טיפול בנחירות באמצעות התקן דנטלי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נוחרים בלילה? מעבר לפגיעה בחיי הנישואין, תדעו שאתם עלולים ללקות בבעיות רפואיות: ביתר לחץ דם, בדיכאון ובפגיעה בחשק המיני. מה עושים? התקן דנטלי (SnoreMD)

טיפולי שיניים
077-2310099 (מספר מקשר)

נחירות הן רעש מטריד בזמן שינה, המופק מהחלק האחורי של הפה (מקום המפגש של הלשון, הענבל וחלק הגרון העליון), בשל היצרות מעברי הנשימה בלוע ובגרון, שגורמת לרקמות הלוע הרכות לרטוט בעת כניסת האוויר פנימה. הנחירות מופיעות אצל אנשים שונים בדרגות שונות: החל מנחירה קלה ועד לנחירה בעוצמה רבה של 50-60 דציבלים.

מהם הגורמים לנחירות?

בזמן השינה, נרפים השרירים שסביב דרכי הנשימה (בסיס הלשון והחיך הרך) ומצרים את נתיבי מעבר האוויר. האוויר שנכנס פנימה ועובר דרך הנתיב הצר, מרעיד את הרקמות הרכות שבלוע, והרטט הזה הוא שגורם להפקת הרעש (הנחירה).

נחירות יכולות להיגרם כתוצאה מהמבנה של איברי הפה: ענבל ארוך, חך רפוי, שקדים מוגדלים, לשון גדולה, חסימה באף, או צוואר קצר ועבה. גורמים נוספים הם: גודש באף, אלרגיות, הצטננות, עישון (אקטיבי ופסיבי), עודף משקל, שתיית אלכוהול לפני השינה, צריכת כדורי שינה ועייפות מוגברת

נחירות: חסימת דרכי האוויר בשינה (אילוסטרציה shutterstock)
נחירות: חסימת דרכי האוויר בשינה (אילוסטרציה shutterstock)

האם הנחירות מסוכנות לבריאות?

הנחירות, כשלעצמן, אינן מסוכנות לבריאות אם כי על פי המחקרים, נחירות פוגעות באיכות השינה, מה שעלול לגרום ליתר לחץ דם, לירידה באחוז החמצן בדם, להאטה בקצב הלב, ליובש בפה, לעצבנות, לדיכאון, לעייפות, לחוסר ריכוז ואף לירידה בחשק המיני.

נחירות כבדות, לעומת זאת, מעידות בדרך כלל על בעיות רפואיות, כגון דום נשימה בשינה או דום נשימה חסימתי (Obstructive Sleep Apnea), שעלול להיות סכנת חיים של ממש.

מהו דום נשימה חסימתי?

דום נשימה הוא מצב שבו מופסקת הנשימה במהלך השינה, לפרקי זמן קצרים בני 10-30 שניות, למעלה מ-30 פעמים במהלך השינה. הפסקת הנשימה נגרמת מצניחה של בסיס הלשון לכיוון החך הרך, שחוסמת את מעבר האוויר.

בזמן הפסקת הנשימה, יורד ריווי החמצן בדם וחלים שינויים בלחץ הדם, הגורמים ליקיצה קצרה, שתחדש את הנשימה ותפתח את מעבר האוויר. בטווח הרחוק, עלולים להיגרם לחץ דם גבוה, מחלות לב ואפילו שבץ מוחי.

על פי הסטטיסטיקות, כ-6% מכלל האוכלוסייה סובלים מדום נשימה בשינה. גברים הם בעלי רמת סיכון גבוה יותר מנשים; ואחד מכל שלושה אנשים הסובלים מהשמנת יתר, סובל גם מדום נשימה בשינה.

ירידה במשקל תוביל לירידה בשיעור דום הנשימה (אילוסטרציה shutterstock)
ירידה במשקל תוביל לירידה בשיעור דום הנשימה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד ניתן לטפל בנחירות?

הטיפול המומלץ בנחירות כולל:
שינוי אורח החיים וירידה במשקל: ירידה במשקל הגוף (אצל אנשים הסובלים מעודף משקל) עלולה להביא לשיפור משמעותי בהפסקות הנשימה ובנחירות עד כדי היעלמותן. בנוסף, מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול לפני השינה ומשינה על הגב (שגורמת ללשון ליפול אחורה).

התקן דנטלי: טיפול נוסף הוא באמצעות התקן דנטלי (SnoreMD) אותו מרכיבים בזמן השינה. ההתקן מקדם את הלסת התחתונה כלפי חוץ ומונע את צניחת הלשון.

ניתוח: במקרים חמורים של דום נשימה חסימתי, ניתן לבצע ניתוח לקידום הלסתות והסנטר (Maxillo-Mandibular Advancement MMA), שבו מגדילים את מבנה דרכי האוויר העליונות, באמצעות הפרדה מבוקרת וקיבוע מחדש של עצמות הלסת העליונה, הלסת התחתונה והסנטר וכל השרירים המחוברים אליהן (ובכלל זה גם שרירי הלוע, בסיס הלשון והחך הרך). הניתוח מבוצע בהרדמה כללית - ואורך כ-3 שעות.

מהו התקן דנטלי לטיפול בנחירות?

התקן דנטלי הוא סד נשלף המורכב משתי פלטות, המותאמות לשתי לסתותיו של המטופל. הסד מקדם בעדינות (מרווחים של 1-6 ס"מ) את הלסת התחתונה, מונע את צניחת בסיס הלשון - ובכך שומר על נתיבי האוויר העליונים פתוחים, ובכך מפחית משמעותית את הנחירות. הסד מיוצר בהתאמה אישית לפי מידת הלסת, המיקום ומידת השיניים ללא חומרים מתכתיים, או חלקים קטנים המסוכנים לבליעה. חלקו החיצוני קשיח וחלקו הפנימי מרופד בסיליקון (בדומה לסד ספורט), ונוח להרכבה, אינו גורם לתופעות לוואי ואינו גורם לתחושת אי נוחות בפה.

האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה קבעה ששימוש בהתקנים דנטליים צריך להיות הטיפול ההתערבותי הראשון לטיפול בנחירות ודום נשימה בשינה, בדרגת חומרה קלה עד בינונית. מחקר דומה שנערך באנגליה, בקרב אנשים שנוחרים בדרגה קשה, מצא ששימוש בהתקנים דנטליים המקדמים את הלסת התחתונה, מפחית ב-85% את הנחירות.

למי מתאים השימוש בהתקן SnoreMD?

ההתקן מתאים לכל מי שסובל מנחירות בדרגה קלה-בינונית וכן לאנשים שחורקים שיניים בשינה. ההתקן אינו מתאים לצעירים מתחת לגיל 18; לאנשים הסובלים מדום נשימה חמור בשינה; לאנשים הסובלים מבעיות חמורות בתפקוד הלסת בשילוב כאבים (severe TMD); לאנשים שעברו השתלת שתלים דנטליים, בשנה האחרונה; לאנשים הנמצאים במהלך טיפול אורתודונטי וכבר הותקנו אצלם אביזרים דנטליים; לאנשים הסובלים משיניים רופפות, ממורסות או ממחלות חניכיים, וכן לאנשים המרכיבים שיניים תותבות, לאנשים הסובלים מאסתמה כרונית, מנפחת או מכל הפרעה נשימתית אחרת (אלא אם קיבלו היתר לשימוש מהרופא).

לשטוף את ההתקן בכל ערב עם משחת שיניים (אילוסטרציה shutterstock)
לשטוף את ההתקן בכל ערב עם משחת שיניים (אילוסטרציה shutterstock)

מהו הליך התחזוקה ומשך השימוש של ההתקן?

תקופת ההסתגלות אורכת בדרך כלל בין 6-8 לילות של שימוש רציף, במהלכם חשים לפעמים כאבים מתונים באזור הלסת, החניכיים והשיניים. כאבים חזקים עלולים להעיד על בעיה אחרת; ובמקרה כזה מומלץ להיוועץ ברופא.

על מנת לשמור על היגיינת הסד, יש לשטוף אותו בכל ערב, עם מים ומשחת שיניים, ממש בדומה לצחצוח שיניים. ההמלצה היא להחליף את ההתקן להתקן חדש בכל 12-18 חודשים.

ד"ר אבי סלסקי הוא רופא שיניים בעל מרפאה פרטית, העוסק בשיקומי פה מורכבים ובטיפולי נחירות.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום