השתלת ריאות בחולה שהונשמה שנה

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: צעירה שהייתה מונשמת כשנה, עברה בהצלחה השתלת ריאות. זהו אחד המקרים הבודדים בעולם שאדם שמונשם זמן רב עובר בהצלחה השתלת ריאות

מאת: מערכת zap doctors

לפני כארבע שנים מצבה הבריאותי של ליז, 39, החל להתדרדר. היא החלה להשתעל ללא הפסקה ולאחר פרק זמן קצר, הפכה מאמא צעירה ופעילה לשתי בנות (בגיל 5 ו-12), לאישה הסובלת מקשיי נשימה ומוגבלת פיזית. היא התקשתה לנשום באופן סדיר, נחלשה מאוד ולבסוף אף נאלצה לעזוב את עבודתה.

בשנה האחרונה הייתה ליז מאושפזת ומונשמת ואף עברה שתי החייאות. הרופאים קבעו כי הפתרון היחיד למצבה הוא השתלת ריאות.

הרופאים קבעו כי הפתרון היחיד למצב של ליז הוא השתלת ריאות. צילום: שאטסרטוק
הרופאים קבעו כי הפתרון היחיד למצב של ליז הוא השתלת ריאות. צילום: שאטסרטוק

ניצלה שלוש פעמים מהמוות

יומיים לפני חג החנוכה האחרון, קיבלה אמה של ליז טלפון מבית החולים בילינסון מקבוצת הכללית, והתבשרה כי נמצא תורם מתאים לליז וההשתלה צפויה תוך מספר שעות. וכך, בניתוח מסובך ומורכב השתילו מנתחי מערך הלב והחזה של בית החולים בילינסון ריאות בגופה של ליז.

השבוע, לראשונה זה שנה, יצאה ליז ממחלקת טיפול נמרץ לב חזה בבילינסון, נגמלה מההנשמה והחלה נושמת בכוחות עצמה. כמו כן, לאחר כשנה במהלכה שכבה בטיפול נמרץ, הונשמה ולא יכלה לדבר, החלה ליז לדבר בקולה ואף ללכת.

ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי לב וחזה בבילינסון, מספר כי "ניתוח ההשתלה ארך שעות ארוכות והיה מורכב מאוד. ליז היתה מונשמת כשנה ולכן שרירי הנשימה שלה היו חלשים. מאחר והיא לא נשמה בכוחות עצמה במשך תקופה כה ארוכה נאלצנו להתמודד בניתוח עם מורכבות גדולה יותר מבניתוח השתלת ריאות 'רגיל'. זהו סיפוק אדיר לראות את ההתקדמות הרפואית המדהימה שעברה ליז בזמן שעבר מרגע ההשתלה. שלוש פעמים ניצלה ליז מהמוות, כשעברה שתי החייאות וכשעברה את ההשתלה, אני שמח שכעת היא נושמת בכוחות עצמה ומסוגלת לדבר".

תרומת אברים מצילה חיים

ניתוחה של ליז הוא הפעם הראשונה בישראל בה מבוצעת השתלת ריאות באדם שהונשם לחודשים ארוכים, כך אומר פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה בבילינסון, ומוסיף כי: "זהו מקרה נדיר ביותר. בעולם נעשו מספר השתלות ריאות בודדות בחולים שהונשמו לתקופה ארוכה. בגלל מורכבות המצב הרפואי של ליז, התמודד הצוות הרפואי עם סוגיות רפואיות מסובכות והשתלת הריאות מהקשות והארוכות שידענו. ואכן, אנו שמחים שהיא עברה אותה בשלום ומתאוששת במהירות".

המקרה של ליז הוא הוכחה נוספת לחשיבותה של תרומת אברים כמצילת חיים, מסכם פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מכון הריאות בבילינסון, "המקרה הרפואי של ליז יכול לקרות לכל אחד ואחת וחייה ניצלו בזכות התרומה. הלב נקרע לנוכח המצב בו ליז הייתה וכעת כשנגמלה מההנשמה אין משמח מזה. חשוב שהציבור לא יהיה אדיש לנושא תרומת איברים ויחתום על כרטיס אדי שיכול להעניק חיים למאות שממתינים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום