המכון לאיכות ברפואה: בריא להכיר

(0)
לדרג

עולם הרפואה מתפתח בקצב מסחרר: כיצד תדעו באיזה טיפול לבחור? המכון לאיכות ברפואה, לא רק משפיע על מדיניות הרופאים, אלא גם יעזור לכם לקבל תשובות אמינות

מאת: פרופ' ראובן צימליכמן

תחום הבריאות הוא תחום רחב מאוד, לוט בערפל עבור רוב הציבור, ולא פעם יוצר בלבול או חרדה בעקבות פרסומים כאלה או אחרים בתקשורת. המכון לאיכות ברפואה הוא גוף א-פוליטי, שהוקם לפני כשנה, כחלק מהסתדרות הרופאים בישראל (הר"י), במטרה לתרום ולשפר את איכות הרפואה הישראלית, על כל תחומיה; ולהעניק מידע מקצועי ובלתי תלוי, הן לרופאים והן לציבור הרחב.

תרומתו הייחודית של המכון לקביעת דעה מנחה ומחייבת בתחומי הרפואה, נובעת מהיותו:

1. מדעי ובלתי תלוי: המכון אינו כפוף ואינו מחויב לאף גורם, מלבד האמת המדעית כפי שהיא. המכון מביע את דעתו האובייקטיבית, שאינה מושפעת על ידי תכתיבים כלכליים, פוליטיים ואחרים.

2. מוביל לדעה מוסכמת: המכון מייצג את כלל הרופאים בארץ; הגוף היחיד שיכול להגיע לדעה מוסכמת בין הדיסצפלינות הרפואיות השונות.

לייצוג כלל הרופאים וגישור בין הגישות השונות (אילוסטרציה shuttestock)
לייצוג כלל הרופאים וגישור בין הגישות השונות (אילוסטרציה shuttestock)

מהם תחומי הפעילות של המכון לאיכות ברפואה?

תחומי פעילותו של המכון רחבים וכוללים, בין היתר, מדדי איכות וסטנדרטים רפואיים, הנחיות קליניות ומסמכי עמדה מקצועיים, הערכת טכנולוגיות רפואיות, התעדכנות מקצועית לרופאים, ניהול סיכונים וטפסי הסכמה ובטיחות בטיפול הרפואי. בנוסף, עוסק המכון בהפצת מידע מקצועי מעודכן לציבור הרחב ולתקשורת; ונותן מענה לרופאים ולשאר עובדי מקצועות הבריאות, למחוקק ולגורמי ממשל, למבטחי הבריאות, לתקשורת ולציבור.

כתיבת הנחיות קליניות ומסמכי עמדה מקצועיים: כתיבת הנחיות חדשות, רענון ועדכון הנחיות קיימות, בפרקי זמן קצובים, על ידי אנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום המדובר, תוך תיאום בין איגודים משיקים, ליצירת הנחיות אחידות, המקובלות על הגופים הקרובים לתחום עיסוקם.

ניסוח טפסי הסכמה אחידים: ניסוח תכנים בנושאי בטיחות טיפול וניהול סיכונים, תוך שיתוף מומחים רפואיים, גורמים משפטיים וגורמי ביטוח.

קביעת מדדי איכות וסטנדרטים לטיפול רפואי: הן במרפאות קהילה, הן בבתי חולים והן במכונים ובמוסדות אחרים.

עדכון מקצועי לרופאים: עדכון שוטף וקבוע, בנושאים שונים, באמצעות מערכת מקוונת, קורסים וכנסים.
הערכה מקצועית של תרופות וטכנולוגיות רפואיות חדשות: בדיקה יסודית של מומחים בתחום, פרסום המלצות ועדכון המלצות קיימות, בהתאם.

כיצד תורם המכון לאיכות ברפואה, בכל הקשור להפצת מידע לרווחת הציבור?

טווח הנושאים עליהם נכתבו ניירות עמדה, הוא טווח רחב המתייחס הן לבעיות קליניות רחבות (כגון: יתר לחץ דם, טיפול בסוכרת, איזון כולסטרול, גישה ניתוחית לסוגי ניתוחים שונים, מדיניות חיסונים, מניעת מחלות, גילוי מחלות גנטיות ואחרות ועוד תחומים רבים ברפואה); הן לבעיות ספציפיות; הן לשימוש בתרופות מסוימות וכו'. בנוסף, נכתבים מסמכי עמדה מזורזים, גם בנושאי אד הוק אקטואליים, הן כשמדובר בנושא המעורר מחלוקת; והן כשמדובר בנושאים חדשניים, שטרם גובשה דעה אחידה לגביהם, כגון פרסום של מחקר בעיתונות הרגילה, שגורם לבלבול בציבור, חוסר בטחון, התלבטות וחשש, לעתים עד כדי הפסקה עצמית יזומה של נטילת תרופה, או הימנעות מטיפול. מסמך העמדה של המומחים בתחום מבהיר את הנקודה, מפשט ומפרט את ההמלצות.

מה היקף הפעילות של המכון? כמה מסמכי עמדה פורסמו בתקופה האחרונה?

בשנת 2016 נכתבו על ידי המכון 27 מסמכי עמדה הרלוונטיים לציבור הרחב, ובהם: מסמך הדרכה לגבי מניעה וטיפול בשפעת; הנחיות לבדיקת HIV בהריון בעקבות חשיפה לדם נגוע או יחסי מין בסיכון, לצורך מעקב וטיפול במחלה - המלצה שנכתבה על ידי המכון לפני מספר חודשים והתקבלה על ידי משרד הבריאות; קווים מנחים לאישור מתן הורמון גדילה לילדים; טיפול ומניעה של גסטרואנטריטיס (שלשולים) בילדים; אבחון וטיפול ביתר לחץ דם, אצל ילדים ומתבגרים; טיפול בכאב עצבי בחולים אונקולוגים; הנחיות לטיפול בסוכרת ילדים; מסמך עמדה המגדיר יעדי מטרה לאיזון סוכרת; המלצות לגבי פעילות מינית של חולים קרדיולוגיים; הנחיות לגבי הזנת על בפגים; טיפול ומניעה של רגל סוכרתית; בחינה והמלצות אודות נוגדי קרישה חדשים; הנחיות להפניית ילדים, לאבחון במערך התפתחות הילד ועוד.

גיבוש טפסי הסכמה ובטיחות בטיפול הרפואי (אילוסטרציה shutterstock)
גיבוש טפסי הסכמה ובטיחות בטיפול הרפואי (אילוסטרציה shutterstock)

מי נמנה עם צוות המכון לאיכות הרפואה?

המכון מאגד בתוכו את כל איגודי הר"י, מרכז תחומים רבים שפעלו בהר"י כסמכויות נפרדות וקשור בקשר ישיר למועצה המדעית של הר"י, לכל איגודיה המדעיים ולמשרד הבריאות. צוות המכון מורכב מהח"מ (המשמש כיו"ר); מוועדה מייעצת של איכות רפואה בתחומים שונים; ומאנשי סגל מקצועי: עו"ד מלכה בורו, מר דותן שימחוביץ' ורכזת התחום, גב' טלי ברזילי.

איך זה עובד?

צוות המכון בוחן תחום מסוים, שבו יש צורך להוציא הנחיה קלינית. בהתאם לתחום, פונה המכון לאיגוד שממנה אנשי מקצוע מומחים בתחום ההנחיה, מכנס אותם במשרדי הר"י - ונותן להם הנחיות והסבר לגבי אופן כתיבת מסמך ההנחיה (מה צריך להיכלל, מהו סדר הדברים הנכון וכו').

לאחר סיום הכתיבה, מועבר המסמך לראשי האיגודים הרלוונטיים, לצורך קבלת הערות; ולאחר האישור, מועלה המסמך באתר הר"י, תוך יידוע הרופאים על כך שמסמך הנחיה חדש הועלה לאתר ומופץ לציבור הרחב באמצעי התקשורת השונים.

מהי עמדתו של משרד הבריאות?

המכון הוא גוף מקצועי א-פוליטי שדואג לאיכות הרפואה והעמדות לגבי בדיקות, טיפולים או חיסונים (למשל). ניירות העמדה של המכון מבוססים על אספקטים מקצועיים בלבד, מבלי לקחת בחשבון שיקולים אחרים. המלצות המכון מועברות גם לידיעת משרד הבריאות שבוחן את תכנן ומחליט על התייחסותו אליהן.

פרופ' ראובן צימליכמן הוא יו"ר המכון לאיכות ברפואה בהר"י.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום