מחסור חמור ברופאי משפחה

(0)
לדרג

מצבת רופאי המשפחה צונחת: מעל ל-40% עברו את גיל 60, ואין עתודה להחלפתם. בנוסף, יש עומס רב על הרופאים בקופות: לכל רופא כ-1,800 מטופלים

מאת: מערכת zap doctors

משבר מתמשך ברפואת הקהילה בישראל לפיו קיים מחסור חמור ברופאי משפחה בכלל קופות החולים: בדיון שהתקיים היום (יום ב') בוועדת הבריאות של הכנסת על מצוקת רופאי המשפחה והרפואה הקהילתית בישראל הסתברו נתונים מדאיגים במיוחד, המדגימים את עומק הבעיה. לדברי פרופ' שלמה וינקר, יו"ר איגוד רופאי המשפחה, "מעל ל-40% מרופאי המשפחה עברו כבר את גיל 60, ואין עתודה להחלפתם".

נתונים מדאיגים לא פחות נוגעים גם למספר המטופלים של רופאי המשפחה בכלל קופות החולים: 1,814 במכבי, 1,730 בכללית וביתר הקופות מעל לאלף חולים לכל רופא. זאת ועוד, מתברר כי את רוב זמנם נאלצים הרופאים להקדיש לענייני בירוקרטיה ורק 40% מהזמן מוקדש למטופל. משמעותם של נתונים אלו אינה רק פגיעה באיכות הטיפול אותו מקבלים החולים מרופא המשפחה שלהם, אלא גם יצירת עומס על שאר מערכות האבחון והטיפול הציבוריות.

הדברים קיבלו משנה תוקף מדבריו של יו"ר חטיבת רופאי הקהילה בקופת חולים כללית, ד"ר אלכסנדר לוין, שאמר: "זה מצב חירום; יש רק כ-70 מתמחים בשנה, וצריך למעלה מ-250 מומחים בכל שנה. בנוסף, רופא משפחה מתעסק 60% מהזמן בביורוקרטיה, ורק 40% מהזמן מושקע במטופל עצמו".

ד"ר מיכל שני, רופאת משפחה: "העומס גדל והתקנים מצטמצמים. כתוצאה מכך אני נאלצת לשלוח מטופלים לבדיקות, במקום לסגור את העניינים אצלי, כי מחכים לי עוד המון חולים מחוץ לדלת".

מנהל המחלקה להתמחות ברפואת המשפחה בקופת חולים מאוחדת, פרופ' אנטוני היימן, סיכם את תמונת המצב: "הדרך הבטוחה להפחית את הוצאותיה של מערכת הבריאות היא לחזק את רפואת הקהילה, וחלק מזה זה לתת יותר זמן לפציינט ולגייס אחיות שיסייעו בטיפול. אנחנו במשבר אמתי, זו לא סתם מילה שחוקה".

המחסור במתמחים חדשים מדאיג במיוחד (אילוסטרציה shutterstock)
המחסור במתמחים חדשים מדאיג במיוחד (אילוסטרציה shutterstock)

פתרון? קיצוץ תקציבי נוסף נראה באופק

למרות הצהרות של משרד הבריאות על הענקת תמריצים לקופות החולים שיגדילו את מספר התקנים שלהן לרופאי משפחה נראה כי יידרשו לכך פעולות נרחבות ועמוקות יותר אך אלו מוטלות בספק נוכח הקיצוץ המשמעותי הצפוי בתקציב משרד הבריאות. ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני: "לצערי צפויה ועדת הכספים לאשר היום קיצוץ נוסף של מעל מיליארד שקלים בתקציבי המשרדים, בהם גם משרד הבריאות".

מנהלת מחלקת מנהל רפואה במשרד הבריאות, ד"ר ניבה אזוז: "הכרזנו על תמרוץ קופות חולים שיפתחו תקנים חדשים לרופאי משפחה. אנחנו מקווים שיהיה לנו תקציב לשם כך. בנוסף, אנחנו פועלים להפחית מדרישות משרד החינוך לאישורים רפואיים עבור תלמידים ומתן הרשאה לבתי חולים לספק תרופות למטופלים למשך שלושה ימים ממועד השחרור. כל זה על מנת להקל על עומס רופאי המשפחה".

ועדת הבריאות צפויה להתכנס בהקדם לדיון בנושא זה בהשתתפות ראשי משרדי הבריאות והאוצר. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, אמר: "המצב מדאיג ודורש טיפול שיטתי. היערכות נכונה עשויה אף לחסוך כסף. אני חושש מנהירה לבתי חולים והכבדה על המערכות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום