סרטן הגרון: מחלה של מעשנים

(11)
לדרג

מהו סרטן הגרון ומהם גורמי הסיכון ללקות במחלה? מהם הסימפטומים של סרטן הגרון וכיצד ניתן לטפל? סקירה נרחבת בעקבות פטירתה של אהובה עוזרי ז"ל מסרטן הגרון

מאת: ד"ר אבי חפץ

מותה של אהובה עוזרי ז"ל, זמרת-יוצרת, פזמונאית ומלחינה, בגיל 68 מסרטן הגרון, העלה לתודעה את חשיבות אבחון המחלה והטיפול בה. במאמר זה נסקור, בין היתר, את גורמי הסיכון ללקות בסרטן הגרון, הסימפטומים של המחלה ואת הטיפולים האפשריים.

מהו סרטן הגרון ומהי שכיחותו?

סרטן הגרון (Laryngeal Cancer) נחשב כשכיח פחות ביחס לסוגי הסרטן האחרים; יחד עם זאת, זהו סרטן אלים, בעל השלכות קשות, כפי שיפורט להלן.
בישראל מאובחנים מדי שנה כ-200 מקרים חדשים של סרטן הגרון, מתוכם כ-85% מהחולים הם גברים, רובם מעשנים. בקרב 99% מהחולים בסרטן הגרון, הגידול הוא סרטן מסוג קרצינומה של תאי קשקש (הרירית שמצפה את כל מערכת הנשימה והבליעה העליונות). זהו סוג סרטן אגרסיבי, שאם איננו מאובחן בשלב ראשוני, השכיחות לתמותה גבוהה מאד: בין 40%-50% מהחולים נפטרים בתוך שנתיים - עד חמש שנים מרגע גילוי המחלה.

ברוב המקרים (כשני שליש) הגידול הממאיר ממוקם על אחד או שניים ממיתרי הקול, הנמצאים במרכז הגרון; ואצל שליש מהחולים, הגידול ממוקם קרוב יותר לאזור בית הבליעה.

חשוב לציין שלושה תפקידים עיקריים של הגרון:

הגרון משמש מעבר לאוויר מקנה הנשימה אל הריאות.

הגרון משמש כשסתום חד כיווני, אשר מונע חדירה של מזון ושתייה אל קנה הנשימה.

בגרון נמצאים שני מיתרי הקול, המפיקים צלילים והמאפשרים לנו את יכולת הדיבור.

עישון סיגריות ושתיית אלכוהול - מזיק במיוחד (אילוסטרציה shutterstock)
עישון סיגריות ושתיית אלכוהול - מזיק במיוחד (אילוסטרציה shutterstock)

מהם גורמי הסיכון ללקות בסרטן הגרון?

מדובר בשילוב של גורמים שתורמים להתפתחות סרטן הגרון. יחד עם זאת, על בסיס נתונים של חולים בסרטן הגרון, ניתן להצביע על מספר גורמים שמעלים את הסיכון ללקות בסרטן הגרון:

עישון: מעשנים נמצאים בקבוצת סיכון, להתפתחות סוגי סרטן שונים, לרבות סרטן הגרון. שאיפת עשן סיגריות לאורך שנים חושפת את התאים בגרון לחומרים המסרטנים המצויים בעשן הסיגריות. חומרים אלה גורמים לשינויים בתא, שיובילו להפיכתו להיות סרטני.

צריכה מוגברת של אלכוהול: חשוב לציין כי שילוב של עישון ושתיית אלכוהול, הוא סינרגטי: דהיינו, כל אחד משני הגורמים הללו מגבירים את השפעתם המזיקה האחד על השני.

מין: השכיחות של סרטן הגרון גבוהה יותר בקרב גברים, ככל הנראה, מכיוון שגברים מעשנים יותר מנשים. על פי דו"ח של משרד הבריאות שפורסם בשנת 2014, 24.5% מכלל הגברים בישראל מעשנים, לעומת 13.2% מהנשים בישראל.

גיל: בדרך כלל סרטן הגרון מתפתח בגיל 50 ומעלה.

נגיף הפפילומה: זיהום הנגרם מסוג מסוים של נגיף הפפילומה האנושי (HPV). גידול זה אופייני יותר לבית הבליעה. דוגמה מוכרת השחקן מייקל דאגלס, שחלה בסרטן בבית הבליעה, כתוצאה מהדבקה בווירוס הפפילומה.

מהם הסימפטומים של סרטן הגרון?

במרבית המקרים, כאמור לעיל, ממוקם הגידול על אחד ממיתרי הקול או באזור הסמוך למיתרי הקול. לכן התלונה העיקרית של המטופל תהיה צרידות שאיננה חולפת, גם כעבור מספר שבועות.

במקרים של גידולים גדולים ומפושטים יותר, יכולים להופיע התסמינים הבאים: הפרעה בנשימה, שיעול עם ליחה דמית, הפרעה בבליעה, כאבים בבליעה, כאב מוקרן לאחת האוזניים, גוש בצוואר (סימפטום להתפשטות של הגידול המקורי לבלוטת הלימפה).

סרטן הגרון שכיח בעיקר בקרב גברים בגיל 50+ (אילוסטרציה shutterstock)
סרטן הגרון שכיח בעיקר בקרב גברים בגיל 50+ (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד ניתן לטפל בסרטן הגרון?

הטיפול בסרטן הגרון נקבע בהתאם לשלב המחלה, דהיינו לגודלו של הגידול, למיקומו בגרון, להתפשטותו לאיברים סמוכים, לבלוטות לימפה, לצוואר או לאיברים מרוחקים - המקרים השכיחים יותר הם גרורות לריאות.

הטיפול בשלב הראשון של המחלה, כאשר הגידול קטן, כולל לרוב כריתה של הגידול באמצעות מכשיר לייזר מתקדם. ניתוח כריתה מסוג זה מבוצע בהרדמה כללית.

בגידול בשלבי הביניים 2 ו-3, הטיפולים המקובלים כוללים טיפול באמצעות הקרנות המכוונות לגידול עצמו (ולרקמות סביבו), לעתים בתוספת טיפול תרופתי כימותרפי.

ישנם מקרים בהם נציע כריתת גרון חלקית, בגישה אנדוסקופית. כיום, ניתן לבצע את רוב הניתוחים להסרת גידולים בגרון באמצעות אנדוסקופ, כלומר ללא חתך בצוואר.

בשלב 4, הטיפול המקובל הוא כריתת גרון מלאה, או ניסיון לשימור הגרון, באמצעות קרינה משולבת עם כימותרפיה.

אצל כשני שליש מהחולים, כאשר הגידול איננו מתקדם מדי, שילוב של כימותרפיה והקרנות מבטל את הצורך לבצע כריתת גרון מלאה.

במקרים בהם מבוצעת כריתת גרון מלאה, סיכויי ההחלמה גבוהים יחסית. ניתוח זה הוא טיפול אונקולוגי מצוין. יחד עם זאת, חסרונו בכך שהחולה יישאר ללא יכולת דיבור כתוצאה מהוצאת מיתרי הקול.

כיום, ניתן לאפשר לחולה לשחזר את יכולת הדיבור, באמצעות השתלת תותב דיבור, כמו במקרה של הזמרת אהובה עוזרי ז"ל. השתלת תותב הדיבור מבוצעת מיד לאחר כריתת הגרון וכאשר החולה משוחרר לביתו, יש לו את היכולת לדבר באופן ברור ומובן, לאחר הדרכה של קלינאית תקשורת.

חשוב לציין שכריתת גרון מלאה היא פתרון מצוין לבעיות נשימה, בליעה ולכאבים מהם סבל החולה, כתוצאה מהגידול הסרטני המפושט לפני הניתוח. אצל חלק מהחולים, איכות הקול עם תותב הדיבור תהיה טובה יותר מאיכות הקול שהייתה לפני הכריתה, כאשר הגידול הסרטני פגע במיתרי הקול.

כיצד ניתן לשפר את הסיכוי למניעה של המחלה?

גמילה מעישון והגברת המודעות לסכנות הטמונות בעישון.

שתיית אלכוהול מתונה.

לסיכום, חשוב לציין כי רוב החולים בסרטן הגרון, לקו במחלה זו כתוצאה מעישון, משתיית אלכוהול או משניהם. הימנעות וגמילה מהרגלים ממכרים אלה עשויה להציל חיים.

ד"ר אבי חפץ הוא מנהל היחידה לכירורגיה ואונקולוגיה של ראש וצוואר, במרכז הרפואי א.ר.ם, באסותא ת"א; יו"ר החברה לכירורגיה ואונקולוגיה של ראש צוואר, לשעבר; ויועץ של האגודה למלחמה בסרטן.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי ראש-צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום