סוכרת: לעבור את חנוכה בשלום

(5)
לדרג

בשורה לחולי סוכרת: גם אתם יכולים לחגוג בחנוכה! קבלו טיפים לחיים בריאים עם הסוכרת מגולדי אלישר וגם מתכונים לסופגניות וללביבות

מאת: מערכת zap doctors

סיפורה של גולדי אלישר מתחיל כאשר אבחון שגוי של מחלה ממאירה הוביל לשורה של טיפולים מייסרים, שהותירו אותה עם מגוון בעיות בריאותיות, ובהם מחלת הסוכרת. כאשר גולדי הבינה שעליה לשמור על משטר תזונה קפדני, היא התגייסה למשימה בכל מאודה:

"אני אדם יסודי ומסור מאוד: קיבלתי הנחיות לגבי שינוי אורחות החיים ונצמדתי אליהן באדיקות. עשיתי כל מה שאמרו לי, אך במהרה הבנתי שהתפריט שקיבלתי אינו נכון עבורי בשל עומס הפחמימות. למדתי בעצמי מה מתאים לי, והסקתי כי עלי לשמור על תפריט דל פחמימות. מאז, זו הפכה להיות המשימה של חיי. הרבה סוכרתיים יכולים להילחם בסוכרת, אם יספרו פחמימות ולא בהכרח את הסוכרים. הגבלת כמות הפחמימות היומית עד ל-30 גרם חוסכת צרות רבות ומיטיבה עם רבים מהחולים".


תפריט דל בפחמימות לאיזון הסוכרת. צילום: שאטרסטוק

רק בישראל: מחסור במוצרים טעימים ודלים בפחמימות

גולדי סימנה את הפחמימות כאויב והבינה שסוכרתיים רבים במצבה מתמודדים עם אתגר מרכזי, שרבים אינם מודעים לו: הניסיון לאתר תזונה מתאימה, תזונה דלת פחמימות, שתיטיב עמם. כך היא מספרת: "בעוד שבארצות הברית ניתן למצוא שלל מוצרים זמינים וטעימים ודלי פחמימות, בארץ כמעט שאין להשיג מוצרים כאלה. סוכרתיים יכולים לאכול שם כמעט הכל, אפילו לחמים וקינוחים, אך בישראל לא חושבים עלינו כי אין מודעות".

גולדי הבינה מהר מאוד שאם אין מוצרים דלי פחמימות בהישג יד, צריך לייצר אותם באופן עצמאי. מרגע זה, הדרך להקמת קבוצת סוכרתיים פעילה הייתה קצרה. כיום, גולדי ומנהלת את קבוצת הפייסבוק הפופולרית שייסדה: "הכל זהב - מתכונים של גולדי לסוכרתיים" - קבוצה הגדלה והצוברת פופולריות בהתמדה.

גם סוכרתיים יכולים ליהנות

בקבוצת הפייסבוק חברים מרוצים רבים הנהנים ממתכונים למאכלים מגוונים ודלי פחמימות. - חלקם מגדירים את פועלה של הקבוצה כ"שליחות של ממש". הטיפים והמתכונים המגוונים של גולדי לתזונה דלת פחמימות, מאפשרים לסוכרתיים להכין בעצמם כמעט הכול, וכך הם אינם סובלים מתחושות של חסר; וקל להם להתמיד בתפריט שתורם לבריאותם.

"הסוד הוא להחליף את הקמח והמרכיבים עתירי הפחמימות במרכיבים בעלי אפקט דומה, שהם "Low Carb", כגון: קמח שקדים וקמח קוקוס. בחנויות טבע, ניתן למצוא מרכיבים חיוניים, חומרי יסוד שאפשר להכין מהם הכול, אפילו עוגות ולחמניות", מגלה גולדי את הבסיס לנס התזונתי ומפרטת: "זה נכון שהטעם לא זהה, ולא יוצאים בדיוק אותם המאכלים, אבל רוב המתכונים מאפשרים הכנה של מאכלים טעימים ובריאים.

אפשר למצוא בדף הפייסבוק גם מתכונים ללביבות וסופגניות דלות פחמימות; וליהנות מחנוכה, כמו מיתר החגים; וגם מחיי היום יום ומאירועים מיוחדים בחיינו. זה שאנחנו חולים לא אומר שהפסקנו לחיות - ואם אנחנו יכולים להקל על עצמנו, עלינו לעשות זאת".


סופגניה? להחליף את הקמח בקמחים דלי פחמימות. צילום: שאטרסטוק

ומה לדיאטניות יש להגיד בנושא?

עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לסוכרת, מדגישה כי חשוב להתאים את הטיפול ואת התפריט לצרכיו האינדיבידואליים של המטופל ולהנחות את הסוכרתי בהתאם למדדיו האישיים, לטיפול התרופתי שלו ולמצב הסוכרת שלו. על כן על כל חולה בסוכרת להתייעץ עם איש מקצוע מומחה בתחום.

אומנם, אין כיום המלצה רשמית לנקוט בדיאטה דלת פחמימות או בדיאטה אחרת, אבל יש הכרה כי כאשר דיאטה דלת פחמימות, נעשית בצורה נכונה ובפיקוח, הרי שהיא עשויה לסייע לחלק מהסוכרתיים להפיק מכך תועלת באיזון רמות הסוכר שלהם. האגודה האמריקאית לטיפול בסוכרת ממליצה להגביל את כמות הפחמימות בכל ארוחה, שכן הפחמימות הן הגורם העיקרי בתזונה המשפיע על רמת הסוכר בדם. כמו כן, חשוב להיות מודעים להשפעה של שאר מרכיבים במזון על גופנו (כגון סוגי השומנים) ולשים לב לכל הרכיבים התזונתיים שאנו צורכים, ולוודא כי הם מטיבים אתנו.

לסחוט מהלימונים לימונדה

תפריט דל בפחמימה איננו המסר היחיד של גולדי, אישה אופטימית ואסרטיבית, מלאה באנרגיות ושתלאות חייה לימדו אותה לסחוט מהלימונים לימונדה, ולהפוך את הקינוחים לדלי פחמימות. גולדי מבקשת להעביר מסרים לחולי הסוכרת, בתקווה שייעזרו בלקחים שהפיקה בעצמה במהלך חייה.

אלה הם שני כללי הזהב של גולדי, לחיים בריאים בצל הסוכרת:

1.בכל מוצר מזון שאתם מכניסים לפה, בדקו את תכולת הפחמימות שבו.

2. זכרו כי לא כל מוצר "ללא סוכר" בהכרח מתאים עבורנו! מה שחשוב לבדוק זה את כמות הפחמימות.

אם אין אני לי - מי לי?

"למדתי בדרך הקשה כי עלינו לחקור את גופינו ולהכירו", אומרת גולדי, בהתבסס על ניסיונה האישי: "חולים רבים נלחמים להפחית את כמות הסוכרים בתפריטם והם בכל זאת נכשלים. הסיבה לכישלון עלולה להיות ריבוי פחמימות והמטופלים צריכים להיות מודעים לאפשרות זו, ולבחון את תקפותה לגביהם. אז קראו ולמדו, קחו אחריות על החיים ואם אין לכם אמצעים זמינים שיסייעו לכם, גייסו אותם בעצמכם".

לקבל כלים ממומחים ולקחת אחריות על הבריאות. צילום: שאטרסטוק

אמצעים למדידת סוכר

בין האמצעים שגייסה גולדי, כדי לעזור לעצמה, נכללת בדיקה חדשנית שנקראת "הולטר סוכרת" המתבססת על טכנולוגיית Flash - Flash Glucose Monitoring, למדידת סוכר ללא דקירות, כאשר חיישן הממוקם על הזרוע מאפשר סריקה באמצעות קורא אלקטרוני, המציג את רמת הסוכר העדכנית. בנוסף, ישנו חץ מגמה, המזהה צפי לירידה או לעלייה של רמות הסוכר, ומידע על רמות הסוכר ב-8 השעות החולפות.

"כשהתבשרתי שאני סובלת מסוכרת, הכאב התקבע כחלק בלתי נפרד מחיי. כדי לעקוב אחרי רמות הסוכר דקרתי את עצמי עשרות פעמים, עד למצב שכבר לא יצא דם. רמות הסוכר בגופו של חולה סוכרת משתנות ללא הרף. מטרת הטיפול במחלה היא למנוע רמות גבוהות או נמוכות מדי, ולאזן אותן. איזון רמות הסוכר בדם מושג באמצעות תרופות, תזונה מותאמת וכושר גופני. הבעיה היא שקשה מאד לעקוב אחרי רמות הסוכר וללמוד כיצד כל מזון או פעולה משפיעים עליהן. שינה, ספורט, מאכלים מסוימים - כל דבר משפיע על רמות הסוכר באופן השונה מאחד לשני. מה שקרה לי קורה להרבה מטופלים: סבלתי מהרבה דקירות לשם מדידות, ונמנעתי ממאכלים מסוימים, בהתבסס על מידע חלקי ושגוי. כדי לעזור לעצמי להתאזן וגם כדי להימנע מהסבל הכרוך בדקירות המרובות, התחברתי להולטר.

לאחר תקופה מסוימת של שימוש במכשיר, הגעתי לביקור אצל ד"ר רויטמן, מנהל מרפאת סוכרת סוג 1 - בוגרים, במרכז DMC על מנת ללמוד מהנתונים המתקבלים בדו"ח מהמערכת על התנודות ברמות הסוכר ומה עליי לעשות על מנת לשפר את האיזון, למשל מה כדאי לאכול ואיזו פעילות גופנית מומלצת לי יותר. בזכות זה, למדתי המון על התנהגות הסוכרת שלי ואיך להתנהל עם המחלה בצורה טובה יותר."

סוכרת סוג 1 באמצע החיים- תמיכה ומלחמה על הזכויות

הטיפ אחרון של גולדי הוא להיעזר ככל שניתן ברשת תמיכה, ולהתגייס יחד, כדי להילחם על זכויות החולים. לטענתה, חולי הסוכרת סובלים מאפליה: תרופות ואמצעים מצילי חיים אינם ממומנים בסל התרופות ורבים מהחולים כורעים תחת נטל כלכלי כבד. בנוסף, חסר למטפלים הרבה ידע שיכול לסייע לחולים.

לאחרונה קיימה גולדי בשיתוף מרכז DMC, סדנה בשם "טייפ 1 באמצע החיים משמעויות ודרכי התמודדות" אליה הוזמנו מבוגרים חולי הסוכרת מסוג 1, שזכו לקבל כלים פרקטיים להתמודדות עם סוכרת, מאנשי המקצוע של המרכז:

"הבעיה עם בוגרים סוכרתיים מסוג 1 הוא שאין להם כיום מענה טיפולי הולם. לשם כך פתח המרכז עמו שתפתי פעולה מרפאה ייעודית עבורם, ומדובר בשיתוף פעולה נדיר בנוף. המועצה הלאומית לסוכרת נתנה המלצות לפתוח עוד מרפאות מסוג זה ואני מקווה שאכן נראה זאת מתממש, שכן לא פשוט להתמודד עם סוכרת מסוג 1 באמצע החיים, כשהיא נוחתת עליך כרעם ביום בהיר."


לביבות גבינה גולדי - חנוכה שמח גם לסוכרתיים (צילום: גולדי אלישר)

לביבות גבינה גולדי - חנוכה שמח גם לסוכרתיים. צילום: גולדי אלישר

לסיכום: גולדי מחדדת את המלצותיה לחולי הסוכרת: "הצטרפו לקבוצות מטופלים ברשתות החברתיות, השתתפו בסדנאות תמיכה והצטרפו למאבקים למען הרחבת סל הבריאות לטובת חולי הסוכרת." גולדי מסיימת במסר אופטימי: "סוכרת היא מחלה לכל החיים, אך אפשר לחיות ולתפקד היטב בצלה. צריך לדעת מה נכון לך, לדעת להילחם על הזכויות המגיעות לנו, ולא פחות חשוב - לדעת לבקש עזרה מאנשים הנמצאים במצב דומה למצבכם". לסיום, ממתכוניה המעולים והבריאים של גולשי אבישר, המומלצים לחולי סוכרת:


מתכונים לסופגניות אפויות

חומרים ל-10 סופגניות קטנות:

150 מ"ל שמנת 15%

2 כוסות קמח שקדים

2 כפות קמח קוקוס

20 טיפות סוכר-לוז נוזלי

2 ביצים

אופן ההכנה:

לערבב את כל החומרים יחד

למלא את הבלילה בתבניות מאפינס

לאפות בחום 170 מעלות כ-25 דקות.

הכנת המילוי:

1. מילוי שוקולד: להמיס 50 גרם שוקולד המכיל 85% מוצקי קקאו עם כף חמאת אגוזי לוז כ-30 שניות במיקרוגל או בבן-מארי. ניתן לצפות את הסופגנייה ולפזר מעליה קוקוס או להזריק בעזרת מזרק ייעודי לכך, את המילוי לתוך הסופגנייה.

2. מילוי ריבת תות של גולדי: לשים רבע חבילת תותים קפואים בסיר קטן, להוסיף קצת מי ורדים, קורט ציפורן, ממתיק לפי הטעם ולערבב על האש עד לצמצום הריבה.

לביבות גבינה ללא קמח

החומרים:

2 ביצים

מעט גבינת מוצרלה מגורדת

מעט פטה מגורדת

3 כפות קמח שקדים

לערבב את החומרים, ליצור לביבות מהבלילה ולטגן בחמאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום