יישור שיניים לילדים ולמבוגרים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ליישור שיניים קיימות סיבות בריאותיות ואסתטיות. ניתן לבצע את ההליך אצל ילדים, החל מהרגע שבו התחלפו כל שיני החלב, ואצל מבוגרים - בכל גיל ובשיטות חדשניות

רופא שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה)
077-2307824 (מספר מקשר)

יישור שיניים הוא הליך רפואי אורתודונטי, במהלכו מותקנים התקנים מסוגים שונים על השיניים. מטרת ההתקנים היא ליצור לחץ עדין על השיניים, זאת על מנת ליצור שינוי ביולוגי ברקמה המחזיקה אותן - עצם הלסת. שינוי זה מאפשר להזיז שיניים שצמחו עקום, ליישר אותן - ואז לקבע אותן במקומן החדש.

יישור שיניים, שינוי איטי ומשמעותי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
יישור שיניים, שינוי איטי ומשמעותי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן הסיבות לביצוע הליך ליישור שיניים?

קיימות סיבות בריאותיות ואסתטיות, הקשורות אלה באלה.

הסיבה האסתטית ברורה: אנו חיים בעידן שבו לאסתטיקה ולנראות של החיוך יש חשיבות עצומה, בכל תחומי החיים וקיימת לכך השפעה מהותית על הביטחון העצמי, של ילדים ומבוגרים כאחד.

מהן הסיבות הבריאותיות ליישור שיניים?


סיבה בריאותית ראשונה היא צפיפות של השיניים, המקשה על הצחצוח. כאשר השיניים צומחות כראוי, הן צומחות בקשת רחבה, עם מספיק מרווח ביניהן, המבטיח כי צחצוח קבוע יאפשר הגעה אל כל השיניים וניקוי שלהן בצורה הטובה ביותר. במצב של שיניים צפופות, לעומת זאת, גם צחצוח קבוע אינו יכול למנוע הצטברות חיידקים ואבנית, משום ששערות המברשת אינן יכולות להגיע לכל חלקי המשנן באופן מלא. כחלק מהליך יישור השיניים, נפתרת גם בעיית הצפיפות ביניהן.

סיבה בריאותית נוספת היא מצב שבו, לדוגמה: עקב הצמיחה העקומה, בעת סגירת הפה בלעיסה, נוצר עומס לא מאוזן, כך ששיניים אחדות אחראיות לנטל הלעיסה, בעוד אחרות כלל אינן משתתפות בתהליך. העומס "נופל" רק על חלק מהשיניים, במקום להתחלק בין כולן - ומצב בעייתי זה עשוי לגרום לטראומה לשורש ולרקמת החניכיים המחזיקה את השן. יישור השיניים פותר בעיה זו ומאפשר חלוקה מאוזנת של נטל הלעיסה.

לא רק יופי, גם בריאות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לא רק יופי, גם בריאות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

החל מאיזה גיל ניתן לבצע יישור שיניים אצל ילדים?

ניתן להתחיל את תהליך יישור השיניים לאחר שכל השיניים החלביות התחלפו לשיניים קבועות. יחד עם זאת, ישנן לא מעט מקרים שבהם יש צורך להתחיל בתהליך מוקדם יותר ולכן מומלץ להגיע לאורתודונט כבר בגיל 9-8, כדי לבדוק האם יש צורך בטיפול מוקדם, כהכנה ליישור עצמו - שיתבצע לאחר שיתחלפו כל השיניים.

מתי עשוי להידרש טיפול מוקדם?

מדובר במקרים כגון מנשך הפוך - מצב שבו הלסת התחתונה בולטת החוצה, יותר מהלסת העליונה, או מצבים שבהם הלסת התחתונה נוטה לצד אחד ונוצרת אסימטריה בקווי האמצע של השיניים, כמו גם מקרים שבהם הלסת העליונה דווקא בולטת מדי והשפה התחתונה לכודה מאחורי השיניים העליונות הקדמיות, או במקרים שבהם לילד הרגלים הגורמים לצמיחה לא ישרה של השיניים (למשל: מציצת אצבע עד גיל מאוחר או דחיפת לשון).

מהם הטיפולים הנהוגים, בדרך כלל, אצל ילדים - לצורך יישור השיניים?

אצל ילדים, בדרך כלל, נהוג להדביק סמכים מתכתיים על השיניים. הסמכים הם ריבועי מתכת קטנים שבמרכזם חריץ. מדביקים את הסמכים לשיניים ואליהם מחברים חוט מתכת שעובר דרך החריץ לאורך כל השיניים. חוט המתכת מפעיל על השיניים כוח הגורם לשינויים ביולוגיים בעצם הלסת. שינויים אלה מאפשרים לשיניים לזוז, לתפוס מקום חדש ולהתיישר.
הטיפול הממוצע אורך כשנתיים, במהלכן קיימת אפשרות שהילד יצטרך להרכיב מכשור נוסף, כמו רסן, גומיות בין לסתיות או פלטות, שיתמכו בפעולת הסמכים ליישור השיניים.

השגת התוצאה הרצויה אינה סוף הטיפול. מכיוון שהשיניים "זוכרות" את המקום שבו הן בקעו וקיימת אלסטיות של הרקמות שעברו שינוי, המאפשרת לרקמות שהשתנו לחזור למצבן הקודם. כך, עלול להיווצר מצב שבו השיניים יזוזו בחזרה לכיוון שהיו בו לפני הטיפול. נוסף על כך, הכוח המופעל על ידי שרירי הפה, הלשון הלחיים והשפתיים, עלול גם הוא לגרום לתזוזת שיניים, באופן כללי.

לכן, בסיום הטיפול עם הסמכים, לאחר שמושגת התוצאה הרצויה, מורידים את המכשור ובדרך כלל מדביקים קיבועים של חוט מתכתי, בצד הפנימי של השיניים. מטרת הקיבוע היא לשמור על התוצאה שהושגה לאורך זמן. ישנם מטופלים שאצלם מומלץ אף להשאיר את הקיבוע לכל החיים. ההחלטה מתקבלת עבור כל מטופל בהתאם למצבו.

מאיזה גיל אפשר להתחיל? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מאיזה גיל אפשר להתחיל? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הטיפולים הנהוגים ליישור שיניים אצל מבוגרים?

אצל מבוגרים, ניתן לבצע יישור שיניים בכל גיל בשיטות קונבנציונאליות וגם בשיטות חדישות ואסתטיות. השיטה הראשונה קרויה יישור שיניים לינגואלי (כלומר, מצד הלשון). בשיטה זו, מדביקים את הסמכים בצדן הפנימי של השיניים. פעולת הסמכים זהה לפעולת הסמכים המודבקים בצד הפונה כלפי חוץ, אלא שכאן הם מוסתרים.

החיסרון העיקרי של שיטה זו הוא עלות גבוהה: העלות של הליך זה ליישור שיניים גבוהה יותר, באופן משמעותי, לעומת סמכים המודבקים חיצונית, משום שההליך כולל עבודת ייצור במעבדות המצויות בחו"ל.

לעומת זאת, היתרון של סוג טיפול זה הוא ברור - מאפשר - למי שזקוק לכך מסיבות שונות -לבצע יישור שיניים באופן מדויק ואסתטי, כך שלא יראו זאת כלפי חוץ.

מהו יישור שיניים באמצעות סדים שקופים (Invisalign)?

השיטה החדשנית השנייה ליישור שיניים, הנהוגה אצל מבוגרים, היא יישור באמצעות סדים שקופים. בשיטה זו, לוקחים את מידות השיניים של המטופל - ושולחים אותן למעבדה מיוחדת בחו"ל.

במעבדה מתבצעת הדמיה ממוחשבת של תהליך היישור. ההדמיה מאפשרת לייצר סדים שקופים, באמצעותם יתבצע היישור - ואשר יוחלפו, ככל שההליך יתקדם, אחת לשבועיים, בהתאם למצב החדש של השיניים.

בכל החלפה, הסדים משתנים מעט בהתאם לתהליך ההדמיה של היישור, שנערך מראש. ההחלפה נעשית אצל האורתודונט אחת לשבועיים או אחת לחודש, על מנת לבדוק שהפלטות יושבות כמו שצריך - ולבדוק את המצב הכללי של התקדמות התהליך.

מדוע לא נהוג לבצע שיטות חדישות אלה גם אצל ילדים?

ניתן לבצע את הטכניקות הללו גם אצל ילדים, אך הדבר אינו מומלץ. שיטות אלה דורשות שהיישור ילווה בהקפדה מלאה על צחצוח השיניים ושמירה קפדנית על היגיינת השן, על מנת שתושג בהן הצלחה. הצחצוח צריך להיות מבוצע בטכניקה מסוימת, בשימוש במברשות מיוחדות, כולל הקפדה על ניקוי השיניים מצדן הפנימי. לילדים ניקוי השיניים עם סמכים לינגואליים הוא קשה ביותר.

תהליך יישור באמצעות סדים שקופים, דורש לקיחת אחריות גבוהה במיוחד להרכבת הפלטות, לפחות 22 שעות ביממה, אסור לאבד אותן ויש להקפיד על הסרתן בעת האכילה. פלטה שלא מוסרת בזמן האכילה עלולה להיהרס ויהיה צורך להזמין אותה מחדש מחו"ל. הדבר איננו כרוך רק בעלות גבוהה, אלא גם גורם לעיכוב בטיפול עצמו.

במלים אחרות, טיפולים אלה דורשים יכולות ללקיחת אחריות, שבדרך כלל עדיין לא מפותחות מספיק אצל ילדים - ולכן מותאמות עבורם שיטות שאמנם אינן מוסתרות, אך מתאימות יותר ליכולות שלהם בשמירה על ההיגיינה האורלית.

אצל ילדים, כנראה, יישור שיניים מקובל יותר חברתית - והדבר מאפשר גם חיסכון בעלויות.

שיטות חדישות ודיסקרטיות יותר ליישור שיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שיטות חדישות ודיסקרטיות יותר ליישור שיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן התוצאות הצפויות של הליך יישור שיניים?

אם הטיפול נעשה, לכל אורכו, בשיתוף פעולה מצד המטופל; כלומר: הקפדה על היגיינה אורלית ועל הרכבת הציוד הנלווה הנדרש, לעתים, נוסף על הסמכים - התוצאות המושגות אידאליות. מושג בהן סגר אידיאלי ככל הניתן וחיוך הרמוני (נקבע לפי גובה שיניים רצוי, משנן עם סגר אופטימלי וכו').

לסיכום: תהליך יישור השיניים יכול לשנות חיים שלמים. ילדים עם הערכה עצמית נמוכה, בשל שיניים עקומות או בולטות, עשויים להשתנות לגמרי; הערכתם העצמית עולה והם מפסיקים להימנע מפעילויות חברתיות. אצל מבוגרים, מדובר באנשים שכל חייהם התביישו לחייך, באופן החושף שיניים. וכעת הם מסוגלים לחייך בנוחות ולהתנהג יותר בנינוחות בכל תחומי חייהם - עבודה, זוגיות, חברויות ועוד.

ד"ר נועה סדן היא רופאת שיניים המתמחה ביישור שיניים.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום