בדיקת קרקעית העין: מדריך

(60)
לדרג

כיצד יכולה בדיקת קרקעית העין לסייע באיתור מחלות? כיצד היא מתבצעת וכיצד עליכם להיערך לבדיקה? כל מה שרציתם לדעת על בדיקת העיניים ששומרת לכם על העיניים

מאת: ד"ר הניה ליכטר

קרקעית העין היא החלק האחורי של העין שהוא האזור היחיד בגוף האדם בו ניתן לראות את כלי הדם בבדיקה לא פולשנית. הסתכלות בקרקעית העין נותנת לרופא הערכה לגבי פגיעה בכלי הדם של הרשתית או תקינותם, יחד עם שאר מרכיבי העין הנמצאים שם.

מה ניתן לראות בבדיקת קרקעית העין?

בבדיקת קרקעית העין ניתן לראות את המבנים הבאים:

רשתית העין: רקמה עצבית רגישה לאור, הבנויה מתאים קולטי אור (פוטורצפטורים), הממירים את קרני האור לאותות חשמליים לשם עיבוד ראשוני של המידע. האותות החשמליים עוברים מהרשתית, דרך עצב הראייה ומשם למוח לצורך עיבוד התמונה.

היקף הרשתית: חשיבותה רבה למבנה תקין ויציב של הרשתית.

עצב הראייה: דרכו מועברים האותות החשמליים מהרשתית למוח.

המקולה: מרכז הראייה ברשתית העין, בו נמצא הריכוז הגבוה של הפוטו רצפטורים. מרכז הראייה מאפשר לנו את ראיית פרטי התמונה המדויקים ואת ראיית הצבעים.

כלי הדם: מזינים את הרשתית ומשקפים, בדרך כלל, את מצב כלי הדם בגוף כולו.

בנוסף, מאפשרת בדיקת קרקעית העין לראות את זגוגית העין - החלק הגדול ביותר בעין - שהוא למעשה ג'ל שקוף הממלא את רוב גלגל העין. הזגוגית מחוברת בחוזקה לרשתית, מסביב לעצב הראייה ובהיקף ודרכה עוברות קרני האור אל הרשתית. לזגוגית תפקיד בשמירה על גלגל העין ובמניעת היפרדות של הרשתית מדופן גלגל העין.

בדיקה לא פולשנית לאבחון מצב כלי הדם בעין (אילוסטרציה shutterstock)
בדיקה לא פולשנית לאבחון מצב כלי הדם בעין (אילוסטרציה shutterstock)

מהי מטרת בדיקת קרקעית העין?

בדיקת קרקעית העין, הנקראת גם Fundus, נועדה לאבחן מחלות שונות ברשתית העין או בעצב הראייה ולאתר סיבות לירידה חדה בראייה. הבדיקה מבוצעת במקרים הבאים:

במטופלים המתלוננים על עכירות בראייה או על ראייה של עצמים צפים בשדה הראייה, בצורה של "זבובים", נקודות או פסים - תופעה הנקראת floaters, אשר עלולה להוביל במקרים מסוימים לקרע (או לקרעים) בהיקף הרשתית ולהוביל להיפרדות הרשתית מדופן גלגל העין.

כאשר יש תסמינים של היפרדות רשתית היכולים להופיע כירידה בראייה, כהבזקי אור ("ברקים"), הופעת צל או וילון בשדה הראייה.

כאשר חלה ירידה פתאומית בראייה, יש לבצע בדיקה מקיפה של הרשתית, כדי לשלול מצבים כדוגמת חסימת כלי דם ברשתית (כגון חסימה וריד או עורק, דלקת של עצב הראייה והיפרדות רשתית).

ניתן לגלות מחלות ניווניות של הרשתית, כגון: ניוון של מרכז הראייה ברשתית (מקולה) - AMD - Age-related Macular Degeneration. למחלה זו שתי צורות: "יבשה ו"רטובה". בצורה ה"יבשה", יופיעו נקודות צהובות על הרשתית באזור מרכז הראייה הנקראות דרוזן. בצורה ה"רטובה", הצורה הקשה יותר, יתאפיין מהלך המחלה בצמיחת כלי דם בלתי תקינים ברשתית.

הטיפול לצמצום כלי הדם הללו כולל מתן זריקה של חומרים המעכבים צמיחת כלי דם לחלל זגוגית העין לעתים תכופות (לעתים מדי חודש). לכן חולים אלה נדרשים לעבור בדיקה של קרקעית העין לעתים קרובות, יחד עם בדיקת ההדמיה OCT, כדי לבדוק אם חל שיפור במצב כלי הדם הלא תקינים המופיעים ברשתית.

הבדיקה נערכת גם בחולים במחלת העיניים גלאוקומה, אשר מתבטאת בלחץ תוך-עיני גבוה הלוחץ על עצב הראייה וגורם לשינויים במבנה שלו. בדיקת קרקעית העין מאפשרת מעקב אחר עצב הראייה.

בחולים במחלות כרוניות, שיכולות להשפיע גם על כלי הדם כדוגמת יתר לחץ דם או סוכרת: ביתר לחץ דם, ניתן לראות בבדיקת קרקעית העין נזק לכלי הדם ברשתית, כגון הצרויות ודימומים (זו בדרך כלל עדות לכך שגם כלי הדם באיברים אחרים בגוף ניזוקו). במקרה זה, תוצאות בדיקת קרקעית העין יספקו אינדיקציה לגבי יעילות הטיפול התרופתי והצורך באיזון המחלה.

מחלת הסוכרת עלולה לגרום, בין השאר, גם לדימומים ולבצקות ברשתית, ולכן חולי סוכרת נדרשים לעבור בדיקה של קרקעית העין אחת לשנה, כדי לראות אם אין עדות לנזק של הסוכרת לעיניים. אם קיימת פגיעה של הסוכרת ברשתית, מצב הנקרא רטינופתיה סוכרתית, המטופלים נדרשים לעבור בדיקה של קרקעית העין מדי 4 חודשים. מחלת עיניים זו היא סיבוך של מחלת הסוכרת ומלבד דימומים ובצקות, היא עלולה להתבטא בצורתה הקשה בצמיחת כלי דם לא תקינים ברשתית הנוטים לדמם ולהוביל לירידה בראייה עד לכדי עיוורון, שכן תפקיד כלי הדם להזין את הרשתית, ובצורתם הפתולוגית הלא תקינה, תיפגע אספקת החמצן לרשתית.

הטיפול במצב זה כולל צריבה באמצעות לייזר של אזורי רשתית היקפיים, כדי להוריד את האזורים הצורכים חמצן. בנוסף, באמצעות הלייזר, מסירים כלי דם קטנים ובלתי תקינים שדולפים וגורמים לבצקות ברשתית. בשנים האחרונות, נעשה שימוש גם בהזרקות של חומרים המונעים צמיחה של כלי דם לתוך חלל הזגוגית.

במקרים בהם החולה מתלונן על כאבי ראש ותחושה של לחץ בראש, שלא נמצא להם הסבר. במקרים של לחץ תוך גולגלתי גבוה, מסיבות שונות (גידולים, עודף נוזלים או סיבות אחרות), ניתן לראות את השפעת הלחץ על עצב הראייה, שהינו חלק ממערכת העצבים המרכזית. העצב יהיה בצקתי, מורם ועם דימומים סביבו. את השינויים בעצבי הראייה, ניתן יהיה לראות בבדיקת קרקעית העין - והם יופיעו, בדרך כלל, בשתי העיניים.

במקרים נדירים: כשעולה חשד לגידולים בקרקעית העין, דוגמת מלנומה של העין, גרורות ועוד.

זיהומים בקרקעית העין או התפשטות של זיהומים לעין ממקומות אחרים בגוף.

כפי שמפורט לעיל, בדיקת קרקעית העין משמשת לנו, אפוא, כעזר רב, במקרים רבים ומגוונים הקשורים לעיניים ולגוף כולו.

שלב ראשון: הזלפת טיפות להרחבת האישונים (אילוסטרציה shutterstock)
שלב ראשון: הזלפת טיפות להרחבת האישונים (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מתבצעת בדיקת קרקעית העין?

בדיקת קרקעית העין (פונדוס) מבוצעת לאחר הזלפת טיפות עיניים הגורמות להרחבת האישון ולשיתוק זמני של יכולת המיקוד של העין (אקומודציה). רק לאחר הרחבת האישונים, יכול רופא העיניים לראות את חלקי העין הפנימיים.

לאחר הזלפת הטיפות, יתבקש המטופל להמתין מחוץ לחדר הבדיקה כ-30 דקות, עד שאישוניו יורחבו ויכולת המיקוד של העין תיפסק באופן זמני.

לאחר השלמת הרחבת האישונים, תתבצע הבדיקה בחדר חשוך בעזרת מכשיר המקרין אור ומאפשר לבדוק את החלק האחורי של העין בעזרת עדשה מגדילה. תחילה בודקים את עצב הראייה, לאחר מכן את מרכז הרשתית, את כלי הדם ולבסוף את היקף הרשתית. כדי שהרופא יצליח לראות את כל האזורים בקרקעית העין, הוא מנחה את המטופל להביט בכל פעם לכיוון אחר.

במקרים מסוימים, בכדי לשלול חורים בהיקף הרשתית, הרופא נעזר בעדשת מגע מיוחדת המונחת על העין והמאפשרת לראות את היקף הרשתית.

חשוב לציין כי במהלך הבדיקה המטופל יחוש סנוור למשך כחצי דקה - דקה, עד לאחר סיום הבדיקה. כמו כן, הראייה תישאר מטושטשת לפרק זמן של עד 5 שעות לאחריה, עקב ההשפעה הזמנית של הטיפות להרחבת האישונים על יכולת המיקוד של העין. בדיקת קרקעית העין על ידי הרופא אורכת מספר דקות, לא כולל פרק הזמן הנדרש לצורך הרחבת האישונים.

כיצד יש להתכונן לבדיקה של קרקעית העין?

מכיוון שאחרי הבדיקה ייתכן טשטוש ראייה, חשוב שהמטופל יתכונן לכך שבין 3 עד 5 שעות לאחר הבדיקה הוא יתקשה לקרוא, לעבוד מול מחשב או לנהוג. לכן, יש לתכנן את הפעילות בהתאם ואם יש צורך בנסיעה, יש לדאוג לנהג מלווה, או תחבורה ציבורית.

בנוסף, אם הבדיקה מבוצעת בשעות היום, מומלץ להגיע לבדיקה עם משקפי שמש וכובע רחב שוליים, כדי להקל על הסנוור מהשמש הצפוי לאחר הבדיקה.

מהי המשמעות של תוצאות הבדיקה? על איזה בעיות הבדיקה עשויה להתריע?

בדיקת קרקעית העין מספקת אינדיקציה למחלות עיניים רבות, כגון מחלות רשתית וגלאוקומה, וכן למחלות כרוניות, כגון יתר לחץ דם וסוכרת, שיש להן השפעה על כלי הדם. את ההשפעה של מחלות אלה על כלי הדם, ניתן לגלות רק דרך בדיקת כלי הדם של הרשתית ובדיקת הרשתית עצמה.

האם יש תופעות לוואי או סיכונים לבדיקת קרקעית העין?

במהלך הבדיקה, תיתכן תחושת סנוור של האור המוקרן לרשתית, ולאחר הבדיקה, תיתכן רגישות לאור עקב הרחבת האישונים. בנוסף, ייתכנו תופעות לוואי של הטיפות להרחבת אישונים, החולפות כעבור מספר שעות.

בין תופעות הלוואי של הטיפות להרחבת אישונים ניתן לציין: טשטוש ראייה, צריבה בעיניים, אודם בפנים וסחרחורת, יובש בפה ועלייה זמנית בלחץ הדם. לעתים נדירות, תיתכן עלייה בלחץ התוך-עיני כתוצאה מהרחבת האישונים.

ד"ר הניה ליכטר היא מומחית ברפואת עיניים ומנתחת, רופאה בכירה במרכז הרפואי "עיניים" וב"מכבי שירותי בריאות", אחראית ארצית לפענוחי טופוגרפיות של הקרנית במכון "מור".

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום