פונדקאות: בישראל או בחו"ל?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חושבים על פונדקאות ומתלבטים היכן עדיף: בישראל או בחו"ל? בכתבה הבאה תמצאו מידע חיוני, שיסייע לכם לקבל החלטה מושכלת, המתאימה לצרכים האישיים שלכם

שירותים בתחום הריון ולידה
054-5956240

מי שפונים לפונדקאות, על פי רוב, הם זוגות או יחידים שאינם יכולים להביא ילדים לעולם, גם אחרי שנים רבות של ניסיונות - וזו האופציה היחידה עבורם לילד, שיש לו קשר ביולוגי אליהם (לאחד מבני הזוג או לשניהם).

מהן האפשרויות העומדות בפני המעוניינים בפונדקאות בישראל?

הפונדקאות בישראל מאושרת מאז שנת 1996, על פי חוק נשיאת עוברים. החוק הישראלי מציב מגבלות שונות - הן על הזוג המיועד; והן על האם הפונדקאית. לפני הכל, בישראל, על הזוג המעוניין בהליך, כמו גם על אישה המעוניינת לשמש כפונדקאית, לעבור את אישורה של ועדה של משרד הבריאות, גם אם הם עומדים בקריטריונים.

נוסף לכך, החוק בישראל מתיר פונדקאות לזוגות הטרוסקסואלים בלבד. זוגות חד מיניים והורים יחידנים אינם רשאים; וכך גם זוגות מוכרים בציבור, שאינם נשואים. כמו כן, קיימת מגבלת גיל ורק גברים עד גיל 52 ונשים עד גיל 50 זכאים לפונדקאות, על פי החוק. די בכך שאחד מבני הזוג לא יעמוד בקריטריון הגיל - כדי ששניהם ייפסלו.

חסרון אחר, שהוא החיסרון העיקרי של הפונדקאות בישראל, הוא המאגר הקטן של אימהות פונדקאיות. ביחס למדינות אחרות שמתירות פונדקאות, המצב הסוציו-אקונומי בישראל גבוה יחסית; ורק מיעוט נשים פונות לשמש כפונדקאית. המבחר הקטן יחסית גורם לתהליך בארץ להתמשך, נוכח זמן ההמתנה. יותר מכך: במידה ומסיבה כלשהי, עולה הצורך להחליף אם פונדקאית, לאחר שכבר נבחרה, הדבר גורר המתנה נוספת - והתהליך כולו מתארך אף יותר.

לבסוף, עלות הפונדקאות בישראל גבוהה יותר, מאשר בחלק מהמדינות האחרות המתירות זאת; וזאת, למרות שלכאורה נחסכת בה עלות הטיסות. עיקר ההבדל הוא בתשלום לאם הפונדקאית, שבישראל עומד על כ-165 אלף שקל. ההוצאות הנוספות של ההליך כולו בישראל, עשויות להגיע עד 100 אלף שקל נוספים; ובסך הכל, עד 200-250 אלף שקל.

מהם היתרונות של פונדקאות בישראל?

היתרון הבולט, עבור ההורים המיועדים, הוא הקרבה לאם הפונדקאית, המאפשרת שמירה על קשר ומעקב אחרי כל ההליך: החל בהפריה; ולאחר מכן בהריון, מקרוב. נוסף על כך, ביצוע ההליך בישראל חוסך את הצורך בטיסות לחו"ל.

יתרון נוסף הוא העובדה שההליך כולו, כולל הבדיקות השונות הכרוכות בו, נעשה במערכת הבריאות הישראלית, שרמתה בתחום גבוהה - וידועה בעולם כולו, עם רופאים ישראלים; ובשפה שמוכרת לבני הזוג המיועד, כמו גם לאם הפונדקאית.

לבסוף: יתרון אחר מצוי בהקפדה של החוק על בדיקת הכשירות של האם הפונדקאית, לשמש בתפקיד - הוועדה של משרד הבריאות אמנם אינה קלה, אך היא מוודאת שהאם הפונדקאית כשירה מכל ההיבטים: הרפואי, הפסיכולוגי והסוציאלי; ובכך הוועדה מבטיחה את שלוות הנפש של הזוג המיועד.

לסיכום נקודה זו: לפונדקאות בישראל יתרונות הנובעים מביצוע התהליך בישראל, במערכת הבריאות הישראלית (ובשפה העברית) ומהקרבה לאם הפונדקאית; וגם חסרונות הנובעים ממאגר פונדקאיות קטן, המגבלות של החוק לגבי מי זכאי לתהליך - הן כהורה מיועד והן כפונדקאית; והמחיר הגבוה של התהליך, יחסית לחלק מהמדינות האחרות, המתירות פונדקאות.

מהן האפשרויות העומדות בפני המעוניינים בפונדקאות בחו"ל?

קיימות כיום 4 אופציות רלבנטיות לישראלים, לביצוע פונדקאות בחו"ל: אוקראינה וגיאורגיה באירופה; וקנדה וארצות הברית, בצפון אמריקה. יעדים אחרים, כמו תאילנד, הודו או נפאל, נסגרו ממש לאחרונה - והחוקים במדינות אלה אינם מתירים עוד פונדקאות, למי שאינם אזרחי המדינות.

מהם השיקולים בהחלטה לבצע פונדקאות באוקראינה וגיאורגיה?

החיסרון הבולט הוא המרחק בין ההורים המיועדים, לארץ שבה מתבצעים ההליך האדמיניסטרטיבי, ההפריה החוץ גופית, בדיקות ההריון השונות והלידה. מדובר בארץ זרה, שפה לא מוכרת ומרחק רב מהאם הפונדקאית; וגם בפחות יכולת, אם בכלל, לעקוב אחרי ההריון מקרוב.

כמו כן, כמו בחוק הישראלי, בשתי מדינות אלה החוק אינו מאפשר פונדקאות לזוגות חד מיניים, או הורים יחידנים. יחד עם זאת, בארצות אלה הסכם ממון או הסכם חיים משותפים מספיקים - ואין צורך בנישואים דתיים, כמו שנדרש בישראל.

לבסוף: עבור חלק מהזוגות (לפחות היהודים; ואלה שהדבר חשוב להם), חסרון בולט נוסף הוא דתה של האם הפונדקאית, במקרה שהיא אינה יהודייה. בישראל, לעומת זאת, החוק קובע כי על האם הפונדקאית והזוג המיועד להיות בני אותה דת.

מה לגבי ארצות הברית וקנדה?

פרט לחסרונות של הפונדקאות בחו"ל, שהוזכרו לעיל, החיסרון הבולט בארצות הברית ובקנדה הוא המחיר: בקנדה עלות ההליך היא בערך כמו בישראל (וקצת יותר), ובארצות הברית היא עשויה אף לשלש את עצמה - ולהגיע ל-150-170 אלף דולר.

מהם היתרונות של פונדקאות בגיאורגיה ואוקראינה?

שני היתרונות המרכזיים קשורים להיעדר מגבלת גיל ולמידיות התהליך. במדינות אלה, אין מגבלת גיל על הזוג המיועד, מה גם שזוגות שעומדים בקריטריונים אינם צריכים לקבל אישורים מיוחדים ו/או לעמוד בפני ועדות שונות של משרד הבריאות במדינות הללו; ההתחלה של התהליך - מידית.

יתרון בולט נוסף: המבחר המגוון והגדול של אימהות פונדקאיות. המבחר גדול - והוא גם משום שהנשים הבוחרות לשמש פונדקאיות יהיו, על פי רוב, גם צעירות יותר במדינות אלה. אחת המגבלות לשמש כאם פונדקאית, בכל מקום: לידת ילדים בריאים לפני כן. ובארצות אלה, הגיל ללידת ילד ראשון ושני צעיר יותר, ביחס לישראל.

המבחר הגדול מבטיח גם הוא מידיות של התהליך - ומונע המתנה ( גם אם מסיבה כלשהי עולה הצורך להחליף את האם הפונדקאית, הדבר לא גורר המתנה נוספת).

לבסוף: יתרון חשוב לא פחות, היא העלות בשתי המדינות האלה - עלות נמוכה יותר מאשר בישראל, המגיעה לסביבות 160-170 אלף שקל לכל התהליך, כולל התשלום לאם הפונדקאית, הטיסות לחו"ל, ההוצאות הנלוות השונות והתשלום לסוכנות המתמחה שמסייעת בתהליך.

האם לפונדקאות בישראל אין עדיפות, בשל מערכת הבריאות הטובה יותר?

משום שאוקראינה וגיאורגיה פעילות כבר שנים רבות בתחום הפונדקאות ותרומת הביציות, נפתחו בהן מרכזים רפואיים ייעודיים מתמחים, שרמתם גבוהה מאוד, בכל התחומים הרלוונטיים להליך - תרומת ביציות, הפריה חוץ גופית, מעקב הריון ולידה - הם עומדים בסטנדרטים הבינלאומיים המחמירים ביותר, עושים שימוש בטכנולוגיות ובידע המתקדמים ביותר; ואינם נופלים מאלה של מערכת הבריאות בישראל, שגם היא מובילה בתחום בעולם כולו.

ומה לגבי פונדקאות בארצות הברית וקנדה?

היתרון העיקרי והבולט, ביחס לישראל, ארה"ב וקנדה - הוא ששתי מדינות אלה מאפשרות פונדקאות לזוגות חד מיניים וחד הוריים.

לסיכום: זוג או אדם שניצב לפני צעד כה חשוב בחייו - כדאי שיעמוד על מכלול המאפיינים של המסלולים השונים: זמן ההמתנה, העלות, איכות הטיפול הרפואי, המרחק ועוד; ילמד את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם ויבחר ביעד, שבו יתבצע הליך הפונדקאות באופן מושכל, כך שיתאים לצרכיו, יכולותיו ורצונותיו.

אידה בראון היא מנכ"לית מרכז "שי לי" לפונדקאות ותרומת ביציות.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן-מאיר, כתב zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום