כל המיתוסים על צילום רחם

(7)
לדרג
תוכן מקודם

צילום רחם מסייע באבחון הסיבה לאי כניסה להריון, אבל נשים חוששות מהצילום. מהו הגורם לפחד ומדוע הפחד שגוי? כיצד צילום רחם עשוי לפתור את בעיית הפריון?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306902 (מספר מקשר)

נשים רבות חוששות לשווא מצילום רחם ועל כן נמנעות ממנו ומונעות מעצמן את הגדלת הסיכוי להרות, וזאת, רק משום שקראו חוות דעת שליליות על צילומי רחם של נשים אחרות.

כיצד ניתן לאבחן את הסיבה לאי פריון?

בעיות אי פריון ניתן לחלק לשלוש קבוצות עיקריות:

1. בעיה בביוץ של האישה.
2. בעיה בזרע של הגבר.
3. בעיה "מכנית" (אנטומית), שקיימת אצל האישה שמונעת מהזרע לפגוש את הביצית, או שמונעת מהעובר שנוצר להגיע לחלל הרחם ולהשתרש בו.

לפעמים מדובר בשילוב של יותר מסיבה אחת.
התפקיד החשוב ביותר של הרופא הוא אבחון הבעיה של המטופל. כאשר מגיע זוג עם אי פריון, על הרופא לברר מהן הסיבות שגרמו לאי פריון. בכל תהליך של אבחון, מתחילים מהבדיקות הקלות יותר לביצוע ורק אם בהן לא מוצאים את הגורם לבעיה, מתקדמים לבדיקות מעמיקות ופולשניות יותר.


צילום הרחם ככלי אבחון חשוב לבעיות פוריות (אילוסטרציה shutterstock)

צילום הרחם ככלי אבחון חשוב לבעיות פוריות (אילוסטרציה shutterstock)

מי צריכה לעבור צילום רחם?

הבדיקה מיועדת לנשים עם אי פוריות ראשונית או משניות, שהתפקוד השחלתי ובדיקות הזרע תקינים, אך עדיין יש הצורך לחפש את הגורם האנטומי-מכני לבעיה. למשל ניתוחים קיסריים או ניתוחים אחרים בעבר ודלקות באגן הן גורמי סיכון מוגברים, לבעיות מכניות אנטומיות; ולכן גם נשים אלה נמצאות בקבוצת הסיכון ומומלץ להן לבצע צילום. בנוסף, אצל זוגות, ללא גורמי סיכון או שקיבלו טיפולים לסיבות אי פוריות אחרות ושטרם השיגו הריון, רצוי ואף דרוש לברר את הגורם האנטומי כסיבה לאי הפוריות שלהם.

כיצד מתבצע צילום רחם?

צילום רחם הוא בדיקה המתבצעת בחדר רנטגן, תחת שיקוף, במהלכה מחדירים חומר ניגוד רנטגני, לצוואר הרחם.

החומר אמור להתפזר בחלל הרחם, לעבור לחצוצרות ומשם להתפזר באגן. מאופן פיזורו של חומר הניגוד, מקישים על תקינות (או חוסר תקינות) המערכת האנטומית של האישה.

כך למשל, אם ישנה בעיה בחלל הרחם, חומר הניגוד לא יתפזר בו בצורה אחידה; אם קיימת חסימה בחצוצרות, חומר הניגוד לא יעבור בהן; ואם קיימת בעיה באגן של האישה, חומר הניגוד לא יתפזר בו בצורה נאותה, לאחר שעבר את החצוצרות.

מהי החשיבות של צילום רחם?

צילומי רחם מבוצעים כבר עשרות שנים. ממצאי הצילום מאפשרים לטפל באופן נכון בגורם לבעיית אי הפוריות: במקרים שבהם מוצאים חסימות בחצוצרות, ניתן לפעמים להתגבר על החסימה על ידי צנתור חצוצרות; בחלק מהמקרים, ידרשו הממצאים טיפול כירורגי, באמצעות הסטרוסוקופיה ניתוחית או לפרוסקופיה ניתוחית; ובחלק מהמקרים יופנה הזוג ישירות לטיפול בהפריית מבחנה. טיפול בהפריית מבחנה מתגבר על אי פוריות על רקע חסימות אנטומיות.

במהלך השנים הוכח, בין היתר, שמעבר למידע האבחנתי החשוב שמעניק צילום רחם, יש לו גם אפקט טיפולי, מכיוון שלאחר הזרקת נוזל חומר הניגוד ובעקבותיו, משתחררות לעתים חסימות קלות שהפריעו לפוריות, בדומה לניקוי צינורות, על ידי הפעלת לחץ בזמן הצילום. לכן ידוע שלאחר הצילום קיים סיכוי גבוה יותר לנשים להרות, בשל האפקט המטפל של הזרקת חומר הניגוד, במהלך הצילום.


לאבחן את הסיבה האנטומית לבעיית הפוריות (אילוסטרציה shutterstock)

לאבחן את הסיבה האנטומית לבעיית הפוריות (אילוסטרציה shutterstock)

מהם הסיכונים בצילום רחם?

סיבוכים הנגרמים מהבדיקה הם יחסית נדירים אם הבדיקה מתנהלת בצורה נכונה כך שהמיתוס על סיבוכים שכיחים מופרך לחלוטין. שלושת הסיכונים העיקריים הם:

1. זיהום של איברי האגן, בייחוד אצל נשים בעלות רקע של מחלות זיהומיות של איברי האגן.

2. תגובה אלרגית לחומר הניגוד, בעיקר אצל נשים עם רגישות ליוד.

3. פגיעה בצוואר הרחם או הרחם.

גם המיתוס לפיו הצילום עלול לפגוע בעובר שגוי מיסודו, שכן הצילום לא מתבצע אם קיים חשד שהאישה בהריון. צילומי רחם מתבצעים בדרך כלל בימים הראשונים לאחר גמר הווסת, מבלי שהיה מגע מיני קודם לצילום, מאז הווסת לפחות. בחלק מהמקומות מבצעים את הצילום רק לאחר תוצאה שלילית של בדיקת דם להריון; וחלק מהרופאים מבצעים את הצילום תחת טיפול קצר בגלולות למניעת הריון כדי לתזמן אותו טוב יותר ולמנוע את האפשרות של הריון.

ומה בדבר המיתוס המשמעותי ביותר: האם צילום הרחם גורם לכאב?

צוואר הרחם והרחם רגישים לכאב. מאידך, אחת הסיבות המובהקות לתחושת הכאב היא החרדה מהבדיקה. ידוע כי כאב מוגבר על ידי פחד וחרדה הקיימים בקרב נשים רבות בשל הסיפורים שמתרוצצים אודות הבדיקה. כיום אנחנו יודעים שניתן לעבור את צילום הרחם באופן סביר מאוד ולא טראומטי. רופא בעל ניסיון רב ואמפתיה יודע לבצע צילומי רחם בצורה נעימה, אמפתית, מרגיעה ובגישה משתפת, תוך מתן הסבר על כל צעד לפני הצילום ובמהלכו. ניתן אף משתמש בדמיון מודרך, במטרה להסית את תשומת ליבה של האישה ולהפחית את חרדותיה.

כאשר האישה סומכת על הרופא, תשומת הלב שלה מוסטת והאווירה רגועה, היא תפחד פחות, תהיה רפויה יותר והבדיקה כמעט שלא תכאב לה. חלק מהנשים שעברו צילומי רחם, אינן חשות כלל כאב וחלקן חשות רק אי נעימות קלה.
אחת האפשרויות הטכנולוגיות להפחתת הכאב היא שימוש בצנתרים מיוחדים, שהשימוש בהם לא דורש תפיסתו של צוואר הרחם. צנתרים אלה כוללים בלון, שאותו מנפחים בחלל הרחם ולכן גם עלולים לאבד חלק מהמידע על תקינות של חלל הרחם.
ביצוע הצילום בידיי רופא שסומכים עליו מקלה מאוד (אילוסטרציה shutterstock)

ביצוע הצילום בידיי רופא שסומכים עליו מקלה מאוד (אילוסטרציה shutterstock)

אם כך, לא צריך לפחד מצילום רחם?!

אכן, לא צריך לפחד. נושא צילומי הרחם מלווה אצל הרבה מאוד נשים בפחד, שנובע מחוויות שליליות שעברו נשים אחרות תוך כדי הצילום (וששיתפו אותן הלאה). צילום רחם הוא בדיקה חשובה; ויש לא מעט נשים שדוחות אותה, רק בגלל הפחד ועל ידי כך דוחות את האבחנה הנכונה והטיפול המתאים.

לסיכום, אצל זוגות רבים, אי הפוריות נגרמת בשל בעיה מכנית, שניתן לאבחן באמצעות צילום רחם. השמועות וסיפורי הזוועה שמקושרות לבדיקה, אינם כורח המציאות ובידיים של רופא מנוסה ואמפתי ניתן לבצע את הבדיקה בצורה סבירה ולא טראומטית. הימנעות מהבדיקה או דחייתה בגלל פחד שמקורו בשמועות היא טעות, שהרי עוגמת הנפש מאי הפוריות עלולה לגרום לכאב פיזי ולכאב נפשי הגדולים בהרבה.

פרופ' ירון רבינוביץ' הוא מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

להרשמה למפגש אונליין עם פרופ' רבינוביץ' ב-17.1.2016 בשעה 20:30 לחצי כאן.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום