תקציב הקופות: גדל או קטן?

(0)
לדרג

לטענת משרד הבריאות תקציב הקופות גדל; מנגד טוענים נציגי קופות החולים כי התקציב קטן וכי אין בו מענה לעלויות האשפוז, לקיצור התורים ולהזדקנות האוכלוסייה. מי צודק?

מאת: מערכת zap doctors

מחלוקת בין משרד הבריאות לקופות החולים, בנוגע לתקציב הקופות - האם הוא גדל או שאולי קטן, מכיוון שאין בו התייחסות לעלות ימי האשפוז, לקיצור התורים ולהזדקנות האוכלוסייה. בדיון שהתקיים (ד') בוועדה לביקורת המדינה, הדגישה יו"ר הועדה, ח"כ קארין אלהרר כי אכן יש תוספת תקציבית, אך במקביל המחסור גדול בהרבה: "המדדים לתקציב קופות החולים מעוותים מאז ומעולם - התקציב מושפע מהעדכון הדמוגרפי, אך לא כולל את הזדקנות האוכלוסייה, אלא רק את גידולה, ומדד הבריאות אינו כולל את עלויות ימי האשפוז, כאשר תשלום הקופות לבי"ח הוא כ-40% מתקציבן".

נציגת מבקר המדינה, ליאורה שמעוני, הוסיפה כי "קופות החולים צריכות להתנהל כל העת באי-ודאות, כמעט בקבצנות, מחשש 'מה יקרה אם...'. כל הגורמים מודעים לכך ומכחישים. גירעון הקופות הולך וגדל במשך השנים, אך הראייה חייבת להשתנות ולהיות ארוכת טווח".

מדדים מעוותים לתקציבי קופות החולים (אילוסטרציה shutterstock)
מדדים מעוותים לתקציבי קופות החולים (אילוסטרציה shutterstock)

כלכלני האוצר vs כלכלני הקופות

רן פלוטניק, כלכלן משרד הבריאות, השיב כי "לאור התקציב הנדיב ופעילותן של קופות החולים עד כה, חלקן ודאי יסיימו את השנה, אמנם לא ברווח, אך גם לא בגרעון". לדבריו, בשנת 2016 העניק המשרד לקופות החולים תוספת לבסיס התקציב של 175 מיליוני ש"ח, ב-2017 יוענקו 215 מיליוני ש"ח וב-2018 תוספת של 32 מיליוני ש"ח, ובשנה זו הוא יכלול את כל התוספות הללו, כולל הצמדות.

רן רידניק, אחראי בריאות באגף התקציבים באוצר, חיזק עמדה זו באומרו כי הממשלה ערכה שינוי עדיפויות אמיתי בתקציב הבריאות: הגידול בתקציב משקף את הגידול באוכלוסייה ואת תוחלת החיים, וההיקף הקיים בהחלט מעודד חלופות אשפוז.

אלי כהן, סמנכ"ל הכספים של קופ"ח כללית, דחה נתונים אלו, וטען כי הם מתעלמים ממדד עלות ימי האשפוז, וציין כי בג"ץ קבע כי תקציב קופות-החולים נשחק מבחינת ההכנסות מול ההוצאות בתקציב.

עידו הדרי, נציג קופ"ח מכבי, הדגיש כי בשנה הקרובה התקציב יהיה נמוך ב-600 מיליוני ש"ח מתקציב השנה החולפת, ואילו רויטל טופר, סמנכ"לית קופות החולים במשרד הבריאות, טענה מנגד כי לפי המדדים הצפויים - ולהבדיל משנים עברו - הפער בין התקציב של הקופות לבין הביצוע לא יגדל. לדבריה, הקופות אחראיות להתנהלותן הכספית ועליהן לצמצם את מסעי פרסום, את תחנות שירות ולצמצם שירותים במקומות בהם כמות המבוטחים קטנה.

אלי דפס, מנכ"ל הכללית, השיב כי הקופה איננה מוציאה על פרסום יותר מהמותר לה, אין חריגות שכר, והיא מהגופים המבוקרים בארץ. לדבריו, התקציב לנפש כיום קטן מהתקציב בשנת 1995 וכי מדי שנה עלות התרופות עולה ב-10%-7%. עוד ציין כדוגמה שמספר חולי הסוכרת המבוטחים בכללית גדל פי שלושה, ואילו עלות התרופות למחלה גדלה פי שישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום