נגעים בעור: אסתטיקה או סכנה?

(7)
לדרג

סובלים מנגעים בעור? חלק מהנגעים מטרידים אך ורק בהיבט האסתטי, אבל חלק מהם חשודים כנגעים טרום סרטניים ויש לטפל בהם בהקדם. כיצד מאבחנים ומטפלים?

מאת: שירלי שני

עם התקדמות הגיל וכתוצאה מחשיפה לשמש והנטייה הגנטית, עולה שכיחות הופעתם של נגעים בעור: נגעים החשודים כטרום סרטניים ודורשים טיפול רפואי; או לחילופין, נגעים שפירים המציקים בהיבט האסתטי בלבד.

"לפחות פעם בשנה, חשוב לעבור בדיקה אצל מומחה ברפואת עור, לאבחון נגעי העור כדי לבדוק ולוודא שאין על פני העור נגעים ממאירים. למי שסובל מריבוי נגעים בעור, או כאשר יש היסטוריה משפחתית של נגעים סרטניים בעור, חשוב להיבדק פעמיים או שלוש בשנה. במדינה שמשית כמו ישראל, החשיפה לשמש גורמת לעלייה בהיקף הנגעים הממאירים בעור הפנים ובאיברי הגוף החשופים ולכן, אבחון והסרה של נגעים בעור איננו רק אסתטי, אלא יכול במצבים מסוימים להיות גם מציל חיים", מדגיש ד"ר אכי פרידמן, מומחה ברפואת עור ומין, דרמו אסתטיקה ולייזר והמנהל הרפואי של מרפאת i SKIN CLINIC, ועונה על שאלותינו בנושא:

אבחון נגעי עור והסרתם עשויים להציל חיים (אילוסטרציה shutterstock)
אבחון נגעי עור והסרתם עשויים להציל חיים (אילוסטרציה shutterstock)

מה הם הנגעים השכיחים ביותר בעור?

הנגע השכיח ביותר היא ללא ספק השומה. השומה, המוכרת לכולנו כ"נקודת חן", היא נגע בעור המורכב מריבוי של מלנוציטים - התאים המייצרים את המלנין, האחראי על צבע העור. בדרך כלל, השומות מופיעות כבר בילדות ומתרבות בעשור השני של החיים. לתורשה יש השפעה גדולה על מספר השומות שיופיעו על העור; כמו גם לחשיפה לשמש ושיזוף, הגורמים לעלייה במספר השומות.

שומה מטרידה פחות כאשר קוטרה איננו עולה על 6 מ"מ, צורתה סימטרית, השוליים שלה ברורים והיא בעלת גוון אחד או שניים, ללא אודם בהיקפה. בבדיקה תקופתית של נקודות חן חשוב לוודא שלא חל שינוי בגודלן, בצורתן ובצבען, כדי לבדוק אם אין מדובר בנגעי עור טרום סרטניים או ממאירים, הנגרמים כתוצאה מחלוקה לא מבוקרת של תאי המלנוציטים, לעתים, תהליך זה עלול להעיד על מחלת העור הממאירה מלנומה.

מה עושים כשמתגלה שומה חשודה?

שומה שצבעה, צורתה וגודלה נראים חשודים, יש להסיר בפעולה כירורגית, תחת הרדמה מקומית ולשלוח את הרקמה שהוסרה לביופסיה. תשובה מתקבלת כעבור 4-6 שבועות. כאשר השומה שפירה ומטרת הסרתה היא אסתטית בלבד, הפעולה תתבצע באמצעות סכין כירורגית, או שהשומה תוסר באמצעות לייזר ממוקד, על פי שיקול דעתו של הרופא המטפל.

מה בנוגע ל"נקודות אדומות" (המנגיומות)?

"מדובר בכלי דם בולטים, שמתרבים עם הגיל. גם במקרה זה, לתורשה יש השפעה, כך שאם 'מעטרות' נקודות אדומות את העורם של הוריכם - יש סיכוי גבוה שבמוקדם או במאוחר הנקודות יופיעו גם על עורכם", מסביר ד"ר אכי פרידמן ומרחיב: "הנקודות האדומות מופיעות בדרך כלל על עור הפנים, צוואר, חזה, בתי שחי ומפשעות. הן לא מהוות בעיה רפואית. יחד עם זאת, הן עלולות להוות מטרד אסתטי".

הטיפול ב"נקודות האדומות" קצר ויעיל וכולל הסרתן באמצעות לייזר, ממוקד וייעודי, להסרת נגעי עור. הטיפול מבוצע תחת אלחוש מקומי; ולאחר הסרת הנקודות, אין כאבים. ברוב המקרים, הסיכוי להישארות סימן לאחר היעלמות הגלד קטן מאוד.

טיפול ממוקד ויעיל בנגע עור בעזרת קרן לייזר (אילוסטרציה shutterstock)
טיפול ממוקד ויעיל בנגע עור בעזרת קרן לייזר (אילוסטרציה shutterstock)

מהו סרח עור עודף?

סרח עור עודף הוא רקמת עור קטנה וגבשושית, בדרך כלל כדורית או אליפטית התלויה על בסיס עור דק עוד יותר. סרחי העור נפוצים באזורים בגוף בהם קיים חיכוך של העור. בהתאם לכך, הם שכיחים בצוואר, בבתי השחי, על העפעפיים, על החזה או במפשעות. צבעם כצבע העור; ומלבד פגם אסתטי, הם יכולים להפריע אם הם צומחים על העפעפיים, באופן שמפריע לשדה הראייה, או אם הם צומחים על הגוף באזורים בהם הם נתפסים בתכשיטים או בחלקי לבוש.

סרחי עור עודף מפריעים במיוחד כאשר הם צומחים בצפיפות וקוטרם גדול ונע בין ס"מ אחד לשניים. במקרים של צמיחת סרחי עור במפשעות, יש להיבדק על ידי מומחה עור ומין, כדי שישלול את האפשרות שמדובר ביבלות אחרות, שמקורן למשל במחלת המין קונדילומה.

מהם הגורמים לסרחי העור העודף?

הסיבה לצמיחת סרחי עור היא ברוב המקרים גנטית. בדרך כלל, הם צומחים בגילאים מבוגרים ובמהלך הריון. לאחר אבחון הנגע כסרח עור, אין חובה להסירו, אלא אם הוא מפריע מבחינה אסתטית או שהוא מתחכך בתכשיטים ובבגדים.

מהם דרכי הטיפול בסרחי עור אלו?

יש יותר משיטת טיפול אחת. שלוש השיטות הנפוצות להסרת סרחי עור הן:

1. טיפול בתכשיר מקומי ל"המסת" הנגעים, על ידי המטופל בבית.

2. הקפאה בחנקן נוזלי, במטרה לצרוב את נגע העור ולגרום לנשירתו לאחר מספר ימים. שיטה זו לעתים משאירה כתם לבן ולכן אינה מומלצת לטיפול באזור הפנים.

3. צריבת סרח העור באמצעות לייזר ממוקד, הגורם לנשירת הסרח במקום. הסרת הנגע בשיטה זו מלווה באדמומיות מקומית, הדוהה עם הזמן.

מהן יבלות ויראליות?

היבלות הוויראליות מופיעות בדרך כלל בפנים, בכפות הידיים ובכפות הרגליים. הן נגרמות על ידי ווירוסים מסוגים שונים. יבלות ויראליות שכיחות מאוד בגיל הילדות ומועברות במגע ישיר של הילד, מאזור אחד בגוף לאזור אחר, או שמתרחשת הדבקה מילד לילד.

כיצד ניתן להיפטר מיבלות ויראליות?

היבלות הוויראליות השכיחות אצל ילדים נעלמות גם ללא טיפול, בתוך מספר חודשים עד שנתיים. כאשר היבלות אינן עוברות, הטיפול בהן יכול להיות באמצעות תכשירים שנועדו לפגוע במעטפת של היבלת או בתכשירים ש"מאכלים" את היבלת. שיטות טיפוליות נוספות הן צריבת היבלת באמצעות חנקן נוזלי או באמצעות הסרה בלייזר ממוקד.

יבלות ויראליות, המועברות באמצעות מגע מיני - קונדילומות - אופייניות בעיקר לאזור המפשעות ולאזור פי הטבעת. הן מדבקות ולכן רצוי להסירן מיד עם הגילוי. גם במקרה זה, ניתן להסירן באמצעות תכשירים אשר מאכלים את היבלת, בטיפול בצריבה באמצעות חנקן נוזלי, במחט חשמלית או בעזרת לייזר.

מומלץ לנצל את ימי הסתיו והחורף להסרת הנגעים (אילוסטרציה shutterstock)
מומלץ לנצל את ימי הסתיו והחורף להסרת הנגעים (אילוסטרציה shutterstock)

האם לאחר הסרת נגעים בעור יישאר סימן?

התוצאה האסתטית של הטיפולים בנגעי העור תלויה בגורמים הבאים:

1. תכונת הריפוי הגנטית של העור.

2. מיקום הנגע העורי.

3. גודל הנגע העורי ועומקו בשכבות העור: הסרת נגעים גדולים ו/או עמוקים, יכולה בתהליך הריפוי לייצר צלקת, לעתים בשרנית (קלואיד), והטיפול לצמצום הצלקת עלול להיות ארוך.

4. השיטה הטיפולית שנבחרה לטיפול: כריתה כירורגית, חנקן נוזלי, צריבה במחט חשמלית או שימוש בלייזר ממוקד. יש לבחור את השיטה הטיפולית תוך התייחסות לתוצאות עתידיות ולתופעות הלוואי. לדוגמה: הופעת צלקות או כתמים בגוונים שונים כתוצאה מהפעלת אנרגיה חמה (לייזר) או קרה (חנקן) על האזור המטופל.

5. חשיפה לשמש: חשוב לבצע הליך של הסרת נגעים בעור, בעיקר באזורים חשופים כמו הפנים והצוואר, בעונת הסתיו-חורף, כדי להימנע מחשיפת האזור המטופל לשמש היוקדת. זאת ועוד, חשוב מאוד לפני כל יציאה מהבית, למרוח קרם הגנה ולחבוש כובע רחב שוליים.

6. הסרת הנגעים בעור תיעשה רק על ידי מומחה ברפואת עור או בכירורגיה פלסטית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום