חיסון שפעת בהריון גורם לאוטיזם?

(0)
לדרג

עדויות חדשות שוללות קשר בין אוטיזם ובין חיסון כנגד שפעת במהלך ההריון, תוך הסתייגות קלה לחיסון במהלך הטרימסטר הראשון, שלווה בעלייה קלה בסיכון לאוטיזם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממצאי מחקר חדש מוכיחים כי שפעת או חיסון כנגד שפעת אינם מלווים בעלייה בסיכון לאוטיזם ביילוד. עם זאת, הנתונים מצביעים על מגמה לא-מובהקת של סיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם בצאצאים לאימהות שקיבלו חיסון כנגד שפעת במהלך הטרימסטר הראשון. למרות שייתכן ומדובר בממצא אקראי, החוקרים קוראים להשלמת מחקרים נוספים בנושא הקשר בין חיסון כנגד שפעת במהלך הריון לבין אוטיזם. המחקר פורסם בכתב העת JAMA Pediatrics בנובמבר 2016.

החוקרים בחנו נתונים ממדגם גדול שכלל 196,929 ילדים מ-Kaiser Permanente בין 1 בינואר 2000, לבין 31 בדצמבר 2010. הילדים נולדו לאחר לפחות 24 שבועות הריון. הערכה פרוספקטיבית של הרשומות הרפואיות שימשה לאיסוף נתונים אודות שפעת וחיסון כנגד שפעת במהלך הריון והפרעות מהספקטרום של אוטיזם ביילודים.

23% מהנשים ההרות מתחסנות כנגד שפעת

מהנתונים עלה כי 0.7% מהאימהות אובחנו עם שפעת במהלך ההריון, אך לא זוהתה עלייה בסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם. למרות שהחוקרים מודעים לכך שאבחנה של זיהום עשויה להיות מושפעת מחומרת מחלה, גישה לטיפול רפואי והרגלי פנייה להערכה רפואית, הם מדווחים כי לא רק שלא זוהה קשר בין זיהום בשפעת ובין הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, אלא גם מועד הזיהום בשפעת במהלך ההריון לא השפיע על הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

23% מהנשים ההרות במדגם קיבלו חיסון כנגד שפעת. למרות שלא זוהה קשר בין חיסון במהלך ההריון ובין סיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם, חיסון במהלך הטרימסטר הראשון לווה בעלייה קלה בסיכון להפרעות אלו.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין חיסון כנגד שפעת בטרימסטר הראשון ובין הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בניתוח הלא-מתוקן הראשוני, עם סיכון מוגבר מעט להפרעות מהספקטרום של אוטיזם לאחר תקנון לאלרגיה אימהית, לאסתמה, למצבים אוטואימוניים, לסוכרת הריונית, ליתר לחץ דם, לגיל, להשכלה, למוצא האתני, לשנת ההפריה, לעונת ההפריה, למין לגיל ההריון. עם זאת, תקנון נוסף הציע כי התוצאות עשויות להיות מקריות. במידה שהחיסון כנגד שפעת בטרימסטר הראשון מוביל להפרעות מהספקטרום של אוטיזם, אזי מדובר בארבעה מקרים נוספים לכל 100 נשים מחוסנות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום