שפעת: 55% מתלמידי כיתה ב' חוסנו

(0)
לדרג

הסיבה להיענות הנמוכה היא ב-90% מהמקרים - סירוב ההורים. משרד הבריאות: חיסון השפעת מנע מאות מקרי פטירה משפעת כל שנה

מאת: מערכת zap doctors

עד כה חוסנו רק 55% מתלמידי כיתות ב' בבתי הספר. בקרב הילדים שהגיעו להתחסן, ההיענות היתה 60.4%. הסיבות לאי מתן החיסון הן בעיקר סירוב הורים - 90%, וסיבות נוספות הן סירוב תלמיד - 3.4% והיעדרות ביום החיסון - 3.5%. כך עולה מנתונים שהציגו אנשי משרד הבריאות בדיון שהתקיים אתמול (ב') בוועדה לזכויות הילד בכנסת ועסק בחיסון ילדים נגד שפעת.

במשרד הבריאות הציגו כי בניגוד לתפיסה הרווחת לגבי השפעת, שהינה המחלה המדבקת הנשימתית הנפוצה ביותר בעולם המפותח בחודשי החורף, היא גורמת לתחלואה קשה ולתמותה בכל מדינות המערב. כך הציגה ד"ר אמיליה אניס כי "בעונה ממוצעת נדבקים בנגיף השפעת כשליש מהילדים וחמישית מהמבוגרים", וכי בארה"ב מתים משפעת כל שנה כ-100 ילדים. משום כך הוחלט במשרד הבריאות על חיסון נגד שפעת בבית ספר כשהחלו לתת אותו לילדי כיתה ב' ולהרחיב אותו בשכבת גיל אחת מידי שנה לכלל ילדי הכיתות עד כיתה ה'.

במשרד הבריאות ציינו כי הם עוקבים מקרוב אחר אירועים בלתי רצויים המופיעים בסמיכות לקבלת חיסון וכי מאז 2010 ניתנו בישראל 8.7 מיליון מנות חיסון נגד שפעת וכי בתקופה זו לא היו אירועים חמורים אשר נקשרו באופן סיבתי לחיסון השפעת. "באותן השנים, אנו מעריכים כי חיסון השפעת מנע מאות מקרי פטירה משפעת כל שנה" ציינו במשרד.

נציגת משרד הבריאות ד"ר אמיליה אניס: "נפטרים ילדים משפעת מדי שנה. אנחנו במשרד עושים מאמצים לחסן ילדים ונשים הרות. לגבי אותם ילדים שלא נכללים בתוכנית החיסון בבתי ספר, אנו נותנים תמריצים לקופות. 1.6 מיליון איש, מתוכם מעל 180 אלף ילדים עד גיל 5 חוסנו עד סוף נובמבר. בערך 20 אחוז מאוכלוסיית היעד. כל אלה חוסנו בקופות. באתר האינטרנט של המשרד יש חומרי הסברה. יש גם הסברה בקרב אנשי מקצוע, שנים שעושים קמפיינים".

כישלון הסברתי: שפעת אינה מחלה קלה

ד"ר חוסין דבאח, נציג איגוד רופאי הילדים: "יש לנו בעיה בתפיסת השפעת באוכלוסייה. היא נתפסת כמחלה קלה שאפשר לשתות מרק עוף ולהחלים. המחלה יכולה להיות קטלנית. אם נפנים את זה, המגמה תשתנה. צריך למצוא דרכים להגיע ליותר תלמידים. זה קיים בארה"ב ואנגליה ועובד. אין סיבה שנפגר אחריהם. בשנה הבאה צריך כבר לחסן את כולם. מכיתה א' עד ו', אני לא רואה סיבה לעשות זאת באופן מדורג. רופאים ישמחו לתרום יום אחד בשנה ולחסן. תירוצים של חוסר כוח אדם תמיד יהיו, סטזרים לרפואה יכולים לעשות זאת".

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון: "אם אנחנו פה תמימי דעים ובכל זאת אין מודעות מספקת אז כנראה שמשהו לא אפקטיבי בהסברה שאולי בכלל לא קיימת או קיימת באופן לקוי ולא תקין. לכן צריך שתהיה התארגנות מצד המדינה והקופות לשווק את החיסון".

נציגי קופות החולים ציינו כי הם מבצעים הסברה בקרב המבוטחים שלהם בשלל דרכים מכתבים, מסרונים, מיילים ועוד. נציגת משרד הבריאות ציינה כי קיימת הסברה גם בקרב אנשי המקצוע בקופות החולים, אולם הקמפיינים נמצאו כלא יעילים ושיעור ההתחסנות אצל עובדי מערכת הבריאות עומד על 28 אחוזים, 23 אחוזים בקרב רופאים ו-47 אחוז בקרב אחיות.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום