עלייה בתרומת האיברים גם מחיים

(0)
לדרג

שיאי כל הזמנים: 61% הסכימו לתרומת איברים לאחר שנקבע מוות מוחי ביקיריהם ו-222 תרומות כליה מתורמים חיים, רובם אלטרואיסטים. ירידה בחתימות על כרטיס אדי

מאת: מערכת zap doctors

המרכז הלאומי להשתלות איברים מציין את 2016 כשנת שיא במספר ההשתלות על אף הירידה המשמעותית במספר החותמים החדשים על כרטיס אדי: על פי נתונים שמפרסם היום (א') משרד הבריאות בנושא, 504 חולים זכו ב-2016 לתרומת איבר מתורמים נפטרים ומתורמים חיים, אך יחד עם זאת, ברשימת הממתינים להשתלה חלה ירידה קלה בלבד מ-1153 ל-1116. מתוך 274 השתלות מתורמים נפטרים, 87 חולים קודמו בתור וזכו להשתלת איבר בזכות היותם חתומים על כרטיס אדי.

מסתבר כי 61% ממשפחות הנפטרים שנקבע אצלם מוות מוחי נשימתי נתנו בשנה שחלפה את הסכמתם לתרום מאיברי יקיריהם. בסך הכול התקיימו 504 ניתוחי השתלה מתורמים חיים ומתורמים נפטרים, מתוכם 274 ניתוחי השתלה מתורמים נפטרים (עלייה של 12%) ו-222 השתלות כליה מתורמים חיים (עלייה של 27%). נתונים אלו הם בבחינת שיאי כל הזמנים.

עלייה במספר תורמי הכליה החיים, רובם אלטרואיסטים

מתוך 140 פניות למשפחות שאצל יקירם נקבע מוות מוחי נשימתי התקבלו 85 הסכמות, אך עיקר הגידול נבע מהשתלות מתורמי כליה חיים, כאשר מתוך 222 השתלות 93 היו מתורמים חיים שהם בני משפחה ו-129 מתורמים אלטרואיסטיים, התורמים ממניעים של הצלת חיים לאנשים זרים שאינם מכירים או לחברים. שמונה השתלות של אונת כבד מתורמים חיים התבצעו בין בני משפחה.

כמו כן, בוצעו 707 השתלות קרנית (923 איש עדיין ממתינים). עוד בוצעו 131 השתלות עצם וגידים ו-61 השתלות מסתמי לב. 37 כוויות קשות טופלו במנות עור שנופקו לבתי החולים.

שיא כל הזמנים במספר ההשתלות ב-2016 (באדיבות משרד הבריאות)
שיא כל הזמנים במספר ההשתלות ב-2016 (באדיבות משרד הבריאות)

כרטיס אדי: ירידה תלולה במספר החותמים

27,378 איש בלבד חתמו ב-2016 על כרטיס אדי לעומת 44,833 החותמים בשנה שקדמה לה. בסך הכול רשומים במאגר אדי 887,317 איש. במרכז הלאומי להשתלות יפעלו השנה להעלאת מודעות הציבור לחשיבות החתימה על כרטיס אדי נוכח רשימות הממתינים הארוכה.

פרופ' רפי ביאר, יו"ר המרכז הלאומי להשתלות: "אני מבקש להוקיר את משפחות התורמים על אצילותם לתרום מאברי יקירם בשעה הקשה בחייהם, ולהציל חיים של אחרים. רשימות הממתינים עדיין ארוכות, ועלינו לגייס את מירב המאמצים ולהשקיע בפעילות הסברה, להעלות את המוכנות של הציבור לחתום על כרטיס אדי ולתרום איברים. אנחנו רואים קשר ישיר בין חתימה על כרטיס אדי לבין הענות בפועל לתרום איברים."

ד"ר תמר אשכנזי מנהלת המרכז הלאומי להשתלות: "אנחנו מצדיעים לתורמים המבקשים לתת מהטוב שזכו בו ולחלוק אותו עם אחרים. פניות רבות של מעוניינים לתרום כליה מגופם התקבלו השנה במרכז להשתלות. המתעניינים קבלו מידע ראשוני והדרכה לגבי המשך ההליך. חלקם כבר תרמו כליה או בשלבי הליך מתקדמים. מערך התורמים החיים מהווה בשנתיים האחרונות קרוב ל-40% מנפח הפעילות של המרכז להשתלות, עד כדי היווצרות תורים של תורמים ונתרמים הממתינים לאישור התרומה וההשתלה."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום