כלמידיה: לא רק באיבר המין

(11)
לדרג

חיידק הכלמידיה שכיח יותר במע' איברי המין (בשל מגע מיני), אולם יש מיקרים שהחיידק מועבר לעין בהעברה עצמית. הביטוי לכך הוא דלקת עיניים ממושכת. מה עושים?

מאת: ד"ר טובה מה נעים

דלקת עיניים, שתסמיניה ברוב המקרים הינם: אודם, הפרשה, נפיחות עפעפיים, גרד וצריבה, עלולה להיגרם על ידי מחוללים שונים. המחוללים השכיחים ביותר בקרב מבוגרים הם דלקות עיניים על רקע ויראלי או אלרגיות. במקרים מסוימים, כאשר דלקת העיניים ממושכת (או חוזרת ונשנית), קיימת אפשרות כי מדובר בזיהום בחיידק הכלמידיה.

מהם הזנים השונים של חיידק הכלמידיה?

זנים שונים של חיידק הכלמידיה עלולים לגרום למספר סוגי דלקות עיניים:

1. טרכומה.
2. דלקת לחמית במבוגרים - Adult Inclusion Conjunctivitis.
3. דלקת עיניים בילוד - Neonatal Inclusion Conjunctivitis.

טרכומה: מחלה עתיקה, אשר עדיין קיימת במדינות בלתי-מפותחות. כיום, בישראל, אין מחלת טרכומה פעילה - אם כי ישנם אנשים שנדבקו בטרכומה בילדותם - וכעת סובלים מנזקי הטרכומה. היות שכיום אין בישראל טרכומה פעילה, במאמר זה לא נסקור את ההדבקה והטיפול בטרכומה.

דלקת לחמית במבוגרים - Adult Inclusion Conjunctivitis- זהו סוג של דלקת לחמית, השייכת לקבוצת המחלות המועברות במגע מיני, STD - Sexually Transmitted Diseaseוהיא נגרמת על ידי זנים אחרים של כלמידיה, לא אלה הגורמים לטרכומה. דלקת לחמית מכלמידיה שכיחה בעיקר במדינות מפותחות כלכלית, בעיקר בקרב קבוצות באוכלוסייה הפעילות מינית, כגון צעירים בשנות העשרה.

ההדבקה בדלקת העיניים מכלמידיה, מקורה באיברי המין, לרוב של אותו אדם - ולעיתים מהפרטנרים המיניים שלו. לכן, נרחיב מעט לגבי כלמידיה כמחלת מין. כלמידיה טרכומטיס היא מחלת המין השכיחה ביותר בעולם המערבי. בשנת 2011, דווחו בארצות הברית כמיליון וחצי מקרים חדשים של הדבקה בכלמידיה. עם זאת, ההערכות הן שהמספר האמיתי של הנדבקים עומד על קרוב ל-3 מיליון, לאור ריבוי מקרים שאינם מדווחים (זאת מאחר שרוב החולים בכלמידיה אינם סובלים מתסמינים כלל; ועל כן, אינם פונים לטיפול רפואי).

כאמור, השכיחות הגבוהה ביותר של כלמידיה היא בקרב אנשים צעירים, כנראה עקב שילוב של אופי ההתנהגות המינית - וכן גורמים ביולוגיים. עם זאת, כל אדם פעיל מינית, בכל גיל, עלול להדבק בכלמידיה. במחקר שבו נבדקו כ-13 אלף נשים צעירות בארצות הברית, נמצא כי קרוב ל-10% מהן נשאו את המחלה. בארץ, השכיחות המדויקת אינה ידועה, אך היא נמוכה יותר. נשים בגיל הפריון מצויות בסיכון הגבוה ביותר, וזאת מכיוון שהזיהום בכלמידיה באיברי המין בנשים עלול להסתבך, עד כדי דלקת בצוואר הרחם, רירית הרחם והחצוצרות, שלעיתים גורמות להידבקויות העלולות לגרום לעקרות והריון חוץ רחמי. נוסף לכך, נשים נשאיות עלולות להעביר את הזיהום לילוד, אשר עלול להידבק בדלקת לחמית העין מכלמידיה (ולעיתים גם בדלקת ריאות).

דלקת עיניים ממושכת. צילום: שאטרסטוק
דלקת עיניים ממושכת. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתרחשת ההדבקה בכלמידיה?

ההדבקה בכלמידיה נעשית על ידי מגע מיני, לצורותיו השונות, עם פרטנר הנושא את הכלמידיה. גם מי שנדבק, טופל והחלים - עלול להידבק שוב, אם יבוא שוב במגע מיני חוזר עם נשא.

ביחס למיליונים המודבקים בכלמידיה במערכת המין, ההיארעות של דלקת לחמית מכלמידיה, נמוכה יחסית. רק כ-0.3%-2% מאלה שנדבקו בכלמידיה במערכת המין, יפתחו דלקת עיניים מכלמידיה. לעומת זאת, נמצא כי בקרב הסובלים מדלקת לחמית העין, שמקורה מכלמידיה, רובם היו מודבקים בכלמידיה גם באברי המין.

אצל הרוב, הזיהום באיברי המין הוא א-סימפטומטי (לא מורגש, מבחינתם) - ולכן יש קושי באבחון המחלה במועד. כ-75% מהנשים הנושאות את המחלה הן א-סימפטומטיות; וכך גם כ-50% מן הגברים (דהיינו, לא סובלים מתסמיני המחלה). הם יכולים לשאת את החיידק בגופם חודשים אחדים, בלי להיות מודעים לכך. בתקופה זו, הם עלולים להפיץ את המחלה הלאה. על אף שלא ניכרים כל תסמינים למחלה, היא עלולה לגרום נזק, כפי שהוסבר לעיל.

וכיצד מתרחשת ההדבקה בדלקת העיניים? כיצד החיידק "נודד" מאיברי המין לעבר העיניים?

ההדבקה בדלקת העיניים היא לרוב הדבקה עצמית (autoinoculation), מהפרשות איברי המין - לאצבעות הידיים ומשם לעיניים; או על ידי הדבקה מאיברי המין או מהפרשותיו של פרטנר מיני, שהוא נשא של חיידק הכלמידיה.

הנזק העיקרי שמחולל חיידק הכלמידיה טרכומטיס הינו הדבקת תאי האפיתל באיברי המין, בדרכי הנשימה (בעיקר דלקות ריאות) ובלחמית העין. כאשר החיידק חודר לתאי האפיתל, הוא מעורר את המערכת החיסונית כנגד התאים בהם הוא נמצא. אצל חלק מהאנשים, אם לא יטופלו, עלול חיידק הכלמידיה להישאר בגוף חודשים ואף שנים.

בעיניים, הביטוי להדבקת תאי האפיתל הוא דלקת בלחמית העין, שהיא הקרום השקוף העוטף את החלק הלבן בעין - והיא מחברת בין גלגל העין לעפעפיים. בין היתר, ללחמית העין יש גם תפקיד בהגנה על החלקים הפנימיים של העין, מפני חיידקים ונגיפים.

מהם הגורמים לדלקת לחמית העין, שנגרמת כתוצאה מכלמידיה?

מגע מיני עם פרטנרים שחיידק הכלמידיה מצוי במערכת המין שלהם, עלול לגרום להדבקה בכלמידיה במערכת המין - ומשם הדבקה עצמית, מהפרשות מזוהמות מאיבר המין - לעין.
הדבקה ישירה ממגע של זרע בעין, מפרטנר שהינו נשא של כלמידיה.
ייתכן גם שימוש במגבת או חפץ שהיה במגע עם הפרשות מזוהמות של חולה בכלמידיה.

בדיקה אצל רופא עיניים. צילום: שאטרסטוק
בדיקה אצל רופא עיניים. צילום: שאטרסטוק

מהם הסימפטומים של הידבקות בכלמידיה?

דלקת עיניים שמקורה מכלמידיה, מתבטאת לרוב באודם והפרשה כרוניים מעין אחת או משתי העיניים. רוב החולים פונים שוב ושוב לרופא עיניים, בשל דלקת לחמית שאינה נרפאת - והם מקבלים טיפות ומשחות עיניים שונות, שאינן יעילות או יעילות רק באופן זמני. לעיתים הדלקת עלולה להימשך שנה עד שנתיים.

הבעיה היא שללא טיפול, מחלת המין על סיבוכיה האפשריים נמשכת; ובנוסף, המחלה עלולה להיות מועברת לאחרים.

חשוב לציין כי התסמינים שתוארו לעיל הם תסמינים של דלקת לחמית העין (ככלל) ואינם אופייניים דווקא לכלמידיה. דלקת לחמית העין הינה בעיה שכיחה - וברוב המקרים אין מדובר בכלמידיה. ואולם, כאשר התסמינים של דלקת העיניים נמשכים מספר שבועות - ואינם מגיבים לטיפול, חשוב לשלול זיהום בכלמידיה. האבחנה נעשית באמצעות בדיקת רופא עיניים. לעיתים נלקחת תרבית (דגימה זעירה מלחמית העין), לביסוס האבחנה או שמבוצעות בדיקות מעבדתיות אחרות.

כיצד ניתן לטפל בכלמידיה?

הטיפול בדלקת בלחמית העין במבוגרים כולל מתן אנטיביוטיקה דרך הפה. הטיפול איננו מקומי, באמצעות משחת עיניים, אלא טיפול מערכתי באמצעות אנטיביוטיקה דרך הפה, היות שברוב המקרים, יש סיכוי גבוה לכך שהמטופל סובל גם מכלמידיה באיברי המין.

ישנן מספר תרופות אפשרויות (במינונים שונים), בהתאם לשיקול דעתו של רופא העיניים. חשוב ביותר להדגיש שאנטיביוטיקה ממשפחת הטטרציקלינים (כגון דוקסילין) שנחשבת טיפול מצוין לכלמידיה, אסורה לשימוש במהלך הריון ולילדים צעירים. בנוסף לטיפול תרופתי עבור החולה עצמו, יש לטפל בפרטנר המיני בו-זמנית.

כיצד ניתן למנוע הידבקות בכלמידיה?

טיפול גם של בן/בת הזוג, כדי למנוע הדבקה חוזרת וכמובן הדבקה של אנשים נוספים.
רחיצת הידיים, לאחר כל מגע באיבר המין של החולה והפרטנר המיני.
שימוש בקונדום, אם מדובר בבן זוג לא קבוע.

כיצד עלולה להיגרם דלקת עיניים ביילוד מכלמידיה (Neonatal Inclusion Conjunctivitis)?

אימהות שנדבקו בכלמידיה במהלך ההריון, עלולות להעביר את החיידק ליילוד במהלך הלידה, כאשר הוא בא במגע עם הפרשות האם, במעבר דרך תעלת הלידה. אם היילוד נדבק בכלמידיה, הביטוי עלול להיו, התפתחות של דלקת עיניים חריפה עם הפרשה מוגלתית, מספר ימים לאחר הלידה. הסיבוך העיקרי והמשמעותי של כלמידיה ביילוד, הוא הסיכון לפתח דלקת ריאות.

אמא שנדבקה בכלמידיה - קיים סיכוי (בשיעור בין שליש לבין שני שלישים) שתינוקה יידבק בכלמידיה במהלך הלידה.

חשוב לציין כי בישראל, כל הילודים מקבלים כבר בחדר הלידה טיפול למניעת הידבקות בדלקת עיניים חיידקית, בעת המעבר בתעלת הלידה. הטיפול המניעתי כולל מתן חד פעמי של משחת עיניים אנטיביוטית.

הטיפול בדלקת עיניים מכלמידיה ביילוד, כולל מתן אנטיביוטיקה דרך הפה. חשוב גם לטפל באם ובבן-זוגה, על מנת להפסיק את מעגל ההדבקה.

יש לציין כי הפרשות מהעיניים, אצל ילודים ותינוקות, מהוות תופעה שכיחה - וברוב המכריע של המקרים, אין מדובר בכלמידיה. רופאי הילדים יודעים לזהות מתי מדובר בדלקת החשודה ככלמידיה.

ד"ר טובה מה נעים היא רופאת עיניים, מומחית למחלות דלקתיות של העין, יועצת ב"מכבי שירותי בריאות".

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום