כתמי פיגמנטציה: כיצד ניתן להסיר?

(14)
לדרג

מהן הסיבות להופעת כתמי פיגמנטציה על עור הפנים והגוף ומהי השפעת השמש והסיגריות? והכי חשוב: האם כתמים אלו מסוכנים וכיצד ניתן להסירם או אפילו להימנע? מדריך

מאת: שירלי שני

הכתמים הכהים הקטנים או המפושטים, שיכולים להופיע על עור הפנים, הקרקפת (אצל קרחים), הצוואר והמחשוף, הזרועות, כפות הידיים והכתפיים הם כתמי פיגמנטציה, הנוצרים לאחר שתאי המלנוציטים בעור מייצרים באופן מוגבר את פיגמנט המלנין, האחראי על צבע העור שלנו. כאשר העור משתזף, הוא מגן על עצמו באמצעות ייצור מוגבר של מלנין, המהווה מסנן הקרינה של עורנו, בכך שההתכהות בעור מסננת את קרני השמש. תופעה זו נקראת היפר פיגמנטציה.

הכתמים הללו, שנוצרים בעקבות ייצור יתר של מלנין, יכולים לכלול שילוב של מספר גוונים, בעומקים שונים בשכבות העור. חשיפה ממושכת לשמש לאורך שנים, מכהה את הכתמים, מעמיקה אותם ומפשטת אותם.

מדוע נוצרים כתמי פיגמנטציה על העור?

ד"ר אכי פרידמן, מומחה ברפואת עור ומין, דרמו אסתטיקה ולייזר, מנהל רפואי של מרפאת i SKIN CLINIC, מונה את הסיבות העיקריות להיווצרות הכתמים הכהים:

חשיפה לשמש ללא אמצעי הגנה: קרם הגנה וכובע. תתפלאו לדעת, במדינה שמשית כמו ישראל, קרינת השמש החזקה חודרת גם דרך שמשות הרכב ושמשות הבית או המשרד. כך שאם אתם נוהגים שעות רבות, חובה למרוח קרם הגנה גם כאשר אתם נוהגים; ואם אתם עובדים במשרד צמוד לחלון, צמצמו את חדירת הקרינה באמצעות צלון או וילון.

עישון סיגריות: באופן כללי, עישון גורם להזדקנות מוקדמת של עור הפנים. כמובן שככל שמעשנים יותר סיגריות, לאורך שנים רבות יותר, העישון מאיץ היווצרות קמטים סביב השפתיים, כתמים על עור הפנים, יובש עור ונטייה לגוון עור פנים צהוב. הקמטים וכתמי הפיגמנטציה נוצרים כתוצאה מהחשיפה היומיומית של עור הפנים לחום של הסיגריות ולחומרים הכימיים הפעילים, הפוגמים באיכות ובמראה העור.

שינויים הורמונליים בקרב נשים: בעקבות נטילת גלולות, במהלך הריון ולאחר הלידה, הגורמים לעלייה ברמת ההורמון MSH - Melanin Stimulating Hormone, המעורר ייצור מוגבר של פיגמנט המלנין בעור. נטייה גנטית וחשיפה לשמש יחמירו את הכתמים. כתמים בעור, המופיעים כתוצאה משינויים הורמונליים, נקראים מלזמה.

הריון: הופעת כתמי פיגמנטציה על עור הפנים, במהלך ההריון,שכיחה מאד וזכתה לכינוי "מסכת היריון" (מלזמה). אצל חלק מהנשים, הכתמים שהופיעו במהלך ההריון יתבהרו מספר חודשים לאחר הלידה או סיום ההנקה, ואצל חלקן יישארו כתמים. כמובן שחשיפה לא מבוקרת לשמש ושיזוף, יכהו ויעמיקו את הכתמים.

גיל: ככל שאנו מתבגרים, ההשפעה של נזקי השמש ניכרת יותר - וגם הכתמים על העור מתרבים ומתפשטים.

נטילת תרופות כרונית: נטילת תרופות מסוגים שונים, באופן קבוע, כדוגמת טיפול ביתר לחץ דם, יכולה לגרום לייצור מוגבר של מלנין בעור.

כוויה שהותירה כתם כהה.

תכשירים קוסמטיים: קרמים ובשמים שאינם מתאימים לעור הפנים, וגורמים לפצעים ולצריבה בעור שמותירים בו כתמים.

האם כתמי הפיגמנטציה מסוכנים?

כתמי הפיגמנטציה אינם מסוכנים והסיבה להסירם היא אסתטית. הכתמים מטרידים במיוחד כאשר הם מפושטים ובולטים מאוד. על עור הפנים של נשים שהוא עדין וחלק יותר, הכתמים בולטים יותר. האזורים בהם נפוצה התפשטות הכתמים הכהים על פני השטח של כל הלחי או שתי הלחיים, על השפה העליונה בצורת 'שפם', במרכז המצח, ברקות ובסנטר. אצל קרחים, הכתמים יכולים להתפשט על פני כל הקרקפת.

מספר טכנולוגיות רפואיות שמאפשרות להבהיר ולהסיר את הכתמים. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להסיר כתמי פיגמנטציה?

ד"ר פרידמן מסביר: "כיום ישנן מספר טכנולוגיות רפואיות שמאפשרות להבהיר ולהסיר את הכתמים. בחירת השיטה הטיפולית להסרת כתמי פיגמנטציה נקבעת על בסיס 3 קריטריונים: גודלו של הכתם (עד כמה מפושט ומכסה שטח עור רחב), עומק הכתם בשכבות העור וגיל המטופל/ת.

השיטות הקיימות הן:

משחות הבהרה: ברוב המקרים, לכתמי פיגמנטציה קטנים, יתאים טיפול באמצעות מריחת משחות הבהרה, המבוססות ברובן על חומרים כגון הידרוקינון ודומיו, חומרים התורמים לוויסות ייצור המלנין בעור.

פילינג עדין באמצעות לייזרCO2: במקרים של כתמים על השכבה העליונה של עור הפנים, יתאים טיפול פילינג מסוג Shining Skin, פילינג עדין ושטחי, שמטרתו לקלף רק את שכבת תאי העור העליונה.

קילוף עמוק לחידוש העור: במקרה של כתמים מפושטים ועמוקים, מטרת הטיפול היא לבצע קילוף עמוק של רקמת עור וצמיחת תאי עור נקיים מכתמים. הטיפול מסוג Ultra Peeling, יבוצע באופן חד פעמי או כסדרה של טיפולים, בהתאם למצב העור. גם טיפול זה מבוצע באמצעות לייזרCO2.

במקרה של כתמים עמוקים ומפושטים, על מנת להשיג את התוצאה המיטבית בהסרת הכתמים, לעתים יש צורך לשלב בין טיפול פילינג בלייזר עם טיפול במשחה להבהרת כתמים.

IPL: הסרת כתמים באמצעות הבזקי אור - קרניים החודרות לעומק העור ומפרקות את הפיגמנט היוצר את הכתם.

Clear Lift: טיפול באמצעות קרני לייזר, החודרות לתת העור וגורמות לעור לייצר קולגן ואלסטין, לשם ריפוי ושיפור; ובנוסף, הורסות את שכבת הפיגמנט בחלקו העליון".

מה בנוגע לטיפול עונתי?

הטיפול להסרת כתמים מבוסס על יצירת כוויה מבוקרת על שטח פני העור, במטרה לגרום לקילופו; ולאחר מכן לצמיחת תאי עור חדשים, בעלי גוון אחיד ובהיר יותר. מאחר שהעור חשוף ופגיע יותר בשבועות שלאחר הטיפול, אין להיחשף לשמש, כדי שלא לגרום יצירת כתמים חדשים. זו הסיבה שטיפול להסרת כתמי פיגמנטציה מומלץ לבצע בחודשי הסתיו והחורף. יחד עם זאת, מכיוון שבישראל גם בעונת החורף יש מספיק ימים, בהם קרינת השמש חזקה, לאחר הטיפול חובה להשתמש בקרם הגנה ולחבוש כובע רחב שוליים.

לא לוותר על הכובע בכל חשיפה לשמש. צילום: שאטרסטוק

כיצד למנוע החמרה של כתמי פיגמנטציה?

לסיום, להלן 7 המלצות של ד"ר אכי פרידמן למניעתם של כתמי פיגמנטציה:

1. להימנע מחשיפה לשמש היוצרת כוויות בעור המותירות כתמים כהים. כמו כן, יש לזכור כי חשיפה בלתי מבוקרת לשמש מכהה, מעמיקה וגורמת להתפשטות כתמי פיגמנטציה, שנוצרו בעקבות הריון, גיל מבוגר, עישון, פצעים וכיוצא באלו.

2. בכל חשיפה לשמש, יש להקפיד למרוח קרם עם מקדם הגנה, בשיעור לפחות 50 - 30 SPF ולחבוש כובע רחב שוליים.

3. למי שעובד שעות ארוכות בחוץ או נוהג שעות רבות, מומלץ ללבוש חולצה ארוכה גם בחודשי הקיץ.

4. להפסיק לעשן גם כדי למנוע נזק לעור שמתבטא ביצירת קמטים, כתמים ושינוי בגוון העור.

5. לא להשתמש בתכשירים קוסמטיים שאינם מתאימים לעור הפנים.

6. במקרה של פצעי אקנה, חשוב לטפל בהקדם כדי למנוע יצירת כתמים וצלקות.

7. ניתן להשתמש במשחות המכילות חומרי הבהרה, לצמצום מידת הנזק.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום