מנינגיומה בעמוד השדרה: מדריך

(0)
לדרג

מנינגיומה היא גידול בתעלת השדרה ולרוב מדובר בגידול שפיר המוסר בניתוח. לעתים ניתן לטפל ברדיוכירורגיה ספינאלית: טיפול קרינה חד פעמי, חדשני ועוצמתי

מאת: ד"ר רן הראל

אחד מתפקידיו של עמוד השדרה הוא להגן על חוט השדרה, העובר בתוכו. חוט השדרה הוא חלק ממערכת העצבים המרכזית בה הוא מחבר את המוח דרך גזע המוח אל חוט השדרה וממנו ליתר איברי הגוף.

מהו המידע שמעביר חוט השדרה?

חוט השדרה מוליך מידע מהמוח לאיברי הגוף ובחזרה לרבות:

1. תחושות: כאב, מיקום, חום, קור ותחושת מגע.
2. פקודות להנעת הגפיים.
3. פעולות לא רצוניות (אוטונומיות) כגון: נשימה, שליטה על קצב הלב, שרירי מערכת העיכול, שלפוחית השתן וכלי דם.

כאשר נגרמת פגיעה בחוט השדרה, נפגעת בהתאם גם התקשורת שבין המוח לבין איברי גוף אחרים; וכתוצאה מכך, נפגע תפקודם. גידולים על עמוד השדרה עלולים לדחוק את חוט השדרה ולגרום לבעיות נוירולוגיות קשות הבאות לידי ביטוי בתחושה ובתנועה.

רוב המנינגיומות של עמוד השדרה (כ-80%) ממוקמות בעמוד השדרה החזי; כ-15% בעמוד השדרה הצווארי; ורק כ-5% בעמוד השדרה המותני.

על עמוד השדרה להגן על חוט השדרה (אילוסטרציה shutterstock)
על עמוד השדרה להגן על חוט השדרה (אילוסטרציה shutterstock)

מהי מנינגיומה של עמוד השדרה?

מנינגיומה של עמוד השדרה - Spinal Meningioma - היא גידול המתפתח במעטפת חוט השדרה, מחוץ לחוט השדרה (גידול תוך-דוראלי או חוץ-מדוראלי) ה-Dura היא הקרום המקיף את חוט השדרה, העצבים והגידול.

ברוב המקרים, גידול מסוג מנינגיומה בעמוד השדרה יהיה שפיר. גידולים מסוג זה מתפתחים במעטפת חוט השדרה, אך מחוץ לחוט עצמו וככל שהם גדלים, כך הם לוחצים על חוט השדרה ודוחקים אותו. אלה גידולים שמתפתחים באטיות לאורך זמן. לכן, עד להופעת תסמינים אופייניים, כפי שיפורט להלן, החולה איננו מודע לקיומם. כאשר מופיעים סימנים מחשידים, יש צורך להפנות את החולה לאבחון באמצעות בדיקת MRI, שתגלה האם קיים גידול בעמוד השדרה, מהו מיקומו ומהו המקור לתסמינים.
במקרים רבים, עקב תסמינים שאינם חד משמעיים, חולף זמן רב בין הופעת התסמינים ותלונות החולה ועד לאבחון וזוהי הסיבה השכיחה לאיחור באבחנה ובטיפול.

מהם הגורמים להופעת מנינגיומה של עמוד השדרה?

לא ידועים הגורמים למרבית הגידולים השפירים בעמוד השדרה. יחד עם זאת, מכיוון שגידולים מסוג מנינגיומה מופיעים בשכיחות גבוהה יותר אצל נשים, ייתכן שהתפתחותם מושפעת מהורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון. לעתים נראית גדילה מואצת של הגידול בזמן הריון.

סימפטומים אפשריים: כאבי גב וקשיי הליכה (אילוסטרציה shutterstock)
סימפטומים אפשריים: כאבי גב וקשיי הליכה (אילוסטרציה shutterstock)

מהם הסימפטומים של מנינגיומה?

במרבית המקרים תהיה הסתמנות משולבת של:

תחושה של נימול בגוף ובגפיים, בשל הלחץ שמפעיל הגידול על העצבים ועל חוט השדרה; ובמקרים הקשים, חווה החולה אפיזודות של הירדמות הגפיים.

חולשה של שרירי הרגליים או הידיים.

קושי בהליכה.

איבוד שיווי משקל.

ייתכנו בעיות בהטלת שתן או בריחת שתן. בחלק מהמקרים, תיתכן גם הפרעה בשליטה על הצואה; אצל גברים, יכולה להיות הפרעה בתפקוד המיני.

לעתים החולה יסבול מכאבי גב או צוואר, או מכאבים המקרינים לגפיים.

מהו הטיפול במנינגיומה והאם ניתן לבצע ניתוח להסרת הגידול?

לאחר אבחון גידולים מסוג מנינגיומה בעמוד השדרה, הטיפול המוצע ברוב המקרים הוא ניתוח להסרת הגידול ממעטפת עמוד השדרה כדי לשחרר את הלחץ המופעל על ידי הגידול על חוט השדרה.

ניתוחים להסרת גידולים מעמוד השדרה מבוצעים על ידי מומחה בנוירוכירוגיה, תחת ניטור אלקטרופיזיולוגי של חוט השדרה. הם נחשבים למורכבים מאוד, בשל החשש לפגוע בחוט השדרה ובעצבים ולכן נדרשת מיומנות רבה של המנתח.

כיצד מתבצע ניתוח להסרת גידול מעמוד השדרה?

הניתוח כולו מתבצע בעזרת מיקרוסקופ ניתוחי ועם ניטור אלקטרופיזיולוגי והוא מורכב מהשלבים הבאים:

פתיחה של תעלת השדרה.

פתיחה של הדורה (הקרום המקיף את חוט השדרה, העצבים והגידול).

הפרדה זהירה של הגידול מחוט השדרה והעצבים.

הוצאת הגידול ושליחתו לבדיקה פתולוגית.

לאחר כריתת הגידול, יש צורך לתפור את הקרום המקיף את תעלת השדרה, על מנת למנוע דליפה של נוזל חוט השדרה.

ברוב המקרים, כאשר ניתן להסיר את הגידול, לאחר הניתוח צפוי שיפור נוירולוגי; והחולה יוכל לחזור לתפקוד עצמאי.

חשוב לציין כי מכיוון שברוב המקרים, המנינגיומה של עמוד השדרה שפירה, אין צורך בטיפול אונקולוגי משלים לאחר הניתוח. רק במקרים בודדים, מדובר בגידול ממאיר ואז הטיפול מצריך שילוב של ניתוח וטיפול בהקרנות (רדיותרפיה) אחרי הניתוח כדי למנוע גדילה חוזרת.

לא פעם האבחון נעשה באיחור (אילוסטרציה shutterstock)
לא פעם האבחון נעשה באיחור (אילוסטרציה shutterstock)

מתי מומלץ לבצע טיפול רדיוכירורגיה לעמוד השדרה?

במקרים בהם ניתן לבצע רק הסרה חלקית של המנינגיומה ונותרת שארית של הגידול לאחר הניתוח; או במקרים בהם קיימת הישנות של המנינגיומה, ישקול הרופא לטפל בשארית הגידול (או הגידול החוזר) באמצעות רדיוכירורגיה לעמוד השדרה. טיפול באמצעות רדיוכירורגיה יכול להתאים גם כאשר לא ניתן להסיר את הגידול, עקב מחלות רקע של החולה שאינן מאפשרות לבצע הרדמה מלאה (לדוגמה: אצל חולי לב או חולי ריאות). טיפול ברדיוכירורגיה יבוצע לאחר ביצוע בדיקות MRI ו-CT. הטיפול אורך כחצי שעה ולאחריו המטופל משוחרר לביתו, ללא מגבלות כלשהן.

לסיום, יש לציין שרדיוכירורגיה לעמוד השדרה היא שיטה הטיפולית חדשנית, לא פולשנית, המבוססת על הקרנה ממוקדת לאזור הגידול בעוצמה גבוהה. הטיפול מאוד מדויק ושעורי הצלחתו גבוהים. עוד יצוין כי טיפול באמצעות רדיוכירורגיה הוא חד פעמי.

ד"ר רן הראל הוא נוירוכירורג בכיר, מנתח עמוד שדרה ומקים השירות של רדיוכירורגיה לעמוד השדרה במחלקה הנוירוכירורגית, במרכז הרפואי שיבא, תל השומר; ורופא בכיר במרפאת מומחים "מעגלים".

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום