הפריה חוץ גופית: מדריך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מדינת ישראל נחשבת כמעצמה להפריה חוץ גופית (IVF). למי מתאים הטיפול? כיצד ההפריה מתבצעת בפועל? ומה חשוב לדעת לגבי הבדיקות המקדימות ואחוזי ההצלחה?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310238 (מספר מקשר)

בדיוק כפי שמשתמע מהשם, הפריה חוץ גופית היא הפריה שמתבצעת מחוץ לגוף. בתהליך הטבעי (וכך גם בכל טיפולי ההפריה, שאינם הפריה חוץ גופית - IVF), הפריית הביצית של האישה מתרחשת בתוך גופה. לעומת זאת, בהפריה החוץ גופית נשאבות הביציות אל מחוץ לגופה של האישה - והפרייתן מתבצעת במעבדה. בדרך כלל, התהליך מסתיים בהחדרה של העוברים שנוצרים מההפריה הזו, לתוך רחמה של האישה.

לאיזה נשים מתאימה הפריה חוץ גופית?

יש מספר התוויות לביצוע הפריית IVF:

1. בעיה מכנית: כלומר, נשים עם חצוצרות חסרות או חסומות. אצל נשים כאלה, לא אפשרי הריון טבעי בגלל שהזרע לא יכול להגיע אל הביצית ולהפרות אותה.

2. בעיית זרע קשה: ההתוויה שהתאפשרה רק לאחר שפותחה טכניקת ICSI (הזרקת זרע בודד לתוך הציטופלסמה של הביצית). בטכניקה זו ניתן להשתמש בה רק במסגרת הפריה חוץ גופית.

3. כישלון טיפולי פוריות: כאשר טיפולי הפוריות הרגילים לא מצליחים להשיג הריון.

4. גיל האישה: התוויה שהתקבלה רק לאחרונה, לאחר שהתבהרה ההשפעה הרבה של גיל האישה על הפוריות שלה. כיום נשים בגיל 39 ומעלה עם בעיית פוריות יכולות להתחיל ישירות בהפריה חוץ גופית.

ההפריה מתבצעת מחוץ לגופה של האישה (אילוסטרציה shutterstock)
ההפריה מתבצעת מחוץ לגופה של האישה (אילוסטרציה shutterstock)

עד כמה שכיח הליך זה באוכלוסייה בישראל?

מדינת ישראל היא בין המדינות המובילות בתחום בעולם ומעניקה כ-19 טיפולים לכל כ-1000 נשים בגיל הפוריות. הדבר נובע מכך שישראל, כפי שאולי לא ידוע לרבים, היא המדינה היחידה בעולם, שמאפשרת טיפולי IVF ללא הגבלה עד שלבני הזוג יש שני ילדים. למדיניות הזאת יש יתרונות וחסרונות.

מי בשום אופן לא תוכל לעבור הפריה חוץ גופית?

הוראות נגד מוחלטות לטיפול IVF הן נדירות ביותר. הראשונה היא הגבלת גיל. לאור תוצאות הטיפול, נקבע שהגיל המקסימלי ל-IVF הוא 45 (הגבלה זו אינה כוללת הליך נפרד של תרומת ביצית). הוראות הנגד האחרות הן מצבים נדירים שונים הקשורים במצב בריאותה של האישה, המעמידים אותה בסיכון גבוה מדי לסיבוכי הטיפול.

מהן ההכנות לקראת ההליך, הן מצד המטופלת והן מצד הרופא המטפל?

טרם ההפריה החוץ גופית, המטופלות צריכות לעבור סדרה של בדיקות. חלקן נועד לבדוק את מצב הפוריות שלהן, כדי להחליט מה הפרוטוקול המיטבי עבורן; וחלקן נועד להעריך את מצב בריאותן הכללי, כדי לשלול מצבים שעלולים להחמיר את סיבוכי הטיפול. כמו כן, הן עוברות בדיקות הקשורות לבטיחות העבודה עם הביציות שלהן במעבדה, וכן בדיקות הקשורות להריון העתידי ועוד. הרופא מצדו, צריך לעבד את התוצאות ולבנות בהתאם להן תכנית טיפול מתאימה. תכנית שתפיק את התוצאות הטובות ביותר, עבור כל מטופלת ומטופלת.

תרופות לביוץ: מהשלבים הראשונים של התהליך (אילוסטרציה shutterstock)
תרופות לביוץ: מהשלבים הראשונים של התהליך (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מתבצע ההליך הפריית IVF בפועל?

יש מספר פרוטוקולים - מסלולי טיפול. הפרוטוקולים שונים מעט אחד מהשני, אבל העיקרון של כולם דומה. לאחר הדרכה מתאימה ובהתאם לטיפול שנקבע, משתמשת האישה בשלוש משפחות של תרופות - ונוטלת אותן על פי הוראות הרופא המטפל:
תפקידה של משפחה אחת של תרופות - לגרום להבשלה של יותר מביצית אחת (זה מה שקורה בדרך כלל במחזור הטבעי); תפקידה של משפחה שנייה של תרופות - למנוע מהגוף לבייץ באופן עצמאי, מה שיכול להוריד לטמיון את כל הטיפול; תפקידה של המשפחה השלישית של התרופות - לתזמן את הביוץ במדויק, כדי ששאיבת הביציות תתבצע בזמן אופטימלי.

במהלך התהליך נערך מעקב אחר התגובה לטיפול, על ידי בדיקות דם ואולטרסאונד. ביום המתאים, מוזמנת האישה לשאיבת הביציות שנעשית בהרדמה כללית. השאיבה עצמה מתבצעת בעזרת מחט, שמוחדרת דרך הנרתיק ובהנחית אולטרסאונד. את הביציות מפרים במעבדה עם זרע הבעל ואת העוברים מחדירים לרחם בפעולה פשוטה, בדומה להזרעה.

האם ישנם סיכונים או סיבוכים העלולים להיגרם סביב הליך זה?

לצערי, אין טיפול שאני מכיר שאין לו סיבוכים. עם זאת, לשמחתי, הסיבוכים ב-IVF די נדירים. סיבוך אחד הוא תגובה מוגזמת של האישה לטיפול - גירוי יתר שחלתי. עם הסיבוך הזה, למדנו להתמודד ושכיחותו וחומרתן פחתו מאוד. הסיבוך השני קשור, כמו טיפולי הפוריות האחרים, בסיכון המוגבר להריונות מרובי עוברים (תאומים, שלישיות וכו' שנחשבים מראש להריונות בסיכון).

שני הסיבוכים האחרים קשורים בפעולת השאיבה עצמה: הסיבוך הראשון קשור בעובדה שפעולת השאיבה מתבצעת דרך נרתיק שאינו סטרילי, מה שמאפשר, במהלך השאיבה, החדרה של זיהום מהנרתיק לתוך בטן האישה. הסיבוך השני קשור בכך שלמרות שאנחנו מבצעים את השאיבה תחת הנחיית אולטרסאונד, אנחנו עלולים לפגוע באיברים קרובים לשחלה, כמו המעי, שלפוחית השתן, כלי דם ועוד. עם זאת, יש להדגיש שוב שסיבוכים אלה הם סיבוכים נדירים מאוד.

ההצלחה תלויה גם בגיל האישה (אילוסטרציה shutterstock)
ההצלחה תלויה גם בגיל האישה (אילוסטרציה shutterstock)

מהם סיכויי ההצלחה של הליך הפריה חוץ גופית?

אחוז ההצלחה הממוצע של טיפולי ה-IVF בארץ עומד בממוצע על סיכוי של בין 30 ל-35 אחוזים לטיפול. כמובן שהתוצאה משתנה ותלויה בגיל האישה, בחומרת בעיות הפוריות של בני הזוג ובגורמים נוספים.

לסיכום: טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) במדינת ישראל, נחשבים מתקדמים ובטוחים. לפני שניגשים אל ההליך, יש לקחת בחשבון את אחוזי ההצלחה ואת הבדיקות המקדימות ולהצטייד בסבלנות ובאופטימיות.

ד"ר דוד ישי הוא רופא נשים מומחה בטיפול בבעיות פריון, כולל הפריה חוץ גופית (IVF) והליך תרומת ביציות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום