שבץ: שיפור בטיפול אך לא במודעות

(0)
לדרג

שיפור מרשים במהירות הטיפול ובאיכותו באלו הממהרים להגיע לבית החולים, אך עדיין מרבית הלוקים בשבץ מאחרים להתפנות. אחד מכל 6 אנשים צפוי ללקות באירוע מוח

מאת: מערכת zap doctors

נתונים מעודדים על עלייה בהיקף ובאיכות הטיפול המהיר המתבקש בלוקים בשבץ, אך לא על המודעות לחשיבות הפינוי המהיר לבית החולים: על פי הנתונים הנחשפים היום (יום ה') בכנס השנתי של האיגוד הנוירולוגי הישראלי: חל שיפור משמעותי במהירות מתן הטיפול הדחוף באירוע מוח חד, במסגרתו הוכפל שיעור החולים בהם בוצעה בדיקת CT ראש מהירה בתוך 25 דקות. לנתון זה חשיבות מיוחדת, שכן "זמן אבוד הוא מוח אבוד", וטיפול מהיר יותר משמעותו הפחתה נוספת בסיכון לנכות. כמו כן, חל שיפור משמעותי בשיעור המטופלים להם ניתנה תרופת TPA להמסת קרישי דם והוא עומד על 40% מהמטופלים לעומת 25% בלבד ב-2013 (עלייה של 75%), להפחתת הסיכון לנכות הנגרמת משבץ מוחי.

עוד יש לציין כי מאז 2013 הוכפל השימוש בטכנולוגיה חדישה לצנתור מוח דחוף, ועלה היקף השימוש בטכנולוגיות לאבחון סיבת האירוע המוחי.

מבחינת מודעות הציבור חל שיפור בהיקף השימוש בתרופות למניעת אירוע מוחי (בעיקר בסטטינים, תרופות אשר מורידות את רמות הכולסטרול ומסייעות בהפחתת הסיכון לאירועים חוזרים) כמו גם בשימוש בנוגדי קרישה. באופן כללי בשלוש השנים האחרונות נרשם שיעור גבוה יותר של אירועי מוח קלים בחומרתם בקרב כלל האירועים המוחיים, ונמשכת המגמה של הפחתה בנכות הקשה והתמותה מאירועים מוחיים - ככל הנראה, בזכות השיפור בטיפול למניעה והטיפול הדחוף בשבץ מוח חד.

שיפור במהירות הטיפול ובאיכותו בלוקים בשבץ (אילוסטרציה shutterstock)
שיפור במהירות הטיפול ובאיכותו בלוקים בשבץ (אילוסטרציה shutterstock)

עדיין קיים איחור בפינוי לבית חולים של לוקים בשבץ

15,000 אנשים בישראל נפגעים מדי שנה מאירוע מוחי, מחלה המדורגת כגורם הנכות המוביל באדם הבוגר. 1 מכל 6 אנשים יפגע מאירוע מוחי במהלך חייו. למרות הנתונים המעודדים העולים מהסקר הלאומי NASIS 2016 מסתבר שככל הנראה, לא די בקמפיין המודעות שנערך בנושא ועדיין קיים איחור בפינוי לבית החולים: מרבית הלוקים באירוע מוחי ממשיכים להגיע באיחור לבית החולים ומחמיצים את חלון ההזדמנויות לטיפול מונע נכות. 4 מכל 10 נפגעים מגיעים לבית החולים בכוחות עצמם או על ידי קרוביהם ומעדיפים לוותר על הזמנת אמבולנס. נראה כי רק בסקרים עתידיים ניתן יהיה להעריך את השפעת קמפיין המודעות לאירוע מוחי על אופן ההגעה לבית החולים והמהירות בה היא מתבצעת.

פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר האיגוד הנוירולוגי: "בשנים האחרונות הוגדרו ע"י משרד הבריאות... מדדי איכות ייעודיים לאיכות ומהירות הטיפול באירועים מוחיים אשר תרמו לממצאים חיוביים אלו. כמו-כן נקבעה תכנית לאומית לשבץ המוח אשר הושקה רק לאחרונה ע"י שר הבריאות. יישום התכנית הלאומית הכוללת השקעה בתשתיות ייעודיות לטיפול דחוף בשבץ מוח ובתקני כוח אדם מקצועי הזמינים 24 שעות ביממה, חיוניים בכדי לאפשר טיפול רפואי נוירולוגי דחוף מונע נכות במהירות וללא דיחוי".

הסקר לאומי NASIS לשנת 2016 על תחלואת שבץ מוח חד בישראל נערך בחודשים אפריל-מאי 2016 בכל 27 בתי החולים הכלליים בארץ והקיף למעלה מ-2000 מטופלים במטרה לזהות מגמות בתחלואת שבץ מוח חד ובטיפול בו. הסקר הנערך והמתפרסם אחת ל-3 שנים, הוא מטעם האיגוד הנוירולוגי בשיתוף עם ההסתדרות הרפואית (הר"י), עם איגוד הפנימאים ועם המרכז הישראלי לבקרת מחלות.

חשוב להכיר את סימני האזהרה לשבץ מוחי: פה עקום, צניחת יד, והפרעה בדיבור. גם אם רק אחד מהסימנים מופיע יש להזמין אמבולנס לפינוי מהיר לבית החולים!

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום