מדריך: בחירת מרדים לניתוח פרטי

(4)
לדרג

במהלך ניתוח, ניתן לדמות את הכירורג ל"טייס" ואת הרופא המרדים ל"נווט" שנוכחותו קריטית לסיום מוצלח של המשימה. הרדמה לא תקינה עלולה להסתיים בסיבוכים קשים

מאת: ד"ר איליה צ'ורני

בישראל מבוצעים מדי יום אלפי ניתוחים ובזכות הקדמה הטכנולוגית וזמינות המידע, יותר ויותר מטופלים מגיעים עם ידע מקדים על ההליך אותו הם צפויים לעבור ועל הרופא המנתח. לעומת זאת, למרבה הצער, המודעות בארץ לחשיבותו של הרופא המרדים במהלך הניתוח נמצאת בשפל ורוב האנשים כלל לא יודעים כי מדובר ברופא לכל דבר, שלמד 7 שנים רפואה ולאחר מכן עבר התמחות בת 6 שנים נוספות.

מה תפקידו של הרופא המרדים בניתוח?

הרופא המרדים אחראי על פעולת ההרדמה לפני הניתוח, לרבות התאמת סוג ההרדמה, סוג התרופות והמינון הנכון שלהם. במהלך הניתוח, הוא זה שאחראי למצבו של המנותח: החל מניטור המדדים החיוניים (לחץ הדם, קצב הלב והנשימה) ועד להשגחה צמודה ומוקפדת על תפקודן התקין של כלל מערכות הגוף החיוניות, כמו מערכת הנשימה, הכליות והמוח. תפקידו של הרופא המרדים אינו מסתכם בזאת ונמשך גם לאחר תום הניתוח, שכן הוא זה שאחראי על תהליך ההתעוררות של המטופל, על התאוששותו המהירה מהניתוח ועל הקלת כאביו.

המרדים אחראי על ניטור מדדי המנותח במהלך הניתוח (אילוסטרציה shutterstock)
המרדים אחראי על ניטור מדדי המנותח במהלך הניתוח (אילוסטרציה shutterstock)

מדוע חשוב להתאים את סוג ההרדמה למטופל?

שני סוגי ההרדמה העיקריים הם הרדמה כללית והרדמה אזורית. בכל אחד מהסוגים, קיימות שיטות שונות וטווח רחב של תרופות הרדמה. לדוגמה, הרדמה כללית אפשר לבצע באמצעות גזי הרדמה, באמצעות מתן תרופות ההרדמה דרך הווריד, או בשילוב בין השניים. תפקידו של הרופא המרדים הוא למצוא את השילוב המנצח של סוג ההרדמה, שיטת ההרדמה, התרופה בה ישתמש והמינון הנכון, בהתייחסו הן לסוג הניתוח, הן לגילו ולמשקלו של המנותח והן למצבו הבריאותי.

רופא מרדים חייב להכיר את כל סוגי התרופות והשפעות השילובים שלהן עם תרופות אחרות, לדעת מהן ההשלכות הבריאותיות של כל תרופה ולהיות מיומן היטב בכל טכניקות ההרדמה. כל טעות, ולו הקטנה ביותר, עלולה לגרום לפגיעה ברווחתו של החולה ואף לגרום לו לנזק ממשי. כך למשל, יש מחלות הקשורות לתרופות ההרדמה עצמן, שאם המרדים לא ידע על קיומן או על התוויותיהן לפני הניתוח וישתמש בהן, הן עלולות להיות קטלניות, לדוגמה: הרדמה אזורית למנותח שנוטל תרופות לדילול דם.

בחירת טכניקת החדרת צינורית ההנשמה לקנה הנשימה בהרדמה כללית, גם היא אינדיווידואלית והרופא המרדים חייב להכיר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל ולהיות מיומן דיו בכל הטכניקות. בחלק מהמכשירים, נדרשות תנועות צוואר מסוימות בזמן החדרת הצינורית ואם לחולה יש פריצות דיסק צוואריות שהרופא המרדים לא יודע עליהן או לא יתייחס אליהן, עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לעמוד השדרה בזמן הכנסת הצינור.

גם לבחירת מינון התרופה יש משקל רב הן על איכות ההרדמה בזמן הניתוח והן על תופעות הלוואי שלאחריו. כל רופא מרדים צריך לדעת מהם מינוני התרופות המתאימים בהתאם לגיל ולמשקל של החולה ולדעת שיש הבדל עצום בין ילדים, מבוגרים וקשישים. לדוגמה: שימוש בתרופות הרדמה מסוימות עבור קשישים, עלול לגרום לנזק מוחי שמתבטא בחוסר זיכרון ובלבול.

מהן הבעיות העיקריות שעלולות להיגרם בגלל הרדמה לא נכונה?

סיבוכים הנגרמים בגלל הרדמה לא נכונה הם דבר שכיח מאוד. הסיבוך השכיח ביותר הן תופעות לוואי שונות לאחר ההתעוררות מההרדמה - בעיקר כאבים, בחילות והקאות. על פי סטטיסטיקות שונות, כל מנותח שני סובל מתופעות לוואי, שהיו יכולות להימנע עם הרדמה נכונה. הסיבוך החמור ביותר הוא מוות הרדמתי (1 ל-100,000).

ישנן טכניקות הרדמה הדורשות מיומנות רבה (אילוסטרציה shutterstock)
ישנן טכניקות הרדמה הדורשות מיומנות רבה (אילוסטרציה shutterstock)

מדוע חשוב לבחור את הרופא המרדים?

במובנים רבים, לרופא המרדים יש תפקיד מהותי בשמירה על חייו של המנותח, שהרי בזמן שהכירורג מבצע פעולה ספציפית, המרדים הוא זה שאחראי להתאים את ההרדמה למטופל, כך שהחולה יהיה מורדם היטב, שלא ייגרם לו נזק רפואי וגם שלא יסבול מתופעת לוואי אחרי הניתוח; ובנוסף, לעקוב אחר תפקוד כל מערכות הגוף של המנותח שנמצא תחת הרדמה. אם הרופא המרדים ייכשל בתפקידו, עלולים להיגרם למנותח נזקים כבדים, והדבר אף עלול להביא למותו של המנותח. לא פלא שרוב המנותחים חוששים מהליך ההרדמה, יותר מאשר ההליך הכירורגי עצמו.

ניתן להקביל את מערכת היחסים שבין הרופא המנתח לרופא המרדים, למערכת היחסים שבין טייס לנווט. כמו שטייס לא יכול לטוס ללא נווט, כך כירורג לא יכול לנתח ללא רופא מרדים. לא פעם, בעיקר במצבים קריטיים, הרופא המרדים לוקח לידיו את השליטה ומשמש כ"טייס".

במערכת הבריאות הפרטית, ניתנת למטופלים האפשרות לבחור את הרופא המרדים, ממש כפי שיש להם את היכולת לבחור את הרופא המנתח. רופא מרדים פרטי פוגש את המטופל לפני הניתוח, מעניק לו הסבר מלא על שיטת ההרדמה, על הדרך שבה תתבצע ההרדמה ועל ההליך הניתוחי ומלווה אותו בכל מהלך הניתוח ולאחריו.

איך ניתן לבחור רופא מרדים?

בארץ ישנם כ-300 רופאים מרדימים בלבד העובדים הן ברפואה הציבורית והן במגזר הפרטי. נכון להיום, לא ניתן לבחור רופא מרדים ברפואה הציבורית, אלא ברפואה הפרטית בלבד.

בחירת רופא מרדים דומה לבחירת רופא מנתח. בהתאם לכך, מומלץ מאוד לקבל חוות דעת ממנותחים אחרים ולוודא שמדובר ברופא בעל שנות ניסיון רבות ולא ברופא מתמחה. מומלץ לבדוק גם איזה סוגי הרדמות הוא מכיר, מהי רמת המיומנות שלו, מהם אחוזי ההצלחה שלו והאם הוגשו נגדו בעבר תביעות או תלונות. אם ניתן, כדאי לדבר עם מנותחים לשעבר ולשאול אותם כיצד הרגישו לאחר הניתוח ומהו הליווי שהרופא נתן להם לפני הניתוח ולאחריו.

ד"ר איליה צ'ורני הוא מומחה בהרדמה וברפואה דחופה, מנהל מחלקת הרדמה בבית חולים השרון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום