ליחה: לירוק או לבלוע?

(443)
לדרג

השיעול והליחה חונקים את הגרון: מה ניתן לעשות? ממה נגרמת הליחה? האם ניתן למנוע את הופעתה? איך מומלץ לטפל בה? וגם: מהי משמעות צבע הליחה?

מאת: רוני גוטליב

הרבה מטופלים שואלים אותי בתקופה זו של השנה על הליחה והשיעול הליחתי: מה עושים עם התופעה? בולעים? יורקים? מקנחים? מה תפקיד הליחה בגופנו? ממה היא נובעת? כיצד נוכל לפרק את התופעה הצמיגית הזו

מהי הליחה?


הליחה היא הפרשה שמורכבת מרוק שמעורבב עם ריר, המופרשת מהרירית בדרכי הנשימה. בדרך כלל, הליחה מגיעה לחלל הפה דרך הלוע - בעקבות שיעול. לפי הצבע של הליחה, ניתן לאבחן בקירוב רב את המקור שלה.

מהי המשמעות של צבע הליחה?

ליחה דמית, אדומה - ליחה המעידה על מצב בו צריך לגשת להתייעצות עם רופא, כי לרוב היא מעידה על מחלת ריאות, הדורשת טיפול ובירור.

ליחה חומה - מאפיינת בדרך כלל אנשים מעשנים/ אנשים החיים בסביבה מזוהמת (זיהום אוויר).

ליחה ירוקה - לרוב מעידה על זיהום בדרכי הנשימה; ובדרך כלל משולבת עם חום.

ליחה צהובה - עשויה גם היא להעיד על זיהום/ התקף אסטמה - ודורשת טיפול.

ליחה שקופה/לבנה - ליחה שבדרך כלל לא מעידה על פתוגן מסוים, אלא על צורך בהפרשתה ופירוקה. עלולה להיגרם גם משימוש מאומץ בדרכי הקול, כחכוח ועוד.

בכל מקרה, גם במקרה של ליחה שקופה או לבנה - במקרה שהשיעול או הליחה אינם עוברים, תוך כשבוע עד 10 ימים, מומלץ לגשת לרופא לבירור נוסף.

ברוב המקרים, הליחה תלווה בשיעולים קלים או כבדים וטורדניים, שמסייעים לליחה להגיע לחלל הפה. בנוסף, עשויים להתלוות לליחה ולשיעול סימנים נוספים: צרידות, חולשה, עייפות, קשיי בליעה או קשיים אחרים.

ברוב המקרים, הליחה תלווה בשיעולים קלים או כבדים וטורדניים. צילום: שאטרסטוק

מהם היתרונות בשיעול ליחתי?

שיעול ליחתי נקרא בספרות גם שיעול "פרודוקטיבי", כלומר שיעול "יעיל". זאת, מאחר שיש הטוענים כי השיעול הליחתי למעשה מסייע לדרכי הנשימה בפרט (ולגוף בכלל) ל"היפטר" מהליחה, על ידי העלאתה לחלל הפה.

מאחר שהשיעול מאפשר העלאת הליחה, יש לזכור שחשוב לא לדכא את השיעול, מפני שדיכוא השיעול עלול לגרום להפחתת ההיפטרות מהליחה ולהתרבותה במערכת הנשימה, תוך יצירת קושי בפינוי שלו - והעלאת כמות המזהמים בדרכי הנשימה, בעקבות כך.

כשמדובר על שיעול ליחתי, חשוב לנסות להקל עליו, כדי לא להיגרר למצב בו הגוף מותש מהשיעול, להפחית את הכאב שנלווה לו בהרבה מקרים - ולנקות עד כמה שניתן את דרכי הנשימה (בכמה שפחות תופעות לוואי, הנפוצות במקרים רבים אצל מטופלים, כתוצאה משימוש בתרופות מדכאות שיעול).

אז איך עושים את זה? כיצד נקל על השיעול ועל כיוח ופירוק של הליחה?

רבות דובר על פירוק הליחה - וכנראה שאין תשובה אחת נכונה לכולם.

ריכוך השיעול יכול להיעשות באמצעות תרופות "סבתא", כמו נטילת כפית דבש או סוכר; שימוש ברכיבים אלה ייצור תחושה של הקלה בגירוי (דמולצנטים) והפחתה בכאב, שלעיתים מלווה את השיעול.

בנוסף, אפשרות נוספת היא שתיית חליטות תה חמות, המכילות תמציות טימין, מרווה, אקליפטוס ואניס - אשר ידועים בספרות העממית כצמחים מכייחים ומסייעים בפירוק ליחה. יש לשים לב, בשתיית החליטות, למינון התמצית בתוך הצמח/התיון - בכדי ליצור מצב בו התמצית אכן תהיה יעילה להקלה.

ובאותו עניין, שימוש בתרופות "סבתא" מומלצות: גם שימוש בשמנים שונים (כדוגמת שמן האקליפטוס), כשמן לעיסוי בית החזה או כשמן המופץ בחדר, על ידי נר קטן, עשוי להקל על הנשימה, ליצור חיטוי מסוים למערכת הנשימה -ולסייע בכיוח.

קיימים בשוק גם סירופים שונים, המכילים את הצמחים הללו במינון מרוכז - המתאימים לילדים ולמבוגרים כאחד.


תה בדבש להקלה על השיעול. צילום: שאטרסטוק

מה בנוגע לשימוש ב-NAC?

אפשרות נוספת היא שימוש ברכיב אן-אצטיל-כולין, הידוע כאנטיאוקסידנט יעיל וביכולות שלו לפרק את הקשרים הכימיים בליחה - ולאפשר פירוק ליחה אמיתי. רכיב זה נמצא בישראל במספר תכשירים (הן באבקה והן בכמוסות לבליעה), במינונים שונים, לפי חומרת השיעול והליחה.

אפשרויות נוספות להקלה על השיעול ולהקלה בכיוחו: אמבט חם, בחדר סגור היוצר אדים. החדרת האדים בנשימה עשויה להקל עליה - וליצור תחושה מרגיעה.

בתקופה בה השיעול חזק ומציק, מומלץ להיעזר בכרית גבוהה לראש - כדי להקל על הליחה ולהפחית מצב של קשיי נשימה בזמן השינה (מומלץ אפילו אצל פעוטות קטנים).

איזה מזונות מומלצים לטיפול בליחה?

קיימים מזונות שונים, הידועים בספרות העממית כ"מגבירי ליחה". אין על כך תמיד סימוכין מדעיים מהספרות הרפואית, אך יש אנשים המתארים כי כשהפחיתו במאכלי חלב שונים או בפירות שונים (בננות, למשל) - ירדה כמות הליחה שלהם, באופן חיובי. יש להתייעץ עם דיאטנית או רופא על הפחתת מזונות מסוג זה, כדי לא ליצור חסרים תזונתיים, אם נראה לכם שיש קשר בין המזון המסוים לליחה אצלכם.

אם כן, כאשר מדברים על שיעול בכלל ועל ליחה בפרט, חשוב לדעת כי יש לכך גורמים רבים; ובנוסף, יש אפשרויות רבות להקלה ולהתמודדות.

חשוב לדעת כי הסיכון בליחה הינו הצטברות חיידקים וזיהום במערכת הנשימה העליונה, העלול לרדת לריאות, אם הוא מוזנח.

מהם הרכיבים שיכולים לסייע באופן טבעי לטיפול בתופעה?

הרכיבים הבאים עשויים לסייע בטיפול בליחה (בחליטה או בכמוסות):

  • אן אצטיל סיסטאין (NAC).

  • טימין/קורנית - כמוסות תה.

  • אקליפטוס.

  • חליטות מרווה, אניס ומנטה.


בנוסף, אסור לדכא את השיעול - אלא לפרק ולהוציא אותו.

המלצות כלליות: תנוחת שינה, כרית מוגבהת, אמבט חם בחדר סגור לנשימת האדים, כרית חימום או בקבוק חם על החזה, מריחת שמן אקליפטוס וקורנית על החזה (לחימום וריכוך).

רוני גוטליב היא דיאטנית קלינית (Bs.c Nutrition) ומנהלת מחלקת הסברה רפואית, בחברת פלוריש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום