עקמת ילדים: חשיבות האבחון המוקדם

(3)
לדרג
תוכן מקודם

עקמת קשה בגב איננה רק עיוות אסתטי, אלא גורמת למגבלות תפקוד ולכאב. אבחון מוקדם עשוי לאפשר טיפול שימנע את החמרת העקמת

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2307073 (מספר מקשר)

עקמת היא עיוות תלת מימדי של עמוד השדרה, הכולל הטיה צידית וסיבוב של חלק מהחוליות (רוטציה). אבחון מוקדם יכול לעצור את התקדמות העקמת ולמנוע, בתנאים מסויימים, טיפול ניתוחי.

מהם סוגי העקמת הקיימים?

ישנם שני סוגי עקמת עיקריים: הסוג הראשון (והנדיר מאוד) הוא עקמת מולדת, שמתגלה כבר בסקירת המערכות. הסוג השני, השכיח יותר אצל ילדים, הוא עקמת אידיופטית (Idiopatic, משמע: מקורה איננו ידוע), המופיעה בסביבות גיל 6 (הופעה מוקדמת) ובעיקר בגיל טרום ההתבגרות (10-11 אצל בנות ו-11-12 אצל בנים). העקמת הזו מתבטאת בהטיה צידית של עמוד השדרה וחוסר סימטריה בבית החזה. היא יכולה להופיע בחלק הגבי, המותני או שניהם יחד ( הכי שכיח). היא שכיחה פי 3 אצל בנות.

סוגי העקמת בעמוד השדרה. אילוסטרציה: thinkstock
סוגי העקמת בעמוד השדרה. אילוסטרציה: thinkstock

מהן ההשלכות הבריאותיות של עקמת?

עקמות קלות ובינוניות הן בעיה אסתטית בלבד: הן לא גורמות להגבלה בתפקוד או לכאב, מעבר למקובל.

לעומת זאת, עקמות קשות גורמות לכאבי גב בשכיחות גבוהה, להופעת שינויים ניוונים בעמוד השדרה בגיל צעיר ולמגבלות תפקודיות בהתאם.

מהם הגורמים לעקמת?

עדיין לא יודעים בוודאות מה גורם לסוג זה של עקמת, אבל ברור לנו שאצל חלק מהילדים יש גורם גנטי- תורשתי. ב-10 שנים האחרונות, בדיקות MRI הדגימו לנו שבאחוז לא מבוטל מהילדים סיבת העקמת היא עיוות מולד בחוט השדרה (שהוא חלק ממערכת העצבים), או מחלות שונות של מערכת זו כגון גידולים מסוגים שונים. במקרים אלה הטיפול מכוון קודם כל לבעיה במערכת העצבים שגרמה לעקמת ורק לאחר מכן, אם עדיין יש צורך, לטיפול בעקמת עצמה.

מדוע אבחון מוקדם של עקמת כה חיוני?

עקמת היא תהליך התפתחותי, שמופיעה ומחמירה במקביל לגדילה של ילדים. מכיוון שכך, הטיפול מועיל רק כאשר הילד עדיין גדל. ככל שהעקמת תאובחן בשלב מוקדם יותר, חומרתה תהיה פחותה ונוטר וניתן לעצור את ההחמרה ולאפשר לנער לסיים את גדילתו עם עקמת בדרגה שלא תהווה בעיה בהמשך החיים.

עקמות קלות ובינוניות לא ממשיכות להתפתח אחרי סיום הגדילה, אבל עקמו תשות ממשיכות להתדרדר לאורך השנים הבוגרים.

כיצד ניתן לאבחן עקמת?

האבחון הראשון (והחשוב ביותר) הוא האבחון הביתי. בעבר, בכל בית ספר היתה אחות אשר בחנה (כחלק מתפקידה) את מבנה עמוד השדרה של הילדים - והמליצה לגשת לבדיקה, אם התגלה חשד לעקמת. למרבה הצער, אין יותר אחיות בבית ספר ועקמות רבות מפוספסות כיום (בעיקר של בני נוער) ומגיעות לרופא במצב שמקשה מאוד על הטיפול.

כיום, אחריות האבחון הראשוני עברה להורים. היות ויש משמעות כבירה לאבחון מוקדם, על כל הורה לגשת עם ילדיו לרופא לפחות פעמיים (לפני כיתה א' ובגיל טרום התבגרות), על מנת שיבדוק את הגב. בנוסף, על ההורים להביט בילדיהם ולשים לב לדברים חריגים, כגון אי-סימטריה בגובה השכמות או הכתפיים, עמידה שאינה זקופה וישרה, הטיה צידית של הראש, אחת הכתפיים או השכמות, שוני בשני השקעים הצדדיים של המותניים וכו'.

בשלב השני, אם אובחנה עקמת בגיל מוקדם (ובמידה שהעקמת מתפתחת מהר במיוחד, מפריעה או גורמת לכאבים) - יש אינדיקציה מוחלטת, שמקובלת בכל העולם המערבי, לעשות MRI של כל עמוד השדרה, על מנת לוודא שאכן מדובר בעקמת אידי אופטית ושאין כל מחלה בחוט השדרה שגורמת לתופעה.

צילום: thinkstock
צילום: thinkstock

כיצד ניתן לטפל בעקמת?

בעקמות קלות ובינוניות, שמתגלות בשלב מוקדם, כשהילד נמצא עדיין בתהליך גדילה - ניתן לטפל טיפול שמרני. מטרתו של הטיפול השמרני היא לעצור את התקדמות העקמת - והוא מתבצע באמצעות חגורות ייעודיות, המיוצרות לפי מידת הילד, אותן חוגרים באופן רצוף (יום ולילה), עד לסיום תהליך הגדילה.

חגורות אלה עושות תיקון חלקי-זמני של העקמת. אם מתחילים את הטיפול בזמן, ניתן לרוב לעצור את החמרת המחלה והנער יסיים את גיל ההתבגרות שלו עם עקמת שהיא גם מתקבלת על הדעת מבחינה אסטטית וגם לא תפריע לו לתפקד באופן מלא. על מנת לשמור על גמישות הגב במהלך התהליך, מומלץ לשלב, עם החגורה, טיפולים משלימים שונים, כגון פיזיותרפיה, שחייה וכו'.

זה המקום להדגיש כי למרות שמפוזרות בשוק הבטחות שונות, לטיפולים מיישרי עקמת, אין שום טיפול שמיישר את העקמת (למעט הטיפול הניתוחי) - ולכן מומלץ לאבחן ולהיות מטופל על ידי אורתופד מומחה.

אם העקמת אובחנה לאחר שהילד סיים את תהליך הגדילה, בלתי אפשרי לתקן אותה באמצעות חגורה - ולכן ישנה חשיבות מרבית לאבחון מוקדם.

הרוב הגדול של הילדים עם עקמת קשה מגיע לניתוח. בניתוח זה, מפרידים בין החוליות בחלקים העקומים, מיישרים אותן - ועושים קיבוע פנימי עם מערכות מתכתיות שונות. סיכויי ההצלחה של הניתוח גבוהים, והתוצאות האסתטיות מרשימות אבל הקיבוע של החוליות גורם לאיבוד רוב הגמישות של עמוד השדרה - ופוגעים באיכות החיים היומיומית.

ד"ר אלן ענר הוא אורתופד ילדים מומחה, מייסד ומנהל בדימוס של היחידה לאורתופדיית ילדים בביה"ח וולפסון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום