הטיפול בשבץ מוח: כל החידושים

(0)
לדרג

הטיפול בשבץ מוחי השתפר מאוד: צנתור המוח השתכלל ונכנסו לשימוש 3 תרופות לדילול דם במקום קומדין הוותיקה: קסרלטו, אליקוויס ופרדקסה

מאת: מערכת zap doctors

אחד מכל שישה אנשים צפוי להיפגע במהלך חייו משבץ מוח, הידוע כגורם מוביל לנכות ולתמותה בעולם המערבי. 15,000 איש נפגעים מדי שנה בישראל משבץ מוחי ובכל יום לוקים בשבץ זה כ-40 חולים חדשים: כ-90% מהם לוקים בשבץ איסכמי, על רקע חסימה באחד מעורקי המוח. בשנים האחרונות נרשם בתחום הטיפול בשבץ שיפור אדיר והושגו פריצות דרך טיפוליות באבחון, בטיפול ובמניעה של שבץ המוח, על אף היותו אחד מתחומי הטיפול המאתגרים ביותר לטיפול ולמניעה.

לזהות את סימני השבץ ולהתפנות מיד לבית-חולים (אילוסטרציה shutterstock)
לזהות את סימני השבץ ולהתפנות מיד לבית-חולים (אילוסטרציה shutterstock)

חוסר מודעות בקרב הציבור

על פי הסקר הלאומי לשבץ מוח של האיגוד הנוירולוגי הישראלי, 14% מהלוקים בשבץ מוח ב-2016 קיבלו טיפול מחדש זרימת דם TPA (גידול של 50%) בהזלפת תרופה, מציין ד"ר גיא רפאלי, נוירולוג שבץ ומצנתר מוח, מהמרכז הרפואי רבין, בבית החולים בילינסון, את הנתון המעודד, המעיד על המגמה החיובית בתחום הטיפול בשבץ בישראל לא רק בתחום הטיפול בשבץ, אלא גם בשיפור קל במודעות הציבור בנושא, אם כי המצב עדיין רחוק מלהשביע רצון מבחינה זו.

עוד לדברי ד"ר רפאלי: "עדיין המפתח לטיפול יעיל בחולה הלוקה בשבץ, טמון במהירות ההגעה שלו לבית החולים. הסקר הלאומי האמור חשף את הממדים המדאיגים של חוסר המודעות בקרב ציבור: כ-40% מכלל חולי השבץ מגיעים ברכב פרטי ולא באמבולנס אל בית החולים, נתון המעיד על חוסר ההבנה כי מדובר במקרה חירום ועל חוסר המודעות לסימני השבץ: קושי פתאומי בדיבור, חולשה ביד או ברגל או עיוות בפנים בצד אחד".

היכן עוד טמון המפתח, לשיפור בטיפול בשבץ מוח בישראל?

ללא ספק, מפתח חשוב נוסף לאיכות הטיפול בשבץ מוח תלוי בתשתיות המערכתיות בבתי החולים בארץ. כיום, רק ב-3 בתי חולים בישראל יש יותר ממצנתר מוח אחד במשמרת: בבילינסון - 3, בשיבא - 2 וברמב"ם - 2. כיום, בכל מדינת ישראל יש רק 12 מצנתרי מוח מוסמכים (!) - ובכל זאת, זהו שיפור משמעותי, יחסית למצב ב-2010, אז היינו ארבעה מצנתרים בלבד בכל הארץ. כלומר: מספרם של המצנתרים שולש ב-6 שנים וזה גידול משמעותי מאוד. יש לציין את משרד הבריאות, שפתח תכניות מלגות ייחודיות להכשרת רופאים מומחים בתחום, ויש לציין זאת כצעד חשוב בכיוון הנכון.

גידול משמעותי במספר מצנתרי המוח בישראל (אילוסטרציה shutterstock)
גידול משמעותי במספר מצנתרי המוח בישראל (אילוסטרציה shutterstock)

בעיית תשתיות חמורה

בעיה משמעותית נוספת היא המחסור ביחידות שבץ של טיפול נמרץ נוירולוגי: בכל בתי החולים בהם מצנתרים מוח, פרט לבית חולים אחד, מאשפזים את החולים בטיפול נמרץ כללי ולא בטיפול נמרץ נוירולוגי כנדרש, מפאת המחסור במיטות כאלה. לעתים אנו נאלצים לדחות קבלת מטופל, בשל המחסור במיטת טיפול נמרץ ייעודית, שכן פעולת הצנתור עצמה היא רק חלק מתהליך הריפוי. חשוב להבין שההשגחה על החולה, בשעות הקריטיות שלאחר מכן משמעותית ביותר. הדבר נכון במיוחד לגבי הלוקים בשבץ מוחי, שאיחרו להגיע לבית החולים ולכן חשופים במיוחד לבצקת מוחית ולעלייה בלחץ שבתוך גולגולת ולשאר סיבוכים אפשריים. 3% מהלוקים בשבץ מוחי עברו צנתור מוח ב-2016, לעומת 1.6% ב-2010.

מהם החידושים והשיפורים המשמעותיים בתחום הטיפול בשבץ?

הטיפולים הקיימים בתחום של צנתור המוח משתפרים בהתמדה גם בתחום העזרים העומדים לרשות המצנתרים. בהשוואה לעבר הלא רחוק, בו לרשות המצנתר עמד צנתר אחד בלבד לצורך פעולת השאיבה של קריש הדם החוסם, הרי שכיום ישנם שלושה צנתרים המקנים למנתח חופש פעולה ומרחב תמרון גדולים יותר, במאבקו לשלוף את קריש הדם. יותר מזה: כיום מקובל לשלב פעולה של שאיבה, יחד עם פעולת שליפה מכנית, בעזרת התקן שולף קרישים. אני יכול להעיד על טכניקה משולבת זו, כשילוב מנצח, בעזרתו הצלחנו לאחרונה בבילינסון להשיג 95% הצלחה ללא עלייה בשיעור הסיבוכים בפעולה.

פיתוח האנטידוט לתרופה מדללת דם - הישג גדול (אילוסטרציה shutterstock)
פיתוח האנטידוט לתרופה מדללת דם - הישג גדול (אילוסטרציה shutterstock)

הבשורה הגדולה: דילול דם - לא בהכרח מסכן חיים

חידוש פורץ דרך משמעותי בתחום הטיפול בשבץ בשנים האחרונות נרשם בתחום הטיפול התרופתי למניעת שבץ מוח: כ-30,000 איש בישראל נוטלים מדללי דם (10%-15% מהם מעל גיל 80) ובכך הם בגדר קבוצת סיכון לדימומים מוחיים מסכני-חיים. לאוכלוסייה זו, ללא ספק, הבשורה הגדולה השנה הייתה אישור התרופה Praxbind, הסותרת תוך דקות את השפעתה של התרופה החדשה פרדקסה, מדללת הדם, המחליפה את הקומדין ההיסטורי הנמצא בשימוש עשרות שנים. בכך, התרופה נוגדת (האנטידוט) מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון להרחבה של הדימום שאירע תחת פרדקסה או לקראת הכנה לניתוח חירום מציל חיים, תחת פרדקסה, הנלווה לתרופה מדללת הדם.

ד"ר גיא רפאלי מסביר: "כיום, יותר ויותר אנשים נוטלים תרופות לדילול הדם, לרוב עקב הפרעת קצב של הלב. ככל שהאוכלוסייה זו מתבגרת, כך גדל הסיכון לשבץ, לא רק על רקע הפרעת הקצב אלא גם על רקע השבירות הגדולה של כלי הדם שלהם, המעלה עוד יותר את הסיכון לדימום. כיום 3 תרופות חדשות מחליפות את קומדין הוותיקה: פרדקסה, קסרלטו, ואליקוויס. העובדה שלפרדקסה יש תרופה הסותרת את השפעתה על מנגנון הקרישה של החולה ב-100% בתוך דקות אחדות (Praxbind) היא בגדר חדשה מעודדת ובשורה יוצאת מן הכלל, לציבור הרחב, שחשש עד כה מהסיכונים שבנטילת מדללי דם. המשמעות גדולה במיוחד, במקרים של דימום מוחי ובכל מצב של ניתוח דחוף, המסכן את החולה. אני מאמין שלא ירחק היום בו יאושרו לשימוש תרופות סותרות גם לנוגדי הקרישה הפומיים החדשים הנוספים, קסרלטו ואליקוויס".

חשוב להכיר את סימני האזהרה לשבץ מוחי: פה עקום, צניחת יד, והפרעה בדיבור. גם אם רק אחד מהסימנים מופיע יש להזמין אמבולנס לפינוי מהיר לבית החולים!

בואו לדבר על כך בפורום נוירולוגיה מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום