסטרוסקופ. הרעיון אמנם דומה להיסטרוסקופיה אבחנתית, אולם ישנם שני הבדלים מרכזיים: א. ההיסטרוסקופיה הניתוחית מבוצעת תחת הרדמה כללית, בבית חולים - ולא במרפאה; ב. במהלך ההיסטרוסקופיה הניתוחית, לא רק בוחנים את חלל הרחם - אלא מבצעים פעולה כירורגית, לשם טיפול הנחוץ במצב הרפואי שזוהה במסגרת ההיסטרוסקופיה האבחנתית.

המכשור הרפואי המוחדר לחלל הרחם עבה יותר, משום שהוא כולל מכשיר ניתוחי, מה שמחייב הרדמה - לשם הרחבת צוואר הרחם וביצוע הפעולה הכירורגית הנחוצה. פעולה זו יכולה לכלול: כריתת פוליפים, כריתת שרירנים, הסרת שאריות רקמה הריונית לאחר הפלה או לידה ,הסרת הידבקויות ועוד.

האם הבדיקה כואבת?

במהלך הבדיקה, בשל ההרדמה, המטופלת לא חשה דבר. אולם, לאחר הטיפול, קיימת אפשרות לדימום קל, אי נוחות, כאבי בטן קלים או לחצים בבטן התחתונה.

האם הפעולה מסוכנת? מהם הסיבוכים האפשריים?

אמנם היסטרוסקופיה ניתוחית היא פעולה כירורגית, אולם היא נחשבת יחסית בטוחה במידה ומתבצעת על ידי רופא מיומן, מומחה ובעל ניסיון בתחום. יחד עם זאת, כמו בכל פעולה כירורגית, ייתכנו סיבוכים נדירים, כגון: דימום, זיהום או ניקוב של דופן הרחם.

ד"ר רון שגיב הוא מומחה במיילדות וגינקולוגיה, מנהל היחידה הגינקולוגית וסגן מנהל אגף גינקולוגיה ומיילדות בבית חולים וולפסון.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום