עולים מאתיופיה יוכלו לתרום דם

(0)
לדרג

עדכון במדיניות תרומות הדם: יוצאי אתיופיה שלא שהו בשנה האחרונה באזורי סיכון יוכלו לתרום דם, כמו גם הומוסקסואלים ובני 65 ומעלה העומדים בתנאים מסוימים

מאת: מערכת zap doctors

הסוף לאפליה? יוצאי אתיופיה יוכלו לתרום דם, כמו כולם, בדומה לקריטריונים המקובלים בעולם. כך לפי עדכון חדש להמלצות משרד הבריאות.

כיום יכולים לתרום דם רק יוצאי אתיופיה שנולדו בישראל, אבל דגימות הדם של עולים לא התקבלו, במסגרת הקריטריון לפיו מי ששהה מעל שנה לאחר שנת 1977 במדינה שבה שכיחות HIV גבוהה על בסיס נתוני ארגון הבריאות העולמי, לא יכול לתרום דם. כעת מעדכן משרד הבריאות את מדיניות תרומות הדם בישראל, וקובע כי המגבלה תהיה רק למי ששהה מעל שנה בארץ אנדמית (שיש בה תחלואה גבוהה), וטרם חלפה שנה מאז הגעתו לישראל. מגבלה זו תחול על כל התורמים, ובכלל זה על ילידי הארץ ללא קשר למוצא, כך שלא יתקיים הבדל בין ילידי אתיופיה לשאר האוכלוסייה.

"ישראל היא חלק מזירה בינלאומית", מוסבר בפרסום משרד הבריאות, "מדיניות זו מקובלת במדינות המפותחות בעולם, בהתאם להמלצות ארגוני הבריאות המובילים כגון ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) וגופי הבריאות במדינות אירופה. אין היום סיבה מוצדקת להנחיות שונות בישראל, ביחס לשאר העולם".

בדיקות המעבדה הקיימות כיום לתרומות הדם יעילות ומשתפרות עם הזמן. בקרוב יבוצע שדרוג של הבדיקה לווירוסים הגורמים לאיידס, לצהבת B ולצהבת C, באופן שיאפשר צמצום תקופת הזמן של ימים ספורים שבה אדם נדבק אך הבדיקה לא מראה זאת. הבדיקה החדשה תפחית את הסיכון של תרומות דם בכלל האוכלוסייה ובכלל זה באוכלוסייה זו.

"איזון הראוי בין הגנה על בריאות הציבור לצורך לשיוויון". אילוסטרציה: שאטרסטוק
"איזון הראוי בין הגנה על בריאות הציבור לצורך לשיוויון". אילוסטרציה: שאטרסטוק

כמו כן, על בסיס אותם השיקולים והמקובל על ידי המומחים וארגוני הבריאות בעולם, גם גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים יוכלו לתרום דם לאחר מגבלה של שנה בלבד. המלצה זו תואמת את המלצות FDA.

עדכון נוסף נוגע לסעיף הגיל, לפיו כיום מבוגרים מעל לגיל 65 לא יכלו לתת תרומה ראשונה. משרד הבריאות מורה כעת על הסרת מגבלת הגיל לתרומה ראשונה והחלטה על תרומה על בסיס אינדיבידואלי, ובהתאם למצבו הרפואי הספציפי של התורם.

"אימוץ המלצות אלו, בהתאם למקובל במדינות העולם המפותחות, מאפשרות את האיזון הראוי בין צרכי הגנה על בריאות הציבור, לבין הצורך בשוויוניות לצד הרחבת מעגל תורמי הדם במדינת ישראל לתועלת הציבור בישראל", נכתב.


בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום