אבחון סרטן: כך תנהלו את המחלה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אבחנת סרטן מצריכה גיוס משאבים פיזיים ונפשיים. חשוב מאוד לתכנן אסטרטגיה טיפולית מיטבית לייעולם ולקיצורם של הליכי האבחון והטיפול. כיצד עושים זאת נכון?

מכון רפואי
03-5502733

כאשר מתברר שאדם חלה בסרטן, יש חשיבות קריטית לתהליך אבחון נכון ומהיר ולקיצור זמן ההמתנה לתחילת הטיפול במחלה, כדי להבטיח שהסרטן לא יעבור משלביו הראשונים (שבהם סיכויי ההחלמה גבוהים), לשלביו האחרונים - בהם סיכויי ההחלמה יורדים באופן משמעותי. ניהול נכון של תיק המחלה וניצול מיטבי של יתרונות הביטוחים הפרטיים, שמרבית המטופלים כלל אינם מודעים להם, מאפשרים קיצור משמעותי של תהליכי האבחון והטיפול הללו ובכך (בין היתר) נעסוק במאמר זה.

מהם השלבים השונים של מחלת הסרטן ומה משמעותם?

למחלת הסרטן ארבעה שלבים. בעוד שבשלב הראשון והשני של המחלה, בהם הסרטן מתפתח באופן מקומי, עדיין לא אובחנו גרורות מרוחקות ובהתאם, אחוזי הריפוי המלא גבוהים יותר, הרי שבשלבים השלישי והרביעי, שבהם מתגלות גרורות וסרטן משני, הסיכויים להצלחת הטיפול יורדים. לכן, אבחון מהיר ותחילת טיפול מהירה יכולים להבטיח שאדם יישאר בשלב הראשון והשני ולעצור את מחלתו מלהתקדם לשלב השלישי - אם יוכל לקבל טיפול מהיר - שיבטיח סיכוי גדול יותר לריפוי ולשמירה על איכות חייו לאורך זמן.

מומלץ למהר ולקבוע תור לבדיקת הדמיה (אילוסטרציה shutterstock)
מומלץ למהר ולקבוע תור לבדיקת הדמיה (אילוסטרציה shutterstock)

מה קורה לאדם שזה עתה אובחן אצלו חשד לסרטן?

הבשורה עצמה נופלת על המטופל כרעם ביום בהיר, ללא הכנה; הוא נמצא באי וודאות טוטלית ולא יודע למי לפנות. פעמים רבות, פונים לקרובי משפחה וחברים, לרופא המשפחה ולחוות דעת נוספת - במטרה לאסוף כמה שיותר מידע, כדי להתחיל לפעול.

איסוף המידע נמשך לעתים זמן רב, הן בשל הצורך לקבוע תורים והאדמיניסטרציה הכרוכה בכך; והן בשל הצורך לעכל את המהלומה הנפשית ובאותו זמן להתמודד עם הביורוקרטיה של קופות החולים ומכוני הדימות השונים.

ל-40% מהאוכלוסייה יש כיום כפל ביטוח: כלומר, ביטוח פרטי נוסף לביטוח הבריאות הממלכתי והביטוח המשלים של קופות החולים המאפשר יד חופשית יותר למטופל - וקידום מהיר יותר של הטיפול והאבחון. עם זאת, מבוטחים רבים אינם מודעים לכך; וגם כאשר הם מודעים, רבים אינם יודעים כיצד לנצל את הביטוח הפרטי, כדי לייעל תהליכים ולקצר את הזמן.

מהו תהליך האבחון והטיפול, מרגע שעלה החשד לסרטן?

מאחר שישנם סוגים רבים של מחלת סרטן ומאחר שהטיפול בהם תלוי בסוג הסרטן שאובחן, במיקומו ובשלבי התפתחותו, יש צורך (לפני הכול) לבצע בדיקת הדמיה דוגמת PET CT ULTRASAUND ב-CT או ב-MRI כדי לאמת את הממצא החשוד כסרטן.

לאחר בדיקת ההדמיה, מבצעים ביופסיה המאפשרת לדעת בדיוק מהו סוג הגידול (שפיר או ממאיר). אם נמצא כי מדובר בגידול ממאיר חשוב לקבוע מה יהיה פרוטוקול הטיפול המתאים: האם יהיה צורך בניתוח, בהקרנות, או בשילוב שלהם? האם יש צורך בכימותרפיה, בברכיתרפיה או שרק בטיפול תרופתי?

כבר בשלב האבחון, שכאמור מומלץ לבצעו במהירות, עלול זמן רב להתבזבז בקביעת התורים; רשימות ההמתנה עשויות להיות ארוכות. לעתים, העיכוב נובע גם מהצורך לבצע מספר בדיקות ולהתייעץ עם מספר מומחים באופן משולב. במקרים אחרים, העיכוב ינבע מחוסר ידע של המטופל: למי לפנות קודם? איזה בדיקות דחופות יותר ואיזה פחות? ולעתים העיכוב ינבע כתוצאה מתלות בתורים של הרפואה הציבורית. ניתן לקצר תורים אלה, בין השאר, על ידי הפעלת הביטוח הפרטי - והפעלת מסלולי הרפואה הפרטית.

כיצד מסלול הרפואה הפרטית עשוי לסייע, למשל, במקרה של סרטן השד?

אחרי גיל 40, מומלץ לכל אישה לבצע בדיקת סקר שגרתית של השד. אם בבדיקת השד (אולטרסאונד או ממוגרפיה) מתגלה ממצא חשוד כלשהו, המטופלת נשלחת שוב לגורם שהפנה אותה לממוגרפיה, וגורם זה מפנה אותה, במידת הצורך, לרופא המשפחה או לכירורג שזוהי התמחותו.

בשלב זה, הרופא המטפל ישלח את המטופלת לבדיקת הדמיה משלימה, שבה ייעשה בירור לעומק של הממצא החשוד שהתגלה ולאחר שבירור העומק יצביע על זיהוי של גידול, תישלח המטופלת לביופסיה, שבה ייבדק סוג הממצא (האם מדובר בגידול שפיר בשד או בגידול ממאיר), כמו גם בדיקת שלבי המחלה: האם מדובר בסרטן מקומי? או בסרטן שכבר החל לשלוח גרורות? אם מדובר בגידול שפיר, הטיפול יהיה על פי רוב מעקב בלבד; אך גידול ממאיר ידרוש את המשך האבחון וקביעת פרוטוקול טיפול.

ביטוח בריאות פרטי עשוי להבטיח טיפול מהיר (אילוסטרציה shutterstock)
ביטוח בריאות פרטי עשוי להבטיח טיפול מהיר (אילוסטרציה shutterstock)

מה עושים אם מתגלה גידול ממאיר?

אם מדובר בגידול ממאיר, התהליך יכלול הדמיה נוספת, כגון PET CT ו-MRI שגם היא עלולה לקחת זמן רב, בשל חוסר זמינות בתורים. צריך לזכור שבסרטן השד (כמו גם בסרטן בכלל) מדובר במחלה מורכבת. במקרה של סרטן השד, מדובר בבדיקה לא פשוטה לתיאום, שתלויה גם בזמני הווסת של האישה, מה שעלול לעכב את התהליך עוד יותר, בהתאם לזמינות של התורים.

כל אחת מהבדיקות הללו - ממוגרפיה, פגישות אצל רופא מומחה, הדמיה וביופסיה - דורשת קביעת תורים מראש. למשל: במקרה של ביופסיה, קיימות בעיות של זמינות תורים, כמו גם זמן המתנה ארוך לתוצאות הביופסיה בחלק מהמסלולים. כך למשל, במסלול הרגיל, הציבורי, הגעת התוצאות עלולה להימשך כשלושה שבועות.

במסלול המהיר, משמע המסלול הפרטי (מי שמשלם מכיסו על רפואה פרטית או מי שכבר יש לו ביטוח פרטי) - אפשר לקבל את תוצאות ביפסיב תוך 72 שעות. בהתאם לכך, המטופלת יכולה להרוויח שבועיים וחצי של זמן, שעשוי להיות משמעותי ביותר כשמדובר בבלימת התפתחות של סרטן. כאשר מפעילים את מסלול הרפואה הפרטית או הביטוח הפרטי, ניתן לקצר זמנים אלה באופן ניכר ולמנוע עיכובים מיותרים, שאינם כורח המציאות.

כיצד מומלץ לבנות את אסטרטגיית האבחון והטיפול?

אם יש ביטוח פרטי, כדאי מאוד לבדוק מה הביטוח כולל: איזה בדיקות הפוליסה מכסה? (וניתן באמצעותה לקצר את התור); איזה טיפולים הפוליסה מאפשרת? (וניתן לקצר באמצעותה גם את זמן ההמתנה לטיפול). אם אין ביטוח פרטי, ניתן לפנות מידית לשירותי רפואה פרטית ולבדוק איזה שירותים, מהשירותים המוזכרים למעלה ניתן לקבל.

בסופו של דבר, אסטרטגיה מיטבית היא כזו שבעיקר מייעלת את זמן ההמתנה ויוצרת תיאום בין המומחים השונים הפועלים בתהליך האבחון והטיפול.

מה עושה מי שאין לו ביטוח פרטי, או אין לו משאבים לרפואה פרטית?

חשוב לזכור כי הגורם העיקרי הוא גורם הזמן; לכן, חשוב לבנות מראש את אסטרטגיית הטיפול והאבחון לבדוק מה הבדיקות השונות שנדרשות או עשויות להידרש? מי המומחים שיש וייתכן שיעלה הצורך, בעתיד, להתייעץ עימם ולקבל מהם אבחנה? וכך, מראש, לקבוע תורים לכולם.

חשוב לזכור שגם ההלם הראשוני הנגרם למטופל, כשהוא שומע על מציאת ממצא חשוד גורם לבזבוז זמן. כאשר מודעים לכך, ניתן לצמצם למינימום את בזבוז הזמן.

לסיכום: מחלת הסרטן, בכל שלביה, היא מחלה הדורשת גיוס משאבים חברתיים, כלכליים, נפשיים ופיזיים רבים ולאורך זמן רב. חשוב לזכור כי תכנון אסטרטגיה טיפולית מיטבית יכול לסייע רבות בתהליך זה.

הכותב הוא אריק ליילייב, מנכ"ל חברת top medic, המתמחה בניהול תיקים רפואיים; ובליווי ובניית אסטרטגיות טיפול ואבחון, למטופלים שאובחנה אצלם מחלה, כגון סרטן.

השתתף בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום